Reklama

Reklama

Mare z Easttownu

(seriál)
  • USA Mare of Easttown
Trailer 2

VOD (1)

Epizody(7)

Obsahy(1)

V minisérii Mare z Easttownu se představuje Kate Winsletová v roli Mare Sheehanové, detektivky z pensylvánského městečka. Zatímco Mare vyšetřuje místní vraždu, její vlastní život se pomalu rozpadá. Příběh, který zkoumá temnou stránku uzavřené komunity, je autentickou výpovědí o tom, jak rodina a dávné tragédie ovlivňují naši přítomnost. (HBO Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (317)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Pozor, tohle je jeden dlouhej zhrzenej spoiler. *** Herecky virtuózní ztvárnění složité ženské osobnosti procházející těžkou životní etapou je pro mě na tomhle počinu jediná ocenění hodná věc. Postava Kate Winslet je jednoduše uhrančivá, věrohodná, krásná, vydržela bych sledovat další hodiny a hodiny, jak se to, co se v ní děje, na ní všechno odráží, jak ji to, čím prochází, opracovává a proměňuje z neústupné, tvrdohlavé, uštěpačné a utahané ženské ve zkušenější, trpělivější, smířlivější, laskavější... v krásnější... lepší bytost. *** Jenže to samo na dobré filmové dílo nestačí. A všechno ostatní v tom balíčku prostě tvoří produkt ke konzumaci vhodně a chytře namíchaný ze žádoucích ingrediencí a kulis a s jasným (falešně) uklidňujícím sdělením: i když lítají třísky, z ošklivého chaosu nakonec povstává příjemný řád. Každá postava tu znázorňuje do pár vět načrtnuté sociální klišé a jako taková má předem předvídatelně určenou trajektorii, i konec (negr se ufetuje a přestane všechny trápit, a jeho obětavá sestra i s rodinou přijde o roli a zmizí ze scény, milá a chytrá dcera odjíždí na vysokou do světa za mávání kapesníčků, mladý prostitutky jsou vražděný nebo v zajetí a na svobodě přijdou o roli a mizí ze scény, exmanželé, bývalky a současky se spřátelí, bílá drogově závislá mladá matka se z lásky k synkovi vrací na odvykačku, dowňačka nenápadně prošumí, policista-vyšetřovací parťák je zastřelen, hostující učitel tvůrčího psaní odjede na další štaci, stará matka s dospělou dcerou si vzájemně i každá sobě odpustí (doprčic, proč na tohle Bergman potřeboval celou Podzimní sonátu?), duchovní se škraloupem dostane druhou šanci tmelit komunitu atd. Nic nepřekvapí, neurazí – až na to, že přesně to je definice urážlivého kýče, ubíjející mediokracie – vlády prostřednosti – která nás škatulkuje, otupuje a zabavuje nás nám samým, našim osvobodivým realizacím.). *** Mimochodem není bez významu, že všechny tematizované sociální problémy i radovánky (drogy a alkohol, šikana, partičky, kapely, chytání ryb, chataření, lesbická láska, incesty, mladá mateřství...) tu jsou dnes stejně, jako tu byly už v šedesátkách – seriál se odehrává v apolitickém bezčasí, a jako kdyby nevěděl nic ani o klimatické krizi a dalších aktuálních problémech, ačkoli je plný smartphonů. Ale hlavně fakt bolí, že celé dílo je jeden papírem šustící konstrukt, záměrně si nastrojující situace (například scény při mytí chlapečka ve vaně, kdy starší žena klade matce na srdce, aby ani na chvilku nepolevila v pozornosti) a cílící na dojemné finále. Což je forma neslučitelná s žánrem vyšetřování zločinu v sevřené lokální komunitě – místo abychom každou vteřinou z každého gesta či výměny pohledů místní komunitu lépe poznávali a rozvíjeli si cit a zkušenou vnímavost pro vnitřní hlubší logiku chování jejích členů a její utvářenost, nás série až do pátého dílu bombarduje pořád novými z vnějšku přicházejícími postavami, fakty a informacemi, které se předem nedají nijak vyvodit, ale přinášejí zvraty a posuny, takže jakékoli aktivní pokusy ze strany diváka něco odhalovat jsou nežádoucí a odsouzené k jalovosti – divák se má nechat pasivně a lacině překvapovat vším, co se právě dedukovat nedalo a nemělo. Děj se tu posouvá na základě nových a nových překvapení a strojeností, které jako by vypadly z desatera Hříchů pro pátera Knoxe, prohřešků, kterých se dopouští jen špatný nebo zlomyslný scénárista – či demiurg. A šestý a sedmý díl pak jsou tu už jen od toho, aby všechny trajektorie dovedly do jejich divácky (a tak nějak lidsky) uspokojivých sladkobolných konců, a to dokonce i za cenu řady logických chyb, chatrných oslích můstků, nepřesností a nedotažeností, což je u detektivky omluvitelné snad jen tím, že v éře post-faktické, post-kvalitativní a post-pravdivostní na tom přece ani moc nesejde, hlavně že to bylo cool, vždyť kdo dneska ví něco o konzistentnosti a logice vyplývání? *** Chyb je tam moc. Ta nejblbší: v jednu chvíli se starý pán svěřuje Mare, že jeho zbraň několik dní chyběla, a celkem přesně popisuje, jak to ví, aby se v další scéně ten, kdo dívku nakonec nešťastnou náhodou připravil o život, přiznal, že ji odnesl jen na několik krátkých nočních hodin, během nichž by to, že pistole chybí, stařík ani zjistit nemohl.  Nebo se od Mare dozvíme, že policie z výpisů ví, že ten večer na Johnův mobil nikdo nevolal, takže on se jí přizná, že používali předplacené jednorázové, aby se vzápětí ukázalo, že mu právě na jeho mobil oběť volala. Nebo: proč by si ten feťák pro svoji dceru vybíral k narozeninám z nabídnutých cizích holčičích věcí zrovna dres, na kterém je jméno a příjmení jiné holky, nebo cizí pamětní mikinu? (Tj., kdyby je u něj nepotřebovali ve scénáři najít a identifikovat?)  Nebo co ta nastrojenost, s níž vyšetřovatelé dostali pod nos naservírovanou poznávací značku dodávky, aby je to rychle dovedlo k jedinému a od pohledu čítankově podezřelému týpkovi, který opravdu v tom malém městě všem na očích na půdě vězní rok a půl různá děvčata? A ta pistole speciální edice „Detective“, která se na poslední chvíli objeví, aby to do sebe zapadlo, jak je potřeba? Atd. atp. A ach jo. Nehledě na to nakašírované maloměšťácké poselství, že nemáme traumatizovat děti nevěrami a rozpady "jádrových" rodin, protože to může vést k nedozírně tragickým koncům, které si přece nikdo nepřál, když v dnešní době, kdy vychází najevo, že se máme a musíme všichni vnímat jako mnohem širší funkční celek, v němž je nutné budovat důvěru, jinak jako lidstvo dost možná nepřežijeme ani konec tohohle století, je zrovna tohle už dost přežitý pohled na věc. Ach. Ach. *** Bonus: Úsměvné by bylo dotočit v nastolených intencích ještě dva díly, kdy v osmém by vyšlo najevo, díky tomu, že zase ještě něco do sebe nezapadá (třeba to s tou zbraní), že dívku nezabil ani ten malý kluk, ale vzal to na sebe, protože chtěl chránit Lori, svoji maminku, a v devátém by se konečně ukázalo, že to nebyla ani Lori, ale ta že zase chtěla chránit svoji dceru s Downovým syndromem, která za prvé měla popravdě všechny důvody to tam komplet vyvraždit, když si vezmu, jak se tam k ní všichni, včetně autorů série, chovali, a za druhé by to bylo originální vysvobození ze stereotypů o postižených a taky by to získalo tolik chybějící nadhled a sebeironii ;) Howgh. *~ () (méně) (více)

