Režie:
František FilipScénář:
František FilipKamera:
Jiří LebedaHrají:
Petr Nárožný, Jiřina Bohdalová, Radovan Lukavský, Vlastimil Brodský, Zuzana Bydžovská, Luděk Munzar, Jiří Krampol, Václav Vydra nejml., Soňa DvořákováObsahy(1)
"Vážení posluchači, radiožurnál stanice Hlas New Yorku vás vítá u svých přijímačů. Poslechněte si nejprve hlavní body dnešních zpráv. Válka v jihovýchodní Asii, boje na Středním Východě, revoluce v Bolivii, další série poprav v Irsku, přátelské setkání předáků teroristických organizací v Monte Carlu." Takovým rozhlasovým hlášením začíná komediálně laděná divadelní hra brazilského autora Joao de Bethencourta "Den, kdy unesli papeže". A končí slovy: "Nejprve vyslechněte hlavní body zpráv: Urputné boje v jihovýchodní části Asie. Revoluce v Bolivii. Poprava deseti spiklenců v Syrii. Neznámý šílenec zavraždil pět lidí a nyní prchá do Chicaga." Tohle jsou tedy zprávy, které rámují dva dny, v nichž se celý příběh odehrává. Nevypadá to na první pohled na nejveseleší dva dny. A přesto se v nich odehraje komedie tak zábavná a s tolika zvraty. A nadto komedie, která hledá sílu v naději, že v každém z nás se skrývá laskavost i hluboká touha po porozumění a vstřícnosti. Je to příběh našich dnů (jak ostatně napovídají i citované rozhlasové zprávy) a přece naše dny přesahuje, ostatně - každý den nedochází k únosu papeže. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (44)
Horsi zadni projekci nez je v uvodu tohoto tv filmu jsem snad jeste nevidel. Za to by meli autori dostat petku. (a proc to vlastne delali jakoby v NY? ...kdyz se to pak skoro cely odehrava v interieru.) Je videt, ze je to podle divadelni hry. Ale Bohdalova, Brodsky, Narozny, Lukavsky...tam neni co zkazit. ()
Já vím, že je to TV film, ale kdybych si předem nepřečetla, že vznikl v roce 1995, myslela bych si, že je nejmíň o takových osm, deset let starší. Nárožný, vznášející se ve žlutém taxíku před plátnem, na než jsou promítány ulice New Yorku, přičemž vizuální efekty s tím spojené jsou tak otřesné, až to vadí i mně, a to rozhodně nejsem z těch, co by na nich lpěli, a už vůbec pro mne nejsou filmovou prioritou. Důstojnost Lukavského a jeho filmové postavy, stejně tak jeho hereckého výkonu, je sražena nemožnou výpravou snímku, např. rekvizitami v interiéru (viz prostírání s logem Coca-coly a další coca-colové předměty) nebo použitím automobilu s nápisem Dallas, který jezdí zběsile sem tam, asi aby divák nabyl dojmu, že vilky kdesi na Ořechovce či kde, jsou vilami v Brooklynu (přece jen nápis Dallas zní víc americky, než "Maso jede"), kde se příběh má odehrávat. Horšího představitele syna Sáry, tedy J.Bohdalové, a Samuela Nárožného, než Vydru už asi ani angažovat nemohli, takže on plus rabín, kterého hraje Brodský, dodávají filmu příchuť nechtěného komična. A třešnička na dortu je Krampol (i když ne úplně nahý) v roli šerifa. Vše to působí velmi neuměle, i přes snahu Brodského a Bohdalové. Nebudu tomu dávat ani ty dvě nebo tři z důvodu "no dyť tam hrajou dobrý herci", nebo "dyť ten námět a scénář neni tak špatnej/je zajímavej" - i kdyby to byla stokrát pravda, film je prostě špatně (nedostatečně) zpracován, a naopak to ani ti dobří herci nezachránili. Resp. i když se snažili, nebylo to v jejich silách. Dodám ještě, že i celkem krátká stopáž se mi u tohoto snímku zdá přemrštěná. ()
Kdysi (polovina 80. let) velmi dobré představení v divadle ABC s Aloisem Švehlíkem, Lubomírem Lipským a Alenou Vránovou v hlavních rolích. Pro televizi adaptováno příliš divadelně, ty nedivadelní prvky jsou sice k smíchu, ale nikoli vtipné (scéna s motorkou). Obsazení i přes zvučná jména ani v nejmenším nedosahuje kvalit někdejšího divadla. ()
Směšno-trapný bizár sice se zajímavou zápletkou, ale rozpaky budícím zpracování. Značně to po 25 letech zestárlo a bohužel ani ta slibná hlavní myšlenka o Dnu míru nepůsobí tak silně, jak by si to minimálně předloha určitě žádala. František Filip je sice velkou tvůrčí legendou, ale bohužel jeho 90. léta jsou z velké části (snad s výjimkou filmu Noc pastýřů) jedním velkým sešupem, vrcholícím pak na sklonku století materiály jménem Nebát se a nakrást a Pra pra pra. A Nárožného s Vydrou už nesnesu vůbec. Body dohromady za těch pár hereckých legend, kteří se toho zúčastnili, hlavně že přišel Luděk Munzar. ;-) 35% (Filmová výzva 2019: Snorlax) ()
Výborná inscenace, která mě vždycky pobaví. Petr Nárožný a Jiřina Bohdalová stvořili dokonalou komickou manželskou dvojici, tleskám a děkuji. Film nabízí i zamyšlení, "smích skrz slzy" zde působí zcela nenuceně a příjemně pohladí po duši. Nejlepší je scéna, jak Nárožný lomcuje s Vlastimilem Brodským: "Ty Jidáši, abys měl do smrti zácpu" :D ()
Galerie (5)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (1)
- Natáčanie filmu prebiehalo v Prahe. (dyfur)
Reklama