Reklama

Reklama

Vetřelec

Trailer 2

Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (1 817)

JFL 

všechny recenze uživatele

Když necháme stranou kultovní, průkopnický a inspirativní rozměr snímku, i po letech a několikerém zhlédnutí (jež anulují efekt atmosféry a budování napětí či pocitu ohrožení) zůstává "Vetřelci" jedna pozoruhodná kvalita zachována: jedná se totiž o film, kde výprava má nejen vizuální ale také výrazně narativní roli. Vedle všemi zaslouženě vzpomínaného a vpravdě ojedinělého designu mimozemských prvků od H.R. Gigera je třeba zmínit i jeho protipól v interiérech nákladní kosmické lodi Nostromo. Film tak proti sobě staví dva vizuálně zcela odlišné typy účelové architektury, potažmo konstrukcí ve smyslu stavebním i tělesném. Nostromo i havarovaný mimozemský koráb jsou na začátku vyprávění zdánlivě pusté života, který ale dřímá v jejich útrobách. Stejně jako s úvodním probuzením členů posádky ožívají ocelové struktury, také záhadná a původnímu názvu zcela odpovídající "cizí" struktura korábu získává životnost i konkrétní funkčnost probuzením života v jeho útrobách. Polarita lidského a cizího je sice primárně rozvedena skrze tělo a jeho ohrožení, narušení vniknutím a zničení vetřelcem, ale k dokreslení tohoto efektu opět slouží interiéry lodi. Původně chladné, ale nikoli nepřátelské chodby se vpádem cizího mění v nekonečné bludiště ohrožení. Od prvotního rozrušení, či doslova naleptání, důvěrného bezpečí přestává interiér Nostroma být pasivním a vlídně prosvětleným prostorem, ale naopak ukazuje svá temná a děsuplná zákoutí, až se posléze stává klaustrofobním prostorem. Příznačně pro postupné narušování jistot postav se agresivně industriální prostředí, kde dojde k zabití Bretta, své oběti ani zprvu nejeví nebezpečné. Postupem času ale hrůza a cizost ovládnou celou loď (viz původně zcela neutrální prostor, kde dojde ke konfrontaci Ripley s Ashem), která se posléze obrátí proti postavám (ve finále zcela zlovolná Matka, chodby naplněné párou, varovnými červenými světly a agresivním hlukem). Příznačně se s destrukcí Nostroma náhle síly vyvažují a Ripley i vetřelec se na okamžik oba ocitají v pozici tvorů usilujících o přežití. Finále snímku pak představuje jednoznačný rozkol s gotickými romány, které s "Vetřelcem" bývají asociovány. Hrdinka zde nepokoří monstrum svou čistotou, ale naopak definitivním nastoupením své aktivní role. Na rozdíl od druhé ženské postavy není Ripley paralyzována hrůzou, nýbrž navzdory vetřelcovu neútočení (jež značí inteligenci či alespoň instinkt velící potlačit primární pudy v zájmu přežití) sama přejde do ofenzivy. Pro chápání postavy Ripley a genderového aspektu nejen prvního "Vetřelce" ale celé série je určující, že Ripley nemá nic z ryze pasivní povahy hrdinek gotických románů, ale ani není typickou hororovou final girl, která by se až tváří v tvář vlastní smrti zmohla na obranu. Již v sekvencích, kdy kvůli bezpečnostní karanténě odmítne pustit nakaženého Kanea na palubu, se ukazuje její aktivní povaha. Jen bohužel pro ni (i reálné ženy) je její síla zastíněna v prostředí machistického kolektivu posádky. Na stejném principu postupného projevování síly postavy ostatně dramaturgicky staví i další dva díly série. Až "Vetřelec: vzkříšení" figuru již od začátku uvozuje jako silnou, což ale příznačně vychází z faktu, že Ripley svou genetickou proměnou nenáleží do patriarchální společnosti lidí, ale naopak spíš do matriarchátu vetřelců. () (méně) (více)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších sci-fi hororů všech dob a zároveň film, který tenhle žánr sám definoval. Skutečný filmový mezník. Ridley Scottovi se úžasně povedla vykreslit atmosféra klaustrofobie, odlidštěného prostředí mamutího industriálního kolosu těžařské vesmírné lodi (analogie k v kolektivním podvědomí uložených představám o podobných místech na zemi), neprodyšného vesmírného přítmí a šera, chladu oceli a neosobnosti skafandrů na bázi obdoby latexu a především setkání s něčím tak iracionálním, jako je mimozemský život, navíc ve formě nelítostného vesmírného predátora. Ona iracionální hrůza, kterou zažívali naši prehistoričtí předci při setkání s nadpozemsky silným predátorem (v naračním světě akcentovaném neznalostí jím byl téměř každý, ale jako analogii chápu existenci draka, metamorfovaného ze světa reality ze setkání s krokodýlem...), se podmanivě přenáší do archetypální reflexe současného diváka, který je paralyzován jednak už samotnou přítomností neznámého tvora, druhak i jeho nevypočitatelností a nepředvídatelností, oním přesahem přes lidskou racionalitu a rámec individuální zkušenosti. Zajímavě se tu snoubí také lidská touha po poznání a zvídavost s hrůzou z neznáma. Tohle asi museli zažívat lovci z doby neolitické, dobyvatelé conqueři v jihoamerických džunglích i první námořníci opouštějící dosud známý svět... Vetřelec je zkrátka filmový skvost a jeden z důkazů, jak minimum viditelného může vyvolat fóbii z toho, co raději není a nemůže být vidět... PS: Osobně mám navíc tento film spojený s nesmírně intenzivním percepčním zážitkem z českokrumlovského kina v hloubi 80. let, kdy v šedi normalizované kultury působil tenhle sci-fi snímek jako zjevení... ()

