Režie:
Kenneth BranaghScénář:
Kenneth BranaghKamera:
Haris ZambarloukosHrají:
Jude Hill, Jamie Dornan, Caitríona Balfe, Ciarán Hinds, Judi Dench, Lewis McAskie, Lara McDonnell, Gerard Horan, Turlough Convery, Conor MacNeill (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Buddy (Jude Hill) je devítiletý kluk, který má pocit, že mu patří celý svět, který se aktuálně omezuje na ulice rodného Belfastu. Tady prožívá pravá klukovská dobrodružství a první lásku (respektive se o ni neohrabaně snaží). Když potřebuje poradit, může se obrátit na babičku s dědou (Judi Dench a Ciarán Hinds), když potřebuje ošetřit odřené koleno nebo obejmout, má na to milující maminku (Caitriona Balfe), a tatínek (Jamie Dornan) je tu především od toho to, aby měl Buddy ke komu vzhlížet. Přehledný, bezpečný a srozumitelný svět konce šedesátých let minulého století však začnou narušovat sociální a náboženské konflikty, které se valí celým Belfastem a nevyhnutelně zavítají i do jejich ulice. Hrdinové a zlosynové, na které si Buddy a jeho kamarádi do té doby jenom hráli, jsou najednou všude kolem. Kam v tomhle proměněném světě bude patřit Buddyho rodina? (Cinemart)
(více)Videa (6)
Recenze (129)
Velmi intimní a osobní příběh Kennetha Branagha a několika dalších Irů, kteří tohle prožívali. Pro mě to žádný dopad nemělo. Nevěděla jsem, že se něco takového dělo, takže plus za to, že jsem se něco dozvěděla. Kamera je úžasná a černobílé zpracování jakbysmet. Líbil se mi ten kontrast mezi černobílem a filmy v kinech, které byly barevné, nádherná práce. Místy mi to připomínalo naše české Po srtrništi bos. Zajímavý nápad, ale nic moc dokonalého. Věřím, že pro Kennetha se jedná o důležitý film, na který je nesmírně pyšný a to je dobře. Mě to ale nijak neoslovilo. Herecky, vizuálně dokonalé. Scénář trochu pošlapává, místy nudí, ale nic, co by mi mělo utkvět v paměti. ()
I tato černobílá, režisérská, křehká, osobní výpověď mě nechává naproto chladnou. O facku lepší, než Roma o psích hovnech, kterou si nikdo lucidní opakovaně více nepustil. Belfast má sice podstatně zajímavější děj, ale čeká ho stejný osud. Bohužel zřejmě včetně Oscara. Almodóvarova Bolest a sláva mi sedla, ze šuplíku těchto podivných počinů jinak schopných režisérů, nejlépe. Pánové by mohli založit filmařské hnutí s názvem Dogma childhood, jednou z podmínek by měly být nekonečné záběry na obličej dospělého očima dítěte, který diváka vůbec nezajímá. Za krásnou kameru a perfektně natočený videoklip Everlasting love 2x Otčenáš. ()
Kinematograficky neskutočne krásne nasnímaný snímok, začo si rozhodne zaslúži všetky možné ceny. Zároveň však jeden z tých filmov, ktorý sa o tie ceny až príliš prvoplánovo snaží. A bohužiaľ, okrem kamery ja v ňom ceny za réžiu, nebodaj scenár alebo herecké výkony jednoducho nevidím. Chápem, že pre Kennetha Branagha je film neuveriteľná srdcovka, kde si zaspomínal na turbulentné detstvo z Belfastu v 60 rokoch 20. storočia, ale dané obdobie a udalosti nemôžu byť tunajšiemu divákovi viac vzdialené. Ten film totiž nemá niečo ako je jednotný dej, je to skôr sled fantasticky nasnímaných, vizuálne podmanivých a nádherne ozvučených scénok, no ani s jednou postavou sa tu nejde zžiť, prežívať s ňou osud, akúkoľvek emóciu, nebodaj byť ako divák napätý ako to s kýmkoľvek vo filme dopadne. Jo, fajn sa na to pozerá a má to príjemnú atmosféru po celú hodinku a pol, ale vo výsledku mi to príde skôr ako taký silený výkrik o filmové ceny. CELKOVO: 6/10 ()
Kenneth Branagh je držák. Píše, produkuje, režíruje, hraje. V Belfastu se vrací do svého dětství, do vlastních severoirských vzpomínek na násilné konflikty mezi protestanty a katolíky. Jeho devítiletý Buddy zná jen Belfast, svou rodinu, miluje filmy a usiluje sedět vedle sličné spolužačky. Občas mile „selže“ (při krádeži čokolád), jindy v jeho přítomnosti zamrazí (scéna s pracím práškem, kdy jej máma i přes nepokoje táhne zpět do obchodu). Jakmile dojde právě na rozbíjení oken a v ulicích se objeví barikády, začnou jeho rodiče uvažovat o přestěhování z milovaného města. Přes to všechno je film vřelý a nostalgický, žije a padá na základě kolektivního výkonu hereckého obsazení (k výrazným momentům patří scény chlapce s jeho prarodiči), ovšem tolik hereckých nominací (zatím na Zlaté glóby) mi přijde přehnaných. Naopak černobílá kamera Harise Zambarloukose je nápaditá a okouzlující. Přesto pořád tak nějak kloužeme po povrchu... ()
Skromný ale s láskou žitý život v bouřlivé době, rodinné hodnoty a nelehké rozhodování o velké změně. Feel good pohled ze starého Belfastu, od tří-generační rodinky, se které hereckými představiteli je radost pobýt, přestože jejich příběh je i očima malého chlapce jenom průměrně zajímavý. Žádné shakespearovské drama, jak byste od Kennetha Branagha čekali, pouze malá lidská autobiografická story z jeho dětství a vyznání lásky filmům, na kterých vyrůstal. Naprosto lahůdková černobílá kamera. ()
Galerie (35)
Zajímavosti (4)
- Několik členů štábu se ve skutečnosti narodilo v Belfastu, včetně Kennetha Branagha, Jamieho Dornana, Ciarána Hindse, Josie Walker (tetička Violet) a Van Morrison (autor soundtracku). (HellFire)
- Ciarán Hinds (Pop) a Kenneth Branagh vyrůstali ve stejné části Belfastu a oba navštěvovali Královskou akademii dramatického umění (RADA), ale protože je od sebe dělí několik let, nikdy se nepotkali. (HellFire)
- Děj filmu vychází ze skutečných událostí, které režisér Kenneth Branagh zažíval v dětství. K napsání scénáře inspiroval Branagha jeho přítel a herecký kolega John Sessions, který zemřel ještě před uvedením filmu do kin. (HellFire)
Reklama