Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (293)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Nemyslím, že šlo jenom o zkoumání viny nebo neviny, o právo nebo povinnost "mrtvého muže" morálně či právně odsoudit nebo ho držet za ruku nebo o míru polehčujících okolností. Tenhle film mi definitivně vyvrátil přesvědčení o potřebě trestu smrti právě proto, že se na trest smrti a na to, co mu předchází, dívá i z jiného úhlu než jen ze "zabils? tak my tě taky zabijeme.". ()

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Rádoby silné drama o vrahovi (Penn), který má dostat zlatou, ale připosere se z toho, tak poprosí o pomoc v posledním záchvěvu sebestředně zaslepené víry ve vlastní nevinu jeptišku (Sarandon). Celej film je kontinuální žvatlání přes mříž o pocitu viny a neviny, odpovědnosti za své skutky a hlavně o vytrapnělým Bohovi a spasení aneb "pravda Tě osvobodí" . Nebýt hereckých výkonů. tak jdu ještě níž. Dvě hodiny v prdeli.... 55% ()

Reklama

Jordan 

všechny recenze uživatele

tomuto filmu som sa dlho vyhýbal (mal som pred ním asi akýsi rešpekt) a prakticky až doteraz (2012) som ho obchádzal (čiže dobrých 17 rokov - nakoľko som ho evidoval a registroval už od jeho vzniku): považoval som ho za "ťažkú kládu", za psychologickú drámu so smutným koncom a silným morálnym posolstvom, očakával som, že bude okrem iného nudná a miestami "americky" patetická; napokon som si to pozrel a musím skonštatovať, že som mal pravdu: okrem výbornej hudby a naozaj pozoruhodných (dobrých) výkonov aj sarandonovej aj penna je tento film ako som predpokladal nudný a v závere aj "americky" patetický; každopádne však nie je zlý, ak si uvedomíme, že rozoberá naozaj silnú tému a že je to príbeh nie dead man-a ako hlása názov, ale sestry helen, ktorá čelí "patovej" situácii, veľmi silnej, emočne vypätej a dostáva sa doslova medzi mlynské kamene - kedy nemá oporu ani v rodine, odvracajú sa od nej žiaci, sám matthew ju nechce k sebe pripustiť a otvoriť sa jej, jedinou oporou jej (okrem staručkého právnika) ostáva vlastná viera a Boh, no práve pre to, čo prežíva, je to aj previerka jej viery a vnútornej sily; a to je popri spomínaných hercoch a hudbe asi najsilnejšie na celom filme... ale verím, že rovnako silné to je aj v autobiografickej knihe, ktorá bola robbinsovi predlohou, takže okrem toho, že "ho" natočil, mám pochybnosti, či ešte nejako ten príbeh obohatil... a je tiež na zváženie, či tejto knihe pomohlo, že bola sfilmovaná: keby nebola, asi by sa o nej tak veľa ľudí nedozvedelo (ale koľko z nich ju potom následne čítalo?) a či napokon kniha nie je lepšia - minimálne v tom (ak opomenieme akúkoľvek polemiku na tému "film versus kniha ako médium a umelecký druh"), ak je film (okrem toho, že bol ocenený oscarmi) v podstate nudný... no málokto si to prizná, lebo je to považované za vážny film so statusom kvalitných drám, oscarových klasík; ešte však musím dodať, aby som nevyznel tak čierne (a navyše som silný alibista), že ten film naozaj nie je zlý, len na to, na aké veľdielo v mojich očiach za tých 17 rokov nabubral, som bol mierne sklamaný, keby som ho videl pred možno aj takými 10 timi, asi by som išiel s hodnotením vyššie, lebo film má aj silné "scény" - napríklad pre mňa osobne všetky, v ktorých vystupoval mr. delacroix (otec zavraždeného waltera) s ktorým sa spája vlastne aj záver - ktorý je (čo sa týka témy - alebo aspoň pre mňa osobne toho, o čom ten film bol: nie primárne o treste smrti z právneho hľadiska, ale o jeho "ľudskom" spracovaní) podľa mňa dobrý (v zmysle aj "filmovo/príbehovo" kvalitný, aj eticky správny); hawk ()

salalala 

všechny recenze uživatele

S Robbinsem jakožto režisérem nemám absolutně žádné zkušenosti, tudíž jsem nevěděl, co čekat. A musím říct, že mě ve většině věcí překvapil. Scény, kde by 99 % jeho kolegů tahalo laciné emoce a slzy z diváků, zvládl natočit uvěřitelně, nesentimentálně a přesto lidsky. Neklade otázky, na nic neodpovídá, nikomu necpe jeden názor. Penn je vynikající a nesklouzává k nějaké žádosti o soucit. Podobně skvělá (možná o fous lepší) je i Sarandon, která měla roličku o chloupeček náročnější, protože na rozdíl od Penna se potácí ve vlastních pocitech, v pocitech odsouzeného vraha a v konfrontaci s rodinami zavražděných. Oscar asi po právu. Jediné, co trošku zdržuje, je pomalejší rozjezd a možná až moc dialogů v prostřední části filmu. Někomu může vadit i lehce náboženský podtext, který mě teda tak strašný nepřišel. Na to zda trest smrti, nebo ne, si musí odpovědět každý sám, což mi na tom filmu přijde vůbec nejlepší. Parádní snímek, který má v sobě ukrytou nenápadnou, ale intenzivní sílu. 80% ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Hoci ja tie oscarové výkony som tu