sharky 

všechny recenze uživatele

Většinu času spíš sociální drama než detektivka. Ale dobré, poctivé a silné, se správně depkoidní atmosférou a výbornými hereckými výkony, zdaleka nejen Kate Winslet. Závěrečné rozuzlení, překvapení + volba pachatele je spíš z těch slabších. Ale závěr docela silný, silnější, než by člověk na začátku poslední epizody čekal. ()

Reklama

veru_needy 

všechny recenze uživatele

Kate Winslet hraje ženu ve vleklé a hluboké krizi, která hledá sílu žít. Mare je výborná policistka a má pro to mnoho osobních motivací. Její kvality však seriál odhalí jen občasným náznakem, stejně tak se pouze postupně ukazují důvody, proč leckdy tak skvělou vyšetřovatelkou není. Mare se sice přes den prohání po ulicích Easttownu, ale večer ji doma čeká pouze vychlazené pivo, její matka, dcera a vnuk, kterého po sobě zanechal její syn, který spáchal sebevraždu. Domyslete si k tomu skutečnost, že ji na každém kroku pronásleduje minulost včetně nevyřešeného případu zmizení místní dívky. Vyprávění je (alespoň v mezích vyšetřování) založeno na principu, kdy je divák téměř vždy o krok před policií. Z toho pramení očekávání, která jsou následně buď naplněna, nebo vyvrácena. To ale asi žádného diváka, který už má nějakou zkušenost s kriminálními zápletkami, pravděpodobně neohromí tak jako kontrasty, které vytváří Mare tím, kým je v soukromí. To je jen jeden z mnoha prvků, který demonstruje to, jak se minisérie průběžně odklání od hlavní linky zločinu, a zároveň prezentuje skvělý herecký výkon Kate Winslet, v jejímž stínu kráčí Evan Peters alias začínající kolega detektiv. Vyzdvihnout musím také prvky situační komedie, které sérii dodávají nádech originality. - "Doing something great is overrated. Because then people expect that from you all the time." ()

