Režie:
Paul GreengrassScénář:
Paul GreengrassKamera:
Ivan StrasburgHudba:
Dominic MuldowneyHrají:
James Nesbitt, Allan Gildea, Gerard Crossan, Tim Pigott-Smith, Nicholas Farrell, Christopher Villiers, Gerard McSorley, Darren Healy, Eva Birthistle (více)Obsahy(1)
V neděli 30. ledna 1972 zastřelili v severoirském městě Derry britští vojáci 13 neozbrojených civilistů. Tato neděle, nazývaná také jako Bloody Sunday (Krvavá neděle) se zapsala do moderní historie Irska více, než jakýkoliv jiný den. Počínaje tímto dnem začaly nikdy nekončící boje přerůstající v civilní válku, která donutila stovky mladých mužů vrhnout se do služeb irské republikánské armády (IRA). Film vypráví příběh odehrávající se od rozbřesku do soumraku právě v onu Krvavou neděli, kdy se do ulic vydalo tisíce civilistů, proti nimž nastoupily jednotky vojáků. Film sleduje jednotlivé skupiny zúčastněné na dění ve městě (organizátory, britské vojáky i civilisty z obou rozdělených stran) se zaměřením na osudy dvou mladých mužů, Ivana Coopera, idealistického vůdce skupiny Civil Rights, jenž je členem katolického kempu a který věří v mírumilovnou změnu podle Martina Luthera Kinga a Gerry Donaghyho, sedmnáctiletého katolického rebela, který touží po založení rodiny a sňatku s jeho protestantskou dívkou, ale který je zároveň vtažen do násilných střetů s vojáky. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (398)
Forma mně hodně připomněla moji vlastní práci s kamerou, jen obsah nemívám tak dramatický a jsem naprosto nestranná :-). Teď vážně - dokumentárním stylem, s kamerou funící těsně za zády pohybujícího se objektu, se často dařilo diváka propašovat do samotného kotle dění, na žádné straně však neměl známé, a tak mu nezbylo, než se nechat strhnout vírem a bez odstupu být postaven před hotovou věc v jednom nepřátelském táboře, aby byl, se stejným efektem, vzápětí vyplivnut do protějšího, vždy jako pozorovatel, ovlivněný předem daným náhledem - úskalím všech hraných dokumentů... I když tvorbu Paula Greengrasse nijak zvlášť neobdivuji, za udržení pozornosti v permanentním neklidu si určitě zaslouží mé uznalé kývnutí. ()
Scénář: Paul Greengrass .. Velice dobrý, v podstatě hraný, autentický dokument. Syrový, drsný, reálný. Zrovna dvakrát mi ovšem neseděl styl kamery a střih se stmíváním na konci většiny záběrů. Jistě, Paul Greengrass danému tématu velmi rozuměl a vložil se do toho opravdu poctivě, ale k nějakému hlubšímu nahlédnutí do problému tam přeci jen něco chybělo. 75%. ()
Technicky nepochybně dobře natočený film. Kdyby se to netvářilo jako věrně dokumentární, určitě bych hodnotil vysoko. Bohužel, z tohohle dílka tendenčnost čiší na sto honů. Greengrass si prostě vybral jedny, kteří jsou hodní, nikomu neubližují a jen chtějí svá práva a na druhé straně vymaloval tlupu idiotských, organizačně neschopných vrahounů, co se jen třesou na střílení do dětí a po akci falšují důkazy. Tohle není dokument, ale propaganda. Takže dva body za zpracování, víc ani ťuk. .... ...... ....... nicméně, abych byl fér, nasazovat na demonstrace paragány, kteří jsou vycvičení na úplně jiné věci, je tak nějak obecně nerozum...... ()
Paul Greengrass mě svým syrově dokumentárním stylem dostává už poněkolikáté. Po celou dobu zneklidňující, s vrcholným momentem útoku britských jednotek svírající pocit bezmoci... divák chce uhnout pohledem, ale to nejde - s každou další minutou mě film víc a víc děsil oním vědomím, že se tohle všechno skutečně odehrálo. A jak se to vlastně vůbec mohlo stát? ... Takže závěrečný doslov o vyznamenání důstojníků poctami od královny byl jen tím pověstným posledním hřebíčkem do rakve mých iluzí o civilizované a vyspělé západní Evropě. ()
Filmařsky působivě zpracovaný "dokument". Extrémně syrový a obrazově úsporně točený. Nedivím se, že po tomhle chtěli Greengrasse do Bourna. Narozdíl od Bloody Sunday však měl atraktivní filmový cover fiktivného hrdiny, takže bavil. Bloody Sunday z filmového hlediska nebaví. Je to úmorně dlouhé a extrémně těkavé. Jako sonda do historie impozantní a co se výpovědní hodnoty týče, tak není o čem. Ale dělat z toho téměř dvouhodinový film, kdy většinu času po placu poskakuje kameraman s nádobíčkem na rameni, to je docela peklo. ()
Galerie (14)
Photo © 2002 Paramount Pictures Classics
Zajímavosti (8)
- Na konci titulkov je možno vidieť aj menný zoznam obetí tohto krvavého incidentu. Rovnako je spomenutý aj fakt, že počas rokov násilností v Severnom Írsku prišlo o život zhruba 3000 ľudí. (MikaelSVK)
- Když Ivan Cooper (James Nesbitt) opouští dům, můžete před kinem spatřit poutače na film Mizerná neděle (1971), který se v tu dobu hrál. (HellFire)
- Film nemohl aspirovat na Oscara, jelikož se v jeden večer vysílal na irské i britské televizní stanici. To dle Akademie porušilo pravidlo č. 3, které stanovuje, že mezi promítáním v kině a televizi musí uběhnout šest měsíců. (HellFire)
Reklama