Reklama

Reklama

Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy.
Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu.
Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (83)

pm 

všechny recenze uživatele

Rozklad rodiny a nenaplněná láska na pozadí technického pokroku. Smutný film a ještě smutnější příběh, který je s ním svázaný. Skvělí "Skvělí Ambersonové" : je možné se jen dohadovat, jak dokonalý by to byl film, kdyby ho studio a jeho producenti ve své nabubřelosti nepřestříhali a nezničili třetinu natočeného materiálu. Přesto i toto zmrzačené torzo je důkazem Wellesovy tvůrčí invence a geniality. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Ťažký depresívne naladený počin vznikajúci tesne po Občanovi Kaneovi,kde kvality je možne určite vidieť aj tu. Kanea už neprekoná nič z Wellesovej dielne,i keď tento počin sa mu vyrovnáva atmosférou,ktorá na mňa pôsobila melancholicky,zaťažkavajúco,neobyčajne,tajuplne. Hrdinom príbehu je George,egocentricky dedič rodu.George ma odstrašujúcu povahu,ktorú rozsieva všade naokolo,nakazí tým pádom celú spoločnosť vôkol neho... A Tim Holt,ktorý hrá dediča,mňa desil svojim prístupom,kde nastávalo extrémne psychické týranie. Za pozornosť stojí mladá kráska Anne Baxter,ktorá mu zo začiatku nadbieha. Celý ansámbel obstojí vďaka veľkej vízie tvorcu,ktorý nebol úplne pochopený,keď by bol,bol by najväčším filmárom,aký kedy bol... ()

Reklama

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Orwellovu genialitu podtrhuje to, že i zmrzačený film s násilným závěrem, nedokáže film zbavit jeho zpočátku velmi ironickému a postupem děje čím dál zatrpklejšímu pohledu na vyšší společnost, kterou jen pdotrhuje orpavdu nádherná atmosferická kamera s prvotřídním užitím hloubky pole a náznakových scén. Kdoví, třeba by původní verze strčila do kapsy i nedostižného Kanea. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Tak jsem zase jednou po shlédnutí filmu v rozpacích. Skvělí Ambersonové by totiž MOHLI být velmi dobrý, ba vynikající film - ovšem za předpokladu, že by tento druhý snímek Orsona Wellese (a jeho nejoblíbenější) nevzali po dokončení do rukou producenti. Těm se zdál režisérský sestřih příliš zdlouhavý - a tak si pořídili vlastní, který posléze pustili do kin. A výsledek? Z plánované ságy o vzestupu a pádu rodiny boháčů na přelomu století zůstalo smutné torzo. Opravdu smutné - protože to, co zbylo, je fantastické. Nejenom skvělí herci (v čele se sympatickým Josephem Cottonem a rozmazleného milionářského synka hrajícím Timem Holtem), ale i fantastická Cortezova kamera, atmosférická Herrmannova hudba a samozřejmě experimentátorská režie Orsona Wellese - jsou všechny přítomné v tomto filmu, který místy díky výše zmíněné okolnosti takřka nedává smysl a jeho rytmus je naprosto nevyvážený. - Co se dá dělat. - A vzpomněl jsem si při těch scénách z milionářského života na to, co jednou napsal Fitzgerald: "Život to nebyl. Ale bylo to velkolepé." - Takový mohl být i tento film, chce se s povzdechem dodat. ()

Sawy 

všechny recenze uživatele

Film,který se mi líbil víc než Občan Kane.Příjemně melancholická freska o tom,že všechno jednou končí a i na ty největší rodiny se zapomíná,je prostoupená špičkovými hereckými výkony,Wellesovým úžasným a působivým hlasem a jeho ještě nezaměnitelnější režií plnou jemných náznaků a hraní si se stíny a podobnými detaily.Mohl to být dokonalý film,kdyby nedošlo k onomu legendárnímu zkrácení,které je hodně vidět na některých pasážích a postavách,které přímo volají po větším rozvedení.I tak ale krásný zážitek,který si ještě určitě někdy zopakuju. 85 % ()

Galerie (109)

Zajímavosti (17)

  • Předposlední role bývalé hvězdy němé éry Dolores Costello. Její obličej byl poškozen mejkapem němých filmů, který byl vysoce sžíravý. (Kulmon)
  • Tim Holt a Anne Baxter jdou kolem kina, které inzeruje film, ve kterém hraje Timův otec Jack Holt. (Kulmon)
  • Během doby, kdy nerežíroval Welles, nahradil jej Robert Wise. (Kulmon)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno