Režie:
Billy WilderKamera:
Charles LangHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Kirk Douglas, Jan Sterling, Robert Arthur, Porter Hall, Gene Evans, Timothy Carey, Iron Eyes Cody, Ray Teal, Frank Cady, Harry Harvey, Richard Gaines (více)Obsahy(1)
Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům "dobrá zpráva, žádná zpráva" a "špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (131)
Opäť skvelý film od Wildera. Pre mňa je osobitný v tom, že aj keď popisuje udalosti z 50-tych rokov, pravdivejšie a podstatnejšie vyznejú v našej dobe. Film je učebnicou toho, ako média dokážu manipulovať masy a urobiť z nešťastia jedinca zábavnú šou. Aké súčasné. Obdivuhodný výkon tu podal Kirk Douglas v roli cynického novinára, ktorý si celú udalosť zmanažoval tak, aby mu sedela do príbehu a on získal späť svoje postavenie uznávaného novinára. ()
Eso v rukávu je ukázkový příklad, kam až může zajít novinářská snaha dosáhnout senzace. Příběh o znovu vzestupu bývalého špičkového novináře, který proslul svojí vlastností upravovat příběhy k obrazu svému. V tomto případě využívá svých zkušeností k vytvoření celostátní senzace, ta však má za následek ohrožení života zasypaného hledače pokladů. Ukázkový příklad, kam až může zajít sobeckost a chamtivost v dobově působivém balení s Kirkem Douglasem coby vychytralým reportérem prahnoucím opět po vrcholu v čele. ()
Je příznačné, že v paranoidní McCarthyovské době vznikly hned dva dobré snímky o konstrukci mediální reality. Wilderovo Eso v rukávu je o fous lepší než Robsonovo Tím hůř, když padnou. Oba jsou ale důstojnými předchůdci snímků jako Děkujeme, že kouříte nebo Vrtěti psem. A pochopitelně jsou také už z principu vážnější. Poukazují na to, jak moderní doba způsobuje, že více než ve fyzické realitě, žijeme v informacemi vytvářeném světě a jak se tato realita dá ohýbat. Vše, co považujeme za pilíř jistoty našeho vědění, může být lež nebo přinejlepším metaforickou verzí pravdy o světě. Jean Baudrillard to bude o několik desetiletí později nazývat "simulakra". ()
Filmová výzva Reverse01 - film č.1 - (8/10). Já se zásadně vyhýbám těmto starým filmům, protože jsem na nich nevyrostl a nemám k nim žádný vztah. Proto mě velmi mile překvapil tento snímek. Ace in the Hole je bezpochyby nadčasovým dílem, které režisér Bill Wilder vypustil roku 1951 do světa. Skvěle pracuje s postupným budováním scén a atmosféry. Z napohled bizarní zápletky udělal něco impozantního. Kirk Douglas tady předvádí herecký koncert. Film ukazuje, že člověk je schopen pro svůj osobní úspěch obětovat cokoliv a jít doslova přes mrtvoly. Moc se mi líbily ty malinké a možná až nepodstatné detaily, které celý film provázely. Od filmu jsem nečekal absolutně nic a byl jsem příjemně překvapen. Tady se mi potvrzuje má teorie, že jít do filmů naslepo je to nejlepší, co může divák udělat. Ačkoliv už ani jeden z protagonistů není na světě, tak jejich odkaz tady s námi bude díky tomuto snímku ještě hodně dlouho. Já jsem toho jasným důkazem a MOŽNÁ tyto černobílé krasavce začnu vyhledávat častěji. ()
„Špatné zprávy nejlépe prodávají. Dobré zprávy nejsou žádné zprávy.“ Billy Wilder uměl točit chytrá a svižná díla, jimž by snad jen málokdo mohl cokoliv vytknout. A Eso v rukávu je jedním z nich. Velká síla filmu tkví ve výkonu Kirka Douglase, jenž dokázal podat na výbornou komplexní postavu bezohledného novináře, který si je částečně vědom svého podlého konání, a přesto tlačí na pilu stále dál a dál. Vývoj událostí v tomto filmu je nakonec možná až příliš přestřelený, přesto skvěle ukazuje žízeň lidí po novinářské senzaci a absurditě dělání z komára velblouda za každou cenu. Svou premisou jednoduchý, přesto velmi silný a výmluvný snímek. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (16)
- Studio nechalo u útesu postavit repliku puebla za 30 tisíc amerických dolarů. Natáčelo se za obchodním střediskem Lookout Point u silnice 66. Poté, co natáčení skončilo, byla scéna ponechána netknutá a majitel obchodu ji využíval, aby přitáhl turisty. (liquido26)
- Režisér Billy Wilder tento film označil za jeden z najlepších filmov, aké kedy natočil. (westerns)
- Ide o druhý film Billyho Wildera, v ktorom postava pracovala pre fiktívnu firmu Pacific All-Risk Insurance Company. Tým prvým bol film Pojistka smrti (1944). (Reverse01)
Reklama