Reklama

Reklama

Obsahy(1)

57 let po tvrdé zkoušce s mimozemským tvorem je Ellen Ripleyová v hyperspánku zachráněna dálkovým záchranným týmem. Dojde dokonce k vyšetřování, při kterém ji chtějí obvinit ze zničení tvora, o kterého vysoce postavení vojenští pohlaváři stáli. Nakonec je osvobozena, je jí ale nabídnuta účast na jiné výpravě: na planetě, odkud vetřelec pocházel, mezitím vznikla kolonie s lidskými obyvateli. Ti se nyní odmlčeli a chystá se mise složená z vojáků námořní pěchoty, kteří mají na planetu sestoupit a vyšetřit, co se tam stalo. Ripleyová se svými znalostmi nebezpečného tvora by se v ní uplatnila. Ta se rozhodne takto skončit s nočními můrami a nepříjemnými vzpomínkami na monstrum – vetřelce a s nabídkou souhlasí. Znovu se tedy ocitá na nehostinné planetě, kde nacházejí kolonii opuštěnou. Jediný, koho najdou, je malá vystrašená holčička. Brzy zjistí, že všichni obyvatelé se stali oběťmi vetřelce – ne však jednoho. Vetřelci se poněkud rozmnožili a planeta je jimi zcela obsazena… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (1 580)

novoten 

všechny recenze uživatele

Přeskočit téměř nedosažitelně vysoko posazenou laťku byl nemožý úkol, ale James Cameron udělal co mohl. Ripley pořád funguje a i Newt, Hicks nebo Bishop mi přirostli k srdci velmi rychle. Přesto jsem Aliens začal mít rád až po rozšířené verzi, která teprve dává psychologickému podkladu první poloviny ten správný náboj. Svůj podíl na dodatečném diváckém úspěchu má pak i nestárnoucí akce a dechberoucí momenty plné elegantně smrtících záporáků. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Jelikož mě ani jednička nedostala tak nějak úplně úplně, je chyba asi na mém přijímači. Prostě na pět hvězdiček tenhle film nemá. Sice slušná atmosféra a pěkný jatka, ale i tak bych si představoval jízdu s trochu více adrenalinu. Navíc akce není zdaleka tak cool jako u T2 a digitální efekty jsou někdy na takový velkofilm... ehm, řekněme že rychle stárnou... ()

