Režie:
Ivo TomanKamera:
Josef PávekHudba:
Petr HapkaHrají:
Miroslav Macháček, Ilja Racek, Slávka Budínová, Josef Vinklář, Karel Dellapina, Václav Neužil st., Adolf Filip, Marcela Martínková, Miroslav Chochola (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Duševně nemocný muž Miroslav Macháček utíká za svobodou od lidí, kteří se o něj starají. Náhodně se dostane do hotelu, v jehož blízkosti se našla zavražděná desetiletá dívka. Je skutečně pachatelem hrůzného činu? (oficiální text distributora)
Recenze (60)
Velice slušná detektivka s výborným hereckým obsazením (Macháček, Racek a Budínová patří mezi mé nejoblíbenější herce, a to nejen díky hereckým výkonům, ale i tím, že mi tak nějak sami o sobě přijdou zajímaví) a dvojitou kofolou do půllitru. Škoda, že se nepodařilo déle udržet diváka v nejistotě ohledně toho, zda je hlavní podezřelý pachatel. A ještě větší škoda poněkud skřípajícího závěru. ()
Když postava Macháčka v přítomnosti dítěte strká svou pravou ruku do kapsy od kalhot, znamená to: a) že si v pedofilním vzrušení tře přirození, b) sahá pro nůž, aby ukojil své vražedné choutky, c) sahá pro kapesník, aby si utřel zpocené čelo. S těmito kvízovými otázkami a trošku psychologičtějším přístupem než v Holce na zabití to na nás tvůrci pochybně zkouší, aby pak zhruba po dvou třetinách všechno „vyslepičili“. Kromě pachatele by se měl prokurátor zaměřit i na šéfvyšetřovatele Vinkláře, protože tohle bylo na § 391, Nedovolené šíření arogance. Apropo, prodávat jen pivo dvanáctku, aby si po desítce prahnoucí hosté kupovali nealko - to je zajímavá strategie pro výčepní, co jsou akcionáři Kofoly.. ()
Já bych měl spíše "vražedné pochybnosti" o schopnosti pana scenáristy napsat smysluplnou zápletku a schopnosti Ivo Tomana jej přetavit v aspoň trochu kukatelnou záležitost. Neuvěřitelně špatný pokus o jakýsi psychologický film s detektivním plánem v druhém sledu, který dokonale zapadá mezi tu šedou masu filmové produkce roku 1978. Vydržet dodívat to do konce se dá jen díky mému oblíbenci, velkému herci Mirkovi Macháčkovi, jenž v civilním životě sžírán duševní trýzní, která se mu dokonale odrazila v jeho výrazu, se pro tak napsanou roli jevil jako zcela ideální představitel. ()
Detektivka, která se svým skutečně nelogickým a předvídatelným rozuzlením podobá ostatním kriminálkám té doby. Jiné a zajímavé je však vysokohorské prostředí a zejména brilantní výkon některých herců, zejména M.Macháčka v roli potencionálního pachatele. Jeho si snad už jinak nedokážeme představit než v roli cholerického jedince se sklony k depresím. Opět ji ztvárnil na výbornou. V dalších rolích uvidíte: S.Budínovou, I.Racka a J.Vinkláře. ()
Detektivní drama pojaté jinak. Působí to trochu jako zjevení, protože místo klasických vyšetřovaček je zde pokus o hlubší podprahovou psychologii. Někdy se to i daří, hlavně díky hercům (Slávka Budínová byla super). Kdo se bude šťourat v detektivní lince nebude spokojen, z druhé strany mohou diváci ocenit zvláštní existencionální feeling konce 80. let. 60%. PS: Pro Enšpígla a další kritiky - 1) vraždění může mít různé příčiny a spouštěče, klid opuštěného hotelu (v něm zaživa umírající hostinská ve společnosti manžela podivína) je narušen mužem na útěku před sebou samotným...mě to zní důvěryhodně a to se psal normalizační rok 1978!!! 2) tady nejde o děti a silné emoce, spíše je tu snaha vyvolat nejistotu a mrazení v zádech (časté odkazy na "zlaté staré časy" umocňují pocit zmaru, neštěstí a životní prohry - to je společné pro 3 hlavní hrdiny) 3) uznavám, že to není dotažené po scénáristické stránce, ale za pokus to stálo ()
Galerie (13)
Photo © Filmové studio Barrandov / Miloš Schmiedberger
Reklama