TheEvilTwin 

všechny recenze uživatele

Podle popisu jsem čekal nudné vesnické redneck drama, ale k mému potěšení se z Mare z Easttownu vyklubala kulervoucí detektivka, která vede jak ve výborném hereckém obsazení, tak v dialozích a stejně tak i příběhu a filmařské kvalitě. Po prvním rozjezdovém díle přichází díl druhý, o kterém můžu říct, že lepší seriálový díl tady dlouho nebyl a takhle napjatý jsem teda nebyl už pěknou dobu, a proto jsem mu napálil rovnou plnou pětku. Další díly už jedou ve stejně kvalitním duchu a líbí se mi fajn vyvýžení osobního rozvoje postav (Kate Winslet, Evan Peters!) i detektivního příběhu. Co možná trochu zklame a proč nejdu do plné palby, že se ke konci trochu ubírá z tempa a poslední dva díly víceméně už jen "dojíždějí" příběh do zdárného konce, ale i tak jsem ze seriálu celkem šťastný a titul 45. nejlepší seriál a 88% je vcelku zasloužený. Ani ne tak kvůli scénáři (který je sice dobrý, ale nikterak originální či neviděný), ale hlavně kvůli plnohodnotnému seriálovému zážitku v čele s hereckou špičkou, která hraje přesvědčivě až za hrob. ()

Streeper 

všechny recenze uživatele

Kdyby byla možnost, dala bych 4 a půl hvězdičky. První díl byl trochu pomalejší a nudnější, ale pak se to začalo hezky rozjíždět a nakonec z toho byla dobrá a napínavá podívaná. Kate Winslet byla skvělá a Jean Smart v roli matky byla ještě lepší, nemohli vybrat lepší herečku. Pár věcí tam bylo opravdu nečekaných a občas jsem si i pobrečela. Viděla jsem ale už daleko lepší krimi thrillery, které mě chytli daleko více. ()

Galerie (169)

Zajímavosti (25)

  • Natáčení probíhalo během pandemie covidu-19. Herci a štáb byli kvůli tomu každý den testováni na přítomnost viru. Celkem bylo provedeno kolem 10 000 testů. (oli009)
  • Kate Winslet (Mare Sheehan) nosí počas celého seriálu parochňu a falošné obočie. Herečka sa s režisérom a vizážistami zhodli na tom, že Mare je typ človeka, ktorý sa pozrie do zrkadla maximálne tak keď si ráno umyje zuby, a po zvyšok dňa to už nemá dôvod robiť. Presne tomu mal odpovedať jej vzhľad. (matthew.17)
  • Evan Peters (Colin Zabel) uvedl, že dynamika vztahu mezi ním a Kate Winslet (Mare Sheehan) kopírovala dynamiku vztahu postav, které představovali. Peters byl do jisté míry zastrašen Winslet, ale také že se od ní hodně učil. Neustále ho překvapovalo, jak pečlivě se připravovala na každou scénu. Například před jednou scénou za ním přišla a řekla: „Dobře, je 14:38. Právě jsme přišli od diákona a cestou jsme se pravděpodobně zastavili na oběd a kafe. Teď jsme tady a děláme tohle.“ V tu chvíli si Peters v duchu řekl: „Sakra, tohle jsem měl udělat? Takhle jsem se nepřipravoval.“ (oli009)

Související novinky

Začalo natáčení Daredevila a Penguina

Začalo natáčení Daredevila a Penguina

07.03.2023

Komiksové projekty se v současnosti netěší takové oblibě, jako v dobách Avengers: Infinity War a Endgame, přesto ale studiím vydělávají stále velké peníze, a tak éry Marvelu i DC směle pokračují dál.… (více)

Seriálový Last of Us až v roce 2023

Seriálový Last of Us až v roce 2023

17.02.2022

Špatné zprávy pro fanoušky herní série The Last of Us. Šéf programu HBO Casey Bloys totiž čerstvě upřesnil, kdy si myslí, že diváci uvidí očekávanou seriálovou adaptaci od Craiga Mazina (Černobyl) a… (více)

Reklama

Reklama