Reklama

Lateef 

všechny recenze uživatele

James "The Big" Cameron zamořil LV-426 smečkou hybridních zabijáků a poslal na ni barvité a zábavné komando vojáků. Drsná shybařka Vasquezová, ukecaný Hudson, zkušený velitel Hicks či úlisný Burke jsou charaktery, které si musí pamatovat každý. Velkolepé akční dobrodružství nenabídne tak stísněnou a tíživou atmosféru jako o sedm let starší brácha, ale stejně funguje dokonale. Spousta efektů, výbuchu, technických parád (rychlé ostří alá Bishop, hvězdný koráb, helijety, obrněná pojízdná multistanice, nakladače). Skvělí herci, parádní hudba. A jeden z nejlepších závěrečných soubojů vůbec - žlutý mechanický nakladač s hydraulickým stiskem proti Winstonovu gigamazlíčkovi s hodně nízkým pH oběhové tekutiny. Co dodat?? Snad, že film si dám znovu kdykoliv, kdekoliv. 18,5 miliónů dolarů(rozpočet)/131 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/47 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí) ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Cameronovi "Vetřelci" dodnes zůstávají zcela ojedinělým projektem. Ne z hlediska konceptu vytvořit pokračování úspěšného titulu, které bude stylově zcela odlišné, ale coby mainstreamový blockbuster a akční hit sezóny cílený na co nejširší publikum, jenž jako ústřední motivy vyprávění staví mateřství a genderové role. Jediný další titul, který tato témata pojímá v podobné šíři, je Tarantinova óda na mateřství a ženské bojovnice "Kill Bill", ale ta je stejně jako ostatní snímky autora určená výrazně užšímu a vytříbenějšímu publiku. Výjimečnost „Vetřelců“ spočívá v tom, že na rozdíl od jiných titulů, kde v hlavních rolích vystupují aktivně jednající ženy, zdejší hrdinka si zcela uchovává veškeré ženské atributy a není při tom vůbec objektivizována či sexualizována. V tom se zásadně liší od často vzpomínaných akčních hrdinek jako Wonder Woman či Xena, jež bývají dnes uznávány jako milníky v emancipaci ženských postav v popkultuře, ale svou sílu a zdánlivou nespoutanost vykupují tím, že jsou uzpůsobeny tradičně podmaňujícímu voyeuristickému pohledu. Ellen Ripley ční dokonce i ve filmografii Jamese Camerona, jenž ve všech svých filmech upřednostňoval silné ženské postavy, neboť se nenechává zastínit muži (jako postavy v "Pravdivých lžích" či "Avataru") ani není definována svými emocemi (viz "Propast" či "Titanic"). Také není stigmatizovaná absencí penisu jako Sarah Connorová z obou "Terminátorů", která v prvním díle je typická dáma v nesnázích, aby se posléze ve dvojce ze strachu z přicházející hrozby transformovala do androgynní bytosti, jež se zoufale snaží být silnější než muži, čímž se ale jen vzdaluje svému synovi (principielně lze děj "T2" shrnout jako boj za mateřskou podstatu Sarah Connorové, která chce mermomocí svému synovi nahradit otce, až on nevyhnutelně jako začne vzhlížet k terminátorovi, jemuž se Sarah, na rozdíl od ostatních mužů, s nimiž předtím byla, již nemůže vyrovnat; závěrečná oběť terminátora tak není pouze zárukou lepší budoucnosti lidstva, ale také navrácením ztraceného ráje mateřského objetí). Cameron ve "Vetřelcích" navazuje na princip genderové profilace hrdinky z prvního "Vetřelce", ale ještě ho více upřednostnil, aby zdůraznil podstatu postavy. Také tentokrát se Ripley ocitá uprostřed tradiční patriarchálního světa, jehož principy jsou ještě zdůrazněny tím, že namísto kariérní hierarchie posádky nákladní lodi je vržena do tvrdě machistické společnosti mariňáků. Jistě, i v tomto kolektivu najdeme ženy, ale příznačně jsou buďto upozaděny v pasivních či přímo pečovatelských pozicích jako pilotka Colette Ferro a zdravotnice Cynthia Dietrich nebo se jako Jenette Vasquez musí o své místo v kolektivu hlásit stylem Sarah Connor, tedy že budou mužnější než muži. Zákonitě je Ripley upozaděna hlučnými a egocentrickými vojáky, vůči jejichž suverenitě a skotáctví vyznívá až jako hysterická matka peskující neposlušná děcka, u nich nemá žádnou autoritu. Ale podobně jako v prvním filmu série, i tentokrát se pravá podstata a síla Ripley odhaluje právě v kontrastu vůči ostatním figurám, když ty začnou odpadávat. Ripley přebírá iniciativu a ukazuje svou rozvahu a racionalitu (oproti zkratovité Vasquez), aktivně řeší nastalé problémy (na rozdíl od panického plukovníka Gormana) a především je člověkem činů (a ne jen siláckých řečí jako Hudson). V momentě, kdy jsou odstraněny všechny mužské postavy (Bishop je coby android jakoby ekvivalentem gaye, tedy přítele a pomocníka ženské postavy), plně vykrystalizuje odklon snímku od tradičních genderových norem. Ripley se neupíná k nějakému muži (naopak Hicks se upíná k ní) a tak i vyprávění směřuje k ustanovení nikoli heterosexuálního páru, nýbrž páru matka-dcera. Při tom ale matka není vnímaná jako pečovatelka, tedy z podstaty pasivní ideál mramorizovaný v 50. letech, nýbrž coby ochranitelka a tedy i aktivní figura. Finální konfrontace Ripley a vetřelčí královny je pak soubojem dvou matek, potažmo skrze postavu Newt, o niž se doslova přetahují, nabývá podobu střetu milující matky a zlé macechy - viz ikonická fráze „Get away from her, you bitch!“ () (méně) (více)

