Režie:
Zdenek SirovýScénář:
Jiří KřižanKamera:
Jiří KolínHudba:
Ondřej SoukupHrají:
Jiří Strach, Milan Sandhaus, Jiří Schmitzer, Zdeněk Podhůrský, Ivan Palúch, Petr Čepek, Gustav Opočenský, Petr Pospíchal, Jan Vlasák, Jiří Krytinář (více)Obsahy(1)
Podle námětu Jacka Londona vznikl - po povídkovém triptychu Kaňon samé zlato - další pokus o westernovou podívanou o dospívajícím chlapci, jenž po otcově smrti živoří ve zlatokopeckém městečku. Dokonce se stane svědkem krutého zápolení dvou kovbojů o údajný poklad. (oficiální text distributora)
Recenze (62)
Rád jsem se vrátil v čase do let svého dětství za dobrodružstvím dalekých krajů. V tomto ohledu mohu podotknout, že český filmový přepis se nijak zvláště neodchyluje od ducha jeho poutavých povídek. Ve filmu je vidět i důraz na exteriéry, kde tvůrci nahradili Aljašku sibiřskou Altajskou divočinou a také lomem u Karlštejna, zvaném Amerika, kde je výsledkem docela příjemná podívaná s nádechem trampské romantiky. Ostatně Jack London je a bude vždycky moje srdeční záležitost. ()
Když to hodně přeženu, tak se mi to jako western líbilo asi nejvíc hned po 7 statečných a Tenkrát na západě, na česko-slovenský poměry fakt vysoký nadstandard...a netuším teda,jestli se natáčelo v Tatrách, nebo kdesi v Jugošce, ale exteriéry berou dech, moc pěkné a napínavé...............moje hodnocení = 8 z 10. ()
Povídky Jacka Londona mají ohromný romanticko-dobrodružný přínos pro čtenáře pro představu, jak to v dobách, tzv. zlaté horečky vypadalo. Případný moralizační aspekt je už jen přínosem hlavně v paradoxech osudů daných postav. Příkladem byla již krátkometrážní povídková trilogie z počátku sedmdesátých let ´Kaňon samé zlato´(1970), ´Claim na Hluchém potoku´ (1971) a ´Poslední výstřel Davida Sandela´ (1971) ukazující, co se také může stát v touze po zlatě. Režisér Zdenek Sirový se scénáristou Jiřím Křížanem se do westernové tvorby na konci let osmdesátých vrátili a natočili již snímek celovečerní, ve kterém je středem pozornosti dospívající chlapec. Tak, jako u předchozích povídek, se vsadilo na jednoduchost a minimalizaci a opět se to na české poměry překvapivě povedlo. Příběh byl sepsán na základě dvou povídek, což je znát,, takže jakoby byl rozdělen na dvě poloviny. První o hazardní hře za účelem vyhrát svobodu chlapce zneužívaného na těžké práce a druhá o honbě za pokladem mající být ukrytý v malé truhle. Snímek může připadat poněkud nudnější, ale na české poměry a možnosti režisérovi Zdenkovi Sirovému opět povedl filmový majstrštyk, na který už nikdo nenaváže. Stejně jako předchozí povídky, ani tento, na českou kinematografii, neobvyklý filmový počin dnes v ničem neskomírá. ()
Na české poměry luxus. Sirový většinu zvládá s přehledem, bohužel příběhu chybí spád. Možná ho i malinko brzdí dětská předloha. Hodně zachraňuje krásná altajská příroda, která simuluje Aljašku více než zdatně, a slušné herecké výkony. Schmitzer je tahoun, Strach vypadá za mlada normálněji než v dospělosti. ()
Ideální pro milovníky starých levných westernů typu Poklad na Stříbrném jezeře. Děj sice není nijak úchvatný, ale celek působí poměrně zajímavě, protože tvůrci dokázali najít Divoký západ v českých exteriérech a čeští herci v rolích drsných pistolníků se také nevidí každý den. Přestřelky, jízda na kánoi po divoké řece, zlatokopecké městečko dýchající marností z hledání zlata, hrdina, co není až tak moc hrdinou a nějaké to morální poučení na konec. ()
Galerie (5)
Photo © Filmové studio Gottwaldov
Zajímavosti (3)
- Zlatokopecká osada s hospodou se natáčela v lomu na Velké Americe v Českém krasu. (zelenymuzik)
- Pro exotické záběry odehrávající se v horách si filmaři zajeli do pohoří Altaj, což je široký horský systém v centrální Asii na rozhraní Ruska, Kazachstánu, Číny a Mongolska. (sator)
- Ivana Palúcha namluvil Alois Švehlík. (pávek)
Reklama