Reklama

Reklama

Pinocchio

  • USA Pinocchio
Trailer 1

VOD (1)

Hrané CGI prerozprávanie obľúbeného príbehu o drevenej bábke, ktorá sa vydáva na napínavé dobrodružstvo, aby sa stala skutočným chlapcom. Ďalšími postavami sú rezbár Geppetto, ktorý Pinocchia vytvoril a správa sa k nemu ako k svojmu skutočnému synovi: Jiminy Cricket, ktorý slúži ako Pinocchiov sprievodca a zároveň ako jeho "svedomie"; Modrá víla; "Poctivý" John; čajka Sofia a kočiš. (Disney+)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (98)

AffectedFace 

všechny recenze uživatele

Recyklace klasické Disney pohádky nedopadla úplně nejhůř. Teda až na ty příšerné muzikální kraviny a nechutně hloupý konec. Robert Zemeckis byl pro mě vždy uznávaným režisérem, ale zde bych ho absolutně nepoznal. Snímek totiž postrádá jeho filmařského citu, který vždy dokázal nějakým způsobem ukázat. Úvodní scéna v domě navnadila na potencionálně příjemnou pohádku pro celou rodinu. No jakmile ale Pinocchio šel do světa, všechno přestalo dávat sebemenší smysl. Jeho hlavní abilita zvětšení nosu při lhaní zde ztrácí veškerý důraz (jedna scéna rozhodně nestačí). Vlastně ani to CGI pochválit bohužel nemůžu. Jediná pochvala vesměs směřuje přímo na pana Hankse, který podal opět úctyhodný výkon. Na druhou stranu jsem se ale nenudil a poctivě dokoukal. Tím pádem dávám dvě hvězdy, které si dle mého názoru snímek ani nezaslouží, ale tentokrát budu mírnější. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Robert Zemeckis se i díky režii trilogie Návrat do budoucnosti, Falešné hry s králíkem Rogerem nebo Forresta Gumpa zapsal do paměti jako jeden z nejlepších audiovizuálních vypravěčů své doby, kdy by měl být každý jeho film povinně vyhlížen, protože se dalo snadno počítat s tím, že dorazí plnohodnotný filmový zážitek. A někdy po Trosečníkovi se to začalo lámat. Zemeckis téměř dekádu své kariéry věnoval experimentování s motion capture, kdy vznikla trojice filmů Polární expres, Beowulf a Vánoční koleda. Následně se Zemeckis pokoušel realizovat nějaké ty životopisné příběhy jako v případě filmů Let, Muž na laně či Vítejte v Marwenu, už svým posledním filmem Čarodějnice ovšem ukázal, že by se rád vracel k námětům, které by ještě více otevíráli dveře k audiovizuální hravosti. Jedno je jisté - kdyby zhruba někdy v 90. letech bylo oznámeno, že se hraná adaptace Pinocchia od studia Disney chopí Robert Zemeckis, bylo by snadné studiu po takovém filmu utrhnout ruce. Jaká je ovšem konfrontace s realitou a především s Robertem Zemeckisem v roce 2022? Pinocchio od Carla Collodiho se dočkal již mnoha adaptací, kdy to celé dává smysl i proto, že na něm vyrostlo několik generací dětí a na podobném námětu se dá vystavět strhující filmové dobrodružství. Zemeckisův film se poté i výtvarnou stránkou snaží víceméně věrně držet původního animáku od studia Disney z roku 1940, kdy už zde možná dochází ke kamenu úrazu. Pinocchio, představitel jeho svědomí Jémine Cvrček, lišák poctivec John a jeho kocouří partner Gideon či loutkář Stromboli se vizuálním pojetím snaží o co největší podobu vůči svým animovaným předobrazům. Platí to ovšem i vzhledu rybičky Cleo, kocoura Figara či samotného řezbáře Geppeta v podání Toma Hankse, výraznějí se snad odlišuje jen vozka v podání Lukea Evanse. Zemeckis se tak velmi snaží čerpat z původního animáku a ne vždy je to úplně šťastná volba. Zvláště v momentech, kdy se CGI efekty setkávají se svými limity a ukazuje se, že snaha přiblížit se originálu nepřináší to nejlepší ovoce. Zemeckisův Pinocchio má ovšem štěstí neštěstí v tom, že původně vznikal jako film pro kina, kdy nakonec ovšem bylo rozhodnuto, že se z filmu stane exkluzivita pro Disney+. I díky původním plánům ovšem Zemeckisův Pinocchio vypadá velkolepě a draze, přesně jako to ideální dobrodružství, které by dokázalo sály naplnit rodinami. Problém je ovšem opět v oné snaze, aby šlo vizuální pojetí ruku v ruce s původním animákem z roku 1940. Právě kouzlo původního animáku se ovšem hranému Pinocchiovi nikdy vykrást nepovede, například skrze snahu o realističtější vyobrazení fungování loutkového divadla se kouzlo naopak částečně vytrácí. Měl by to být přitom právě Zemeckis, který by měl překvapovat audiovizuálními nápady a především ukázat, že na to pořad má. V jeho rukou tak poté Pinocchio sice působí jako schopně uchopená podívaná, která navíc naštěstí není 50:50 kopií vůči původnímu animáku a v jistých ohledech se naštěstí vydává vlastním směrem, potenciál přesto zůstává tak trochu nenaplněn. Můžou potěšit poměrně hravé odkazy na ostatní disneyovky, přidaná hudební čísla jsou ovšem prakticky k ničemu. Nesází na dvakrát zajímavou melodii ani doprovodnou choreografii, k vyznění příběhu nepřidávají dvakrát nic nového a v jistých momentech se Zemeckisův Pinocchio vydává poměrně zkratkovitou cestou. A i díky tomu například závěr nemá takovou emocionální váhu jako v případě původního animáku. S Pinocchiem od Zemeckise to přeci jen budou mít těžší především ti, kteří mnoho momentů z animovaného Pinocchia mají zaškatulkované, například mrazivou scénu s přeměnou v osla, která kdekdomu mohla v dětském věku přivodit noční můry, nic takového se zde ovšem pravděpodobně konat nebude. V tomto ohledu opět zamrzí, že právě Zemeckise by kdekdo 30 let nazpátek pasoval na toho pravého loutkaře ideálního pro adaptování tohoto příběhu, rázem se ovšem Zemeckis skutečně profiluje pouze jako schopný řemeslník, kterému ovšem chybí ta správná invence. Tom Hanks sice může jako Geppetto sebevíc dokazovat, že snad skutečně zahraje všechno a Zemeckisův dvorní skladatel Alan Silvestri může sebevíc dokazovat, že ještě nepatří do starého železa, mnohem víc by ovšem kdekdo nejspíš potěšilo, kdyby Zemeckis hranému Pinocchiovi dodal něco navíc. Sázka na to, že to celé dokáže uspokojit svou cílovku, bude to mít sympatickou atmosféru čerpající už z původního animáku, pěkné barvy a výrazný rozpočet bude poznat v nejedné trikové sekvenci je přeci jen tak trochu líná. Kouzlo prapůvodního příběhu o Pinocchiovi navíc vždy tkvělo v tom, že vlastně nejde o kdovíjak velkolepý příběh, Collodiho původní příběh skrýval nějaká ta morální poučení. Poučení o tom, že dřevěná loutka toužící po statusu člověka se nejdřív musí naučit, co to vlastně je lidství, naučit se rozeznávat dobro od zla a i skrze natahovací nos pochopitelné poselství o tom, že se s poctivostí někam dojde. V Zemeckisově filmu poté tato morální rovina funguje tak napůl, horší je to s pokusy o humor pro starší diváky, kdy je jejich primární problém v tom, že vůbec nejsou vtipné. Největší handicap je přesto v tom, že tak barevný a velkolepý film krapet působí jako by byl bez života. A opět to zabolí především při vzpomínání na Zemeckise v jeho nejlepší formě. A i když se na jednu stranu musí ocenit, že Zemeckisův Pinocchio skutečně není 50:50 remakem animáku z roku 1940, ten vlastní směr je do jisté míry zavádějící a krapet ničí nejen kouzlo původního animáku, ale i Collodiho předlohy. A jestli někoho štve, že Modrou vílu hraje Cynthia Erivo, právě ta je tím nejmenším problémem, který urazí maximálně ty, kteří za vším musí vidět Woke. K zeblití poté není fakt, že Modrou vílu hraje černá Afroameričanka, ale primitivní reakce, které problémy hledají přesně na místech, kde vůbec nejsou. Je snad nakonec největší háček v tom, že adaptací příběhu o nejslavnější loutce všech dob vzniklo až příliš? To se nám ještě letos pokusí vyvrátit Guillermo del Toro se svým stop-motion animovaným Pinocchiem. Dá se ovšem minimálně očekávat, že na rozdíl od Zemeckise Toro svého Pinocchia obalí i zde chybějící invencí a i díky zasazení do období fašistické Itálie svěžest. Když si člověk vzpomene na to, jak se Guy Ritchie popasoval s hraným pojetím Aladina či Jon Favreau s hraným pojetím Knihy džunglí, Zemeckis v rámci současných live-action předělávek od Disneyho jednoduše prohrál. I díky jeho největším zásluhám je pořád těžké nad ním lámat hůl, jeho Pinocchio ovšem mohl být filmem, který připomene jeho nejlepší časy. Při vzpomínání na největší Zemeckisovy pecky Pinocchio i přes své řemeslné kvality jednoduše bolí. Pobrukování si ikonické „When You Wish Upon a Star“ po Zemeckisově Pinocchiovi vyvolá spíše melancholii. Stesk po Zemeckisově vrcholné formě, která by z Pinocchia mohla udělat i něco víc než solidní řemeslnou podívanou, která dokáže uspokojit rodinu na jeden večer a pak rychle zapadne v katalogu Disney+. Zemeckisovi by bylo snadné přát na stará kolena ještě nějakou pecku, po Pinocchiovi je ovšem těžké říct, zda na to vlastně v jádru duše stále má.... () (méně) (více)

Reklama

sedm.1 

všechny recenze uživatele

Pro co nejpřesnější popis obsahu filmu Pinocchio bych asi použil přirovnání ke zkráceným dětským knihám pro nejmenší, kdy příběh, pohádka, je v klasické knize převyprávěna například na stosedmdesátipěti stránkách, ovšem ve zmíněných knihách pro nejmenších je totožný příběh zkrácen na stránku jednu, tudíž zatraceně zkratkovitě, ne příliš smysluplně a hlavně více než jednoduše. A právě tak působí Pinocchio Roberta Zemeckise, napěchovaný co nejvíce událostmi, bez jakékoliv komplexnosti, či příběhové souvislosti, prostě jen epizodní sled Pinocchiových minipříběhů, možná ještě tak s nějakým klasickým úvodním přiblížením ústředních postav a dějem, pak už ale zcela bez jakéhokoliv příběhového vývoje, a to až do závěru, který přijde jak blesk z čistého nebe, prostě šup, nazdar, titulky a jde se spát. Zápletka tu tak prakticky neexistuje, film ovšem nefunguje ale ani po stránce emoční, atmosféra též absentuje a překvapivě tu chybí i jakýkoliv vtipný prvek, který by film odlehčoval, a pokud to měla být postavička cvrčka vypravěče, tak to fakt neklaplo. Tom Hanks pak sice hraje očekávaně výborně, ale nevím, jestli to zrovna zde bylo vůbec k něčemu platné, a co se digitálně zpracovaných postaviček týče, ty jsou na hodně vysoké úrovni, v dnešní době ale ani to nemůže nějak zásadně zlepšit výsledný dojem z filmu, protože na vysokou úroveň jsou v tomto ohledu dnešní diváci zkrátka už zvyklý a nic jiného už ani neočekávají. Pinocchio je tak filmem, který může zaujmout asi skutečně jen to nejmladší publikum, pro ostatní je to totiž až příliš jednoduché, dětinské a nezábavné. ()

Rocky88 

všechny recenze uživatele

Velké zklamání. Opravdu jsem čekal, že Zemeckis zavzpomíná na doby Králíka Rogera, ale bohužel zůstal jen skvělý odkaz v podobě hodin (Geppettovy hodiny jsou nejlepším bodem filmu). Od chvíle, kdy za přispění negrácké víly (ale v dnešní době je barva kladných kouzelných postav samozřejmě předvídatelná) procitne, to s filmem po slibném úvodu jde ke dnu. Pino je děsně animovaný (nejvíc práce animátoři vložili do cvrčka), a jeho naivita je prezentována stylem, že byste mu nejraději dali pěstí či sekerou. Hanks zase až moc přehrává, Pinova dobrodružství jsou uspěchaná a nezáživná (ani dvouleté dítě to nebavilo) a konec vysloveně zklame. Nudné, přeplácané, nesourodé, otravné. Zbytečné. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Horko ťažko som si v hlave presadil tri hviezdičky. Moje cvrlikotajúce Svedomie dostalo zabrať. Disneyho produkt, je presne podľa šablóny dnešnej doby ( politická korektnosť, modernizácia či celková rekulturizácia námetov ) a to vo veľkom narúša celé vyznenie, starej dobrej rozprávky. Je divák s niečím takým schopný a pripravený sa zmieriť? ()

Galerie (29)

Zajímavosti (4)

  • Toto je druhá hraná adaptácia Disneyho animovaného filmu, kde Luke Evans stvárni zápornú postavu. Predtým hral vo filme Kráska a zviera (2017) postavu menom Gaston. (Dr.Manhattan)
  • Postava kočího, kterou ztvárnil Luke Evans, se v původním filmu nevyskytuje a je tak napsaná speciálně pro tuto verzi příběhu o Pinocchiovi. (Joe16210)

Související novinky

Del Toro chystá další animák

Del Toro chystá další animák

30.01.2023

Pinocchio Guillerma del Tora porazil v přímém souboji dvou adaptací stejné klasiky verzi od studia Disney na plné čáře, oceňovaný režisér tak znovu potvrdil, že je v poslední letech nejen ve skvělé… (více)

Blondýnka vede nominace na Zlaté maliny

Blondýnka vede nominace na Zlaté maliny

23.01.2023

Každý rok se v předvečer velkého finále oscarové sezóny sejdou v Los Angeles členové nadace Zlatá malina, aby „ocenili“ ty nejhorší filmy uplynulého roku. Hlasování o tyto ceny se účastní zhruba 700… (více)

Reklama

Reklama