Reklama

Lateef 

všechny recenze uživatele

Na astronautské hody na palubě nákladní lodi Nostromo se dostaví i ocasatý hybrid, vychutná si Kaneovu snídani a pak se v jedné z nejsilnějších scén vůbec provrtá na svět. Nepotřebuje plenky, ani mateřské mléko, protože roste doslova před očima a potravu si záhy obstará sám. Je to dokonalý organismus! Monstrum H. G. Gigera budí strach nejen u posádky, ale i u diváků. Potemnělé chodby, zákoutí, či průlezy Nostroma přináší infarktové scény. Výkřiky hrůzy skvěle rezonují s hrobovým tichem vesmírných dálav. Výsledek?? Nejpůsobivější sci-fi horor který ani po tolika letech neztratil vůbec nic ze svého mrazivého kouzla a kyselinového odéru. Ellen Ripleyová se navždy stala nebojácnou hrdinkou a její jméno zakořenilo jako jedno z nejznámějších. 11 miliónů dolarů(rozpočet)/105 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/41,5 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí) ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Vetřelec je jeden z těch mnoha filmů, od kterejch jsem čekal hodně a dostal jsem málo. Neřikám, že to byl špatnej film, ale čekal jsem nějakou hustou atmosféru a zajímavej příběh a místo toho je tam akorát mimozemšťan, kterej to má zachránit tim, že vypadá hnusně a tečou z něho sračky a sliz. Já spíš upřednostňuju horory, který mě dokážou nějak přitáhnout atmosférou. Tohle zkrátka jako horor u mě moc nebodovalo. Dost mě překvapuje hodnocení 90%. Kdybych měl vybrat nějaký horory, který sázej na hnusně vypadajícího mimozemšťana, tak podle mě je třeba lepší (i když jen o trochu) Věc a oba 2 filmy pak jasně poráží Predátor. Pro mě je celkově Vetřelec spíš zklamání... ()

choze 

všechny recenze uživatele

VETŘELEC mě v klíčovém věku minul (o to víc jsem si ale tehdy oblíbil druhý díl) a dnes už mě na něm primárně neděsí titulní, NEJLÉPE VYMYŠLENÉ A NADESIGNOVANÉ MONSTRUM VŠECH DOB, ale SPOJLER nenápadný Ash s bílou kapkou stékající mu po spánku, bizarně se pokoušející zabít Ripleyovou časopisem. KONEC SPOJLERU Nutno říct, že to není zrovna nejdiváčtější film - pomalu plynoucí děj, málo dialogů, které navíc tvoří do značné míry jen organizační a technická hantýrka, a hlavně se opravdu dlouho profiluje hlavní postava. Ale moment překvapení a realistický přístup plus výprava, triky, masky, hudba a ATMOSFÉRA tohohle moderního gotického hororu z něj dělají žánrovou klasiku a lahůdku, která nestárne. ()

Galerie (290)

Zajímavosti (263)

  • Důkazem, jak silnou fanouškovskou základnu má Vetřelec v České republice, jsou i obří modely, které nadšenci vytvořili z papíru - jde o pulzní pušku M41A i kompletní kosmickou loď Sulaco o délce téměř dva metry. Druhý model je k vidění v Muzeu papírových modelů v Polici nad Metují. (Robbi)
  • Aby Ridley Scott zvyšoval hercům pocit klaustrofobie, nechal každý den nepatrně přibližovat stěny k sobě. (PaTeXx)
  • V 91. minúte Ripleyová (Sigourney Weaver) aktivuje núdzový deštrukčný systém, z ktorého sa vysunú piesty. Pri úteku Ripleyovej od bomby tieto piesty chýbajú a v nasledujúcom zábere sú opäť tam. (Gabriel.Saka)

Související novinky

Seriálový Vetřelec nabírá posily

Seriálový Vetřelec nabírá posily

28.11.2023

Již nějakou dobu víme, že nadcházející celovečerní film ze světa Vetřelce s názvem Alien: Romulus je dotočen a čeká nás příští léto, přičemž jeho režisér a scenárista Fede Alvarez se chlubí tím, že… (více)

Ridley Scott pochválil nového Vetřelce

Ridley Scott pochválil nového Vetřelce

18.10.2023

Režijní legenda Ridley Scott (Gladiátor, Černý jestřáb sestřelen) má v těchto dnech plné ruce práce s propagací a taky finálními úpravami Napoleona předtím, než jeho velkolepý válečný film s… (více)

Nový Vetřelec má název i datum natáčení

Nový Vetřelec má název i datum natáčení

22.12.2022

Vesmírný teror se vrací. Po několika nezdarech týkajících se projektů navazujících na svět klasického hororového sci-fi Vetřelec z roku 1979 se nyní zdá, že nového snímku se už s 99 %… (více)

Nový Vetřelec našel herečku do hlavní role

Nový Vetřelec našel herečku do hlavní role

17.11.2022

Pětadvacetiletá herečka a vycházející hvězda Cailee Spaeny (Mare z Eastttownu, Zlý časy v El Royale) jedná v současnosti o hlavní roli v chystaném rebootu filmového Vetřelce. Projekt pochází od… (více)

Reklama

Reklama