BadoXXII 

všechny recenze uživatele

Je po všem! Je to v hajzlu! Co teď kurva budeme dělat? Co budeme dělat?..... Cameron vedel čo bude robiť. Pridal na výprave, pridal (podstatne) na akcii, pridal na počte Votrelcov, na dynamike, pridal viac členov posádky a pridal im zbrane aby tie mimozemské svine mali ako ničiť. Stratilo to niečo na celkovej atmosfére? Vôbec. Pravdaže už to možno celé nie je tak desivé a prekvapivé ako jednotka, ale nápadov a hororových momentov to má stále dosť. Vždy ma to veľmi bavilo a ten záverečný súboj je nezabudnuteľný. Možno najlepší filmový súboj aký som kedy videl (videl som ho asi 50-krát). Párádna akcia, atmosféra a BOMBASTICKÉ finále. Spolu s jednotkou jeden z mojich najoblubenejšich filmov vôbec. ()

Galerie (128)

Zajímavosti (201)

  • Při scéně, kdy transportér vjíždí do výrobníku atmosféry, kde jej kamera snímá shora, se nejedná o miniaturní modely, nýbrž o obrázek namalovaný dekoratérem. Transportér je do obrázku naanimován. Taktéž některé záběry na výrobník atmosféry jsou namalované obrázky/kulisy - nejedná se o model. (SsgtJira)
  • Mezi nejzjevnější vliv války ve Vietnamu patří ve filmu způsob, jakým jsou prezentováni Koloniální Mariňáci: technologicky nadřazená síla, která ovšem v nepřátelském cizím prostředí narazí – jejich výcvik a technologie nejsou uzpůsobeny pro místo a styl boje, což lze považovat za analogii k neschopnosti americké špičkové palebné síly porazit neviditelného nepřítele ve Vietnamu. Američané měli hodně palebné síly a velmi malé povědomí o nepříteli, což je kombinace, která nemůže dobře fungovat. Ve filmu jsou Mariňáci najímáni k ochraně obchodních zájmů Weyland-Yutani Corporation, což odpovídá názoru, že zájmy společností, které sídlily v Jižním Vietnamu, byly hlavním důvodem, proč tam byly vyslány americké jednotky. Vietnamskou válkou byl ovlivněn i postoj Mariňáků: jsou zobrazováni jako domýšliví a jsou si nevyhnutelně jistí svým vítězstvím před misí, ale když se něco pokazí a ocitnou se před nepřítelem, který je sice technologicky méně vyspělý, ale mnohem odhodlanější, výsledek nemusí být takový, jaký očekávají. (Jan.Kanak)
  • James Cameron se během natáčení potýkal s rozsáhlými problémy ohledně autority a respektu svých kolegů vůči jeho osobě. Například jeho asistent Derek Cracknell mu dával často najevo svou nelibost, že je právě třicetiletý Cameron jeho nadřízeným, až ho režisér musel nakonec vyhodit. To ale vyvolalo hromadnou stávku celého štábu, kterou Cameron žehlil jen těžko. I když se nakonec obě strany dohodly, režisér se po premiéře nechal slyšet, že pro něj natáčení bylo velmi nepříjemné a už nikdy nechce mít se zmíněným štábem co do činění. (Azurovydrak)

Související novinky

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

26.02.2017

Pooperační komplikace nám dnes sebraly hereckého veterána Billa Paxtona. Mladší ročníky tohohle pána možná neznají, v 80. a 90. letech ho však nešlo přehlédnout. Kdo za to může? V první řadě James… (více)

Avataří sága bude mít 5 dílů

Avataří sága bude mít 5 dílů

14.04.2016

Pamatujete si, jak se v roce 2012 vyklubaly ze dvou sequelů Avatara tři? James Cameron tehdy zvednul nejedno divácké obočí, no a teď se mu to povedlo znovu. Jeho vystoupení na CinemaConu totiž… (více)

O čem měl být pátý Vetřelec?

O čem měl být pátý Vetřelec?

30.11.2015

U 20th Century Fox nedávno zrušili dva velké filmy. Nejdřív se škrtly plány na Fantastickou čtyřku 2, protože jednička bolestivě neuspěla, a záhy jsme přišli o pátého Vetřelce. Ten je údajně jen… (více)

Reklama

Reklama