Režie:
Ivo TomanKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Jiří ŠustHrají:
Václav Neužil st., Josef Abrhám, Karel Hlušička, Friederike Aust, Bohumil Šmída, Zdeněk Dítě, Wilhelm Koch-Hooge, Adolf Filip, Vladimír Ptáček (více)Obsahy(1)
Dobový kriminální příběh slučuje vyšetřování vraždy s politickým pozadím. Vyšetřovaný zločin se totiž odehrál v roce 1933, nedlouho po převzetí moci Hitlerem, kdy byl v Mariánských lázních zastřelen jeden z emigrantů. Vrah tehdy uprchnul zpět do Německa dříve, než mohl být dopaden. Teprve po skončení druhé světové války, tváří v tvář nacistickým pohrobkům, otevírá policie dávný případ... Angažovaně se tvářící dílko až příliš rušivě dokazuje, kdo vždy bude narušovat mírové snažení a komu nelze nikdy důvěřovat. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (46)
Souhlasím s honajzem, tohle je trochu jiný šálek komunistické melty. Takový lepší! Pod taktovkou Tomana vznikala různá zvěrstva, ale tohle bych jím zrovna nenazýval. Nebýt toho závěru, mohla z toho být celkem zajímavá kriminálka a v podstatě jí i byla. Film je zajímavý již jen lokacemi, kde se odehrává. Děj se odehrává v našem západním pohraničí krátce po válce, tedy na uzemí spravovaném americkou armádou. V pohraničí se po kopcích stále toulají bandy werevolfů i členů Hitlerjugend, kteří se odmítli smířit s koncem války a dál hodlají bojovat. Do toho je třeba dostat do již odsuny vysídlených domů nové přistěhovalce a vůbec řešit každodenní lapálie poválečného života. V takovém ovzduší konce jara 45 se jeví trochu jako pitomost vyšetřovat vraždu, která se stala v roce 1933 obzvláště přihlédne-li člověk k faktu, že miliony lidí zemřely, zmizely nebo byly někam přemístěny. Archívy neexistují a vše funguje hodně chaoticky... Je překvapivé, že toto téma dostalo zelenou v době normalizace. Jako vždy jsem se soustředil na detaily a krom nezbytných účesů ,,na patku'' a kotleťáků si film celkem držel feeling začátku padesátých let. Naši jezdí a americkou technikou, krom Jeeepů i se štábními vozidly Dodge WC40 a WC54. A když jedou hrdinové do prahy, na nádraží je to samý Rudoarmějec, prostě někdo si s detaily vyhrál byť ta scéna na nádraží má asi 30 sekund... Myslel jsem, že to bude další ze zábavných normalizačních pitomostí, ale příběh zaujal a herci hráli dobře... Dávám tedy za 3 průstřely okna bytu profesora. * * * ()
,,Pane svědku, uvědomujete si, že ač jste ochráncem zákona, obhajujete nepřátelé státu?" Velice zajímavý kriminálně politický případ podle skutečných událostí, v spíše průměrném zpracování. Na vině dle mého názoru není ani tak scénář, ten snad v každé druhé scéně něco pěkného přinese. Například ukázku ze soudního procesu, kde myšlení a projev kriminálního inspektora Šedého se vůbec neslučuje s ideologií čerstvě založených VB a SNB, naopak se snaží najít pochopení pro protizákonné konání mladistvých rok po válce. Nebo pozoruhodnnou návštěvu onoho inspektora u vrchního majora kriminálky, který nejdřív Šedému pragmaticky zakazuje šťourat se v 12 let starém případě, vymlouvá mu smysl vyšetřování zločinu z politicky odlišného období, a následně po střihu při skleničce ho zase pro změnu podporuje, aby se svého cíliu a pátrání za žádnou cenu nevzdal. Užijeme si i atraktivně podanou kriminalistiku v nejednoznačném případu (dvě smrtelné průstřely a každá údajně z jiné pistole, záhadné střílení z jednoho útlého řebříku do dvou různých oken a pod.). Dobově politické souvislosti nejsou až na závěrečný doslov nijak přehnaně (ideologicky) podané, navíc se zde rozehrává netradiční spolupráce vyšetřovatelů VB s bývalým vrchním radou prvorepublikového komisařství, kterého zde ztvárňuje Bohumil Šmída (jeden z klasických herců ČS krimi výjimečně v kladné roli!). Co film dost zabíjí, je herecké obsazení a výkony, které jsou z velké části (zejména v případě hlavní vyšetřovací dvojky Neužil-Abrhám) poměrně nezáživné. A také hodně pomalý rozjezd filmu za doprovodu několika nadbytečných scén (lázeňský orchestr, kankán v divadlu) a občas i znějící podřadné hudby. Vzít tohle do rukou Jiří Sequens, pozvat k hudební spolupráci Zdeňka Lišku a natočit to filmařsky ve stylu Kroniky žhavého léta či prvních dílů Případů majora Zemana... to by byla panečku jiná káva! Summa summarum: námět a obsah 5*, scénář 4*; zpracování: atmosféra 3*, napětí 3* (spíše až v druhé půlce), humor NE, herecké obsazení 2*, soundtrack 1*. Osobní přínos 5*... 65% ()
Ten samotný námět o vyšetřování politicky motivované vraždy (atentátu), která se stala ještě za 1. republiky, zasazené do poválečného prostředí pohraničí, kde se bandy bývalých členů Hitlerjugend jen neradi smiřují s tím, že válka už skončila (viz akční úvod s přestřelkou na lázeňské kolonádě), je určitě zajímavý. Zpracování je poněkud nemastné neslané, herecky to ale dost zachraňuje Josef Abrhám v roli detektivního asistenta Hanouska. Že to bylo natočené za normalizace si člověk naštěstí uvědomí až v závěru, který je zbytečně protiněmecký. ()
Zajímavě pojaté. A docela se divím, že to vzniklo v 73. roce, protože jsou tam i špílce na komunisty (Zdeněk Dítě jakožto dosazený velitel pražské VB, který oficiálně říká něco jiného, než pak večer u pár sklenek vína; řeč komisaře při soudu s hitlerovčíky), což se pak snaží dorovnat ten naštěstí krátký závěr o prohnilém SRN, kam si chodí vrazi z Čech pro pochvalu a případnou prebendu. Ale mně se líbilo, že vlastně ani tak nejde o tu vraždu 12 let starou, jako o to prostředí a jeho proměnu. Ty Mariánské Lázně hnedle po válce (druhé světové), ty drobné náznaky na soužití s Němci (Habermann), celé je to takové syrové, ale drží to pohromadě a vypadá civilně a realisticky. Mladý Abrhám hraje svého mladého a zbrklého poručíka skvěle. A dostalo mě tam pár zvratů (archív, alespoň spoluúčast apod.). Jo, a poprvé možno viděti "Pacínka" hrát na opačné straně barikády komisaře, dobrý fór. Celý film mi přišel uvěřitelný, dobře zahraný, se skvělou výpravou - jako by tam člověk byl. Odsýpá zdánlivě pomalejším tempem, ale přitom se v každé scéně odehraje a řekne tolik, že je toho hodně na přemýšlení. ()
Je to podle novely Romana Cílka se skvělou hudbou Šustovou. Skvělý Pepa Abrhám i zloduch Karel Hlušička. Strhující detektivka z Mariánek, kde znám každej šutr. Jenže.....domovní prohlídka? Tlačeno na pilu 3. republiky. Vyšetřování je vedeno podivně. Závěr je ten, že NSR vraha přijala s otevřenou náručí a on se svým činem ještě chlubil. No kdyby komouši nesahali do scénáře, byla by to pěkná podívaná ala rada Vacátko 1945. Vysvětlení rady Šedého a mladých náccích předběhlo dobu o 40 let. ()
Galerie (3)
Photo © CS Film
Zajímavosti (2)
- Filmovanie prebiehalo v Mariánských Lázňach a Drážďanoch. (dyfur)
- O režii filmu dlouho usiloval František Vláčil, kterého lákalo téma vzestupu nacismu. Ústřední dramaturg Ludvík Toman však látku svěřil Ivo Tomanovi. (Xell)
Reklama