Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Karel Steklý se ochotně přizpůsobil normalizačním požadavkům a v první půli 70. let mimo jiné vytvořil "satiru" na dění v roce 1968. Zvolil nadsázku, když do centra dění postavil mluvícího hrocha (z jehož břicha se ovšem ozývá spolknutý člověk), kterého se snaží ke svým mocenským zájmům zneužít proradní politici. Veselí tu nalezneme málo, zato převažuje nebývalá trapnost. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (118)

evilmind 

všechny recenze uživatele

Opravdu hodně trapná normalizační agitka, plná známých českých herců. Pobavila zvláště komunistická představa Karla Kryla, zpívajícícho Dubčekovým spiklencům ve sklepě. Jeden bodík dávám za to, že jsem se konečně dozvěděl, proč Naďa Urbánková odjakživa nosí ty obří brejle... a ne, ten vtip jsem, stejně jako většinu v tomhle filmu, nepochopil. Hlavně proto, že nejsou vtipné. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Hroch ho sežral. Koho? Hrocha! Tak jo je čas plnit si výzvy momentálně jsem v takovým rozpoložení, že jsem přístupnej úplně všemu a řekl jsem si, že když jsem se dokopal po letech k filmu který má pro mnohé přídomek nejlepší, tak jsem se vrhnul i na ten označovaný za nejhorší. No a je to řádná haluz. Nicméně po pravdě čekal jsem tu brutálně ubíjející nudnou hovadinu, protože takový prostě normalizační filmy první poloviny let sedmdesátých jsou, ale ono to kupodivu místy i funguje i když samozřejmě z mýho pohledu a všichni víme, že já mám ten zvrácený vkus. Takže očekávám kdy mi někdo v dohledný době napíše něco ve stylu tvl ty dáš Hrochovi stejný hodnocení jako Markétě Lazarový?! No ty nemáš vkus! Ale já si prostě nemůžu pomoct. Samotnej ten námět je totálně absurdní, ale po tom slibným rozjezdu se přeci jenom začala vkrádat ta nuda a to je samozřejmě špatně. Pochopitelně ten film je sračka, ale kdyby to byla navrch ještě nudná sračka, tak nad tím definitivně lámu hůl. Nicméně v druhý půlce ten film přepne do ještě většího úletu kdy to působí dojmem, že teď už se opravdu všichni na place regulérně zbláznili a ten film se definitivně vymknul z podkontroly a vy si co chvíli jenom s úžasem říkáte wtf? A to jako vážně?! No a teď navrch napíšu ještě něco totálně kacířskýho za co mě definitivně ukamenujete, ale mě to bavilo víc než Markéta Lazarová. Samozřejmě, že úplně jiným způsobem. Ano je to hrozná věc já se nehádám, ale pro mě divácky srozumitelná a pochopil jsem co mi ten film chce říct. A proto se nikdy nepustím do žádnýho Bergmana, Tarkovského a podobný vyšší školy filmovýho umění, protože to jsou pro mě nesrozumitelný filmy. Každopádně tady mi bylo víceméně jasný, že se jedná o satiru eventuálně parodii na Pražský jaro a v tomhle směru to náhodou docela funguje. Samozřejmě pokud jste ochotní na to přistoupit. Film evidentně vzniknul na zakázku režimu, ale myslím si, že soudruzi si pak na projekcích museli rvát vlasy když viděli co z toho vzešlo. Tady bych tak trochu podezíral režiséra Steklého o kterém se sice vždycky říkalo, že byl silně prorežimní, že je to z jeho strany taková Švejkovina, protože když se podíváte do jeho filmografie hlavně na ty starší kousky, tak je vám jasný, že to evidentně byl kompetentní režisér a musel moc dobře vědět jakej blábol to točí a tak z toho udělal ještě větší haluz než soudruzi doufali. Každopádně určitě bych to nedoporučil nikomu normálnímu. Možná tak maximálně někomu lehce hnutýmu asi jako já, ale za mě to svým způsobem účel splnilo. Tak a teď do mě ať je po mě.50% ()

Reklama

Big Bear odpad!

všechny recenze uživatele

Tak takhle vypadá filmové peklo...... Myslel jsem si, že 50 léta byla špicí propagandistických filmů točených na objednávku shora a protěžujících okatě režim... Lecos z nich jsem i viděl, takže mohu srovnávat..... Tohle byl ale naprostý armagedon. Po uvedení do kin na tento majstrštyk skoro nikdo nechodil. I pro komunisty to byla tak silná káva, že film posléze zavřeli do skříně a nedovollili jej promítat .....Kdoví, jestli paradoxně neležel hned vedle Ucha, Starců na chmelu, Skřivánků ... Pražské jaro 1968 se vám tom podaří hledat asi pouze s návodem a celkovou ideu filmu chápal asi jen Steklý... Komedie to rozhodně není, smát se není čemu. Většinu protrpěných 95 minut budete sedět s povytaženým obočím a nebudete vycházet z údivu... NUTNO VIDĚT !!!!! - odpad jak vyšitý ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Co jiného čekat od filmu s tak sexy názvem? Díky hnusnému vizuálu a otřesným zvukům to nefunguje ani jako pásmo surreálných scének, což je nesmírná škoda. Po čtyřiceti letech od svého vzniku se pro člověka jenom lehce orientovaného v odkazovaných událostech stává takřka nemožným úkolem rozluštit jakékoli narážky na skutečně existující osobnosti a tím se poklesle bavit. Satiru, která totálně vyčpěla už v době svého vzniku, je smutné sledovat. Nicméně šílené outfity Svatopluka Matyáše doplněné kovbojskými klobouky si odpad nezaslouží, stejně tak i pár herců nezesměšňujících se v rámci rolí tak, jak bych čekal. ()

strougy 

všechny recenze uživatele

Šílený komediální zážitek, který absolutně nefunguje jako satira, jelikož se z filmu v podstatě nedá vyčíst, co by mělo být terčem satiry, ani jako film sám o sobě, jelikož to celkově nedává pražádný smysl, ale zábava, jo tak zábava to je neskutečná. Absurdní dialogy, viz třeba ten nad nahraným zpěvem hrocha "To je hroch? - Ano. - Vždyť zpívá jako kráva", nenadálé vynořování a mizení postav pronášejích nesmyslné věty vytvářejích tak snově neskutečné situace v čele s učitelkou a její láskou k opernímu zpěvákovi reinkarnovaným v hrochovi či úchylný hudební doprovod v podobě bručení, chrochtání či vytí dohromady vytvářejí svébytný surrealistický zážitek ne nepodobný například tvorbě Raymonda Queneaua či Alfreda Jarryho, který se nedá zařadit do žádné známé škatulky a zařazuje tak Hrocha mezi to nejoriginálnější, co kdy česká, neřku-li světová tvorba kdy zplodila. Jednoznačně nejpodhodnocenější a nejnepochopenější film na databázi. ()

Zajímavosti (2)

  • Film vznikol na politickú objednávku a jeho úlohou bolo prekrútiť udalosti z roku 1968. (Raccoon.city)
  • První verzi scénáře odevzdal Karel Steklý již v roce 1964, tehdy byl odmítnut. S nastupující normalizací a potřebou nového vedení ČSF vyjádřit se k událostem Pražského jara se Steklý rozhodl scénář aktualizovat. Tato nová podoba scénáře byla jednomyslně schválena k realizaci. (Xell)

Reklama

Reklama