Reklama

Reklama

Ropáci

(studentský film)
  • USA Oil Gobblers

Obsahy(1)

Jana Svěráka známe především jako režiséra dlouhometrážních filmů. Hraný dokument Ropáci natočil Svěrák v roce 1988 jako absolventský snímek na katedře dokumentárního filmu pražské FAMU. Sugestivní vyprávění pojednává o fiktivní vědecké výpravě za neznámým živočichem, ropákem, jehož existence odporuje veškerým zásadám normálního života ve zdravé přírodě. Závažný ekologický problém je zde podán zcela naruby; příběh je přitom líčen tak věrohodně, že mystifikace je takřka dokonalá. Pro tyto mimořádné kvality byl film vyznamenán kromě jiných cen i studentským Oscarem. Další ceny: Zlatý drak + Cena OIRT Krakov 1988, Cena za nejlepší režii – Parma 1989, Hlavní cena festivalu Odense 1991. (Česká televize)

(více)

Recenze (282)

mi-ib 

všechny recenze uživatele

Ten pan Nedbal byl opravdu skvělý vypravěč a průvodce badatelského týmu, až jsem si myslel, že si ropáky jen vymyslel pro své zviditelnění. Toto jsem si myslel do doby než jsem viděl na vlastní oči, jak ropák skočil šipku z roury do chemického odpadu a zde proháněl samici. Jelikož ropák má rád umělou hmotu, dokonce udělal panu Nedbalovi z holinek galoše. "No bodejť! Tak to bylo a tak jsem to viděl." ()

Mikita 

všechny recenze uživatele

Neznám zahraniční film s podobnou nadsázkou, ironií a humorem. To je podle mě naše česká doména. Náš jemný humor, který je mi blízký. To je to, proč bych nemohla žít jinde ve světě. Jan i Zdeněk Svěráci jsou pro mě důvodem, proč jít do kina na český film. Proč být hrdá na naši kinematografii. Proč si zachovat trochu humoru/nadsázky i v těžkých situacích. ()

Reklama

solskjaer 

všechny recenze uživatele

Jelikož místa, kde se tento dokument natáčel notoricky znám, neboť jsem právě z této oblasti a jelikož vím osobně o čem byla ve snímku řeč, neboť jsem v té době vyrůstal a okolo toho jezdil téměř každý den. A v neposlední řadě protože problematiky životního prostředí studuji již 9 rokem, byl jsem nesmírně potěšen jak krásnou fikci Svěrák vytvořil. Podobenství o skupině badatelů bylo naprosto originální a z každého snímku jsem poznal jak moc se na tento film Svěrák a jeho týmpřipravoval po odborné stránce, možná proto mě překvapila jedna malá chybička. Byli jsme se podívat do rekultivace. I laik to musí slyšet , že jde o blbost , správně je na rekultivace, ale je to jen taková drobnost , a neslyšet to již 9 rokem téměř pořád tak si toho ani nevšimnu. Jinak ve filmu mě opravdu dostalo pár dobrý seků a hlášek například neustále ubreptaný děda přesvědčený o léčivých účincích chininu . Nebo sttování auta u Ropáka, aby se mu lépe dýchalo. Prostě podobenství a fikce je navísost originální a perfektní. Ač jde o nejkratší a jeden z nejranější Svěrákův film tak mám pocit, že jsem viděl od něj to nejlepší co zatím natočil. ()

A.L.E.S. 

všechny recenze uživatele

Jan Svěrák začal velmi dobře. Natočil krátkometrážní, avšak velmi uvěřitelné sci-fi o živočichovi z mostecké uhelné pánve, který si libuje v tom svinstvu, jež nám sice neprospívá, ale k životu jej potřebujeme stejně. Jak jsem napsal, jde o tu uvěřitelnost, protože tým, který film představuje, je složen z vědců a dokumentaristů, takže je to takové fiktivní National Geographic. Genialitu tohoto díla dokazuje fakt, že jsou lidé, kteří si opravdu myslí, že ropáci existují. ()

Eratashi 

všechny recenze uživatele

Úžadný nápad, vymyšlené zvíře je vlastně pojetí budoucnosti v reflexi se záhubo-zkázonosnými druhotnými odpady civilizace. Ve své velikosti si společnost vůbec neuvědomuje své dopady na okolní prostřední jen proto, že to zkrátka nevidí každý den. Co oči nevidí, srdce nebolí. Již dnes je prokázán vznik nových druhů (asi jenom deset) v důsledku znečišťování přírody lidmi, což v porovnání se záhubou (totálním vyhlazením) asi 38 druhů organismů je stále malá obnova ekosystému. (čti ironicky) ()

Galerie (16)

Zajímavosti (13)

  • Prvý Ropáci, ktorých Barbara Šalamounová navrhla, vyzerali skôr ako Marťania. Jan Svěrák ale chcel, aby pôsobili autenticky, a preto sa museli prerobiť. (Raccoon.city)
  • Ropák je dielom výtvarníčky Barbary Šalamounové a štúdia Jiřího Trnky. (Raccoon.city)
  • Ekologie v té době v socialistickém Československu, kde bylo všechno v pořádku, byla tabu. Jan Svěrák si proto nastudoval závěry posledního sjezdu KSČ, kde našel větu „o ekologii by se mělo hovořit“. To udělal proto, že kdyby snímek chtěli zakázat, mohl argumentovat „ale v závěrech strany je, že je o ní třeba hovořit“. (sator)

Související novinky

10. ročník Festivalu krátkých filmů Praha

10. ročník Festivalu krátkých filmů Praha

11.01.2015

Horor čtrnáctiletého českého režiséra, drama sestříhané Dolanem či ztracené kraťasy s Peterem Sellersem. Jubilejní 10. ročník Festivalu krátkých filmů bude bilancovat svoji historii i hledět vpřed… (více)

Reklama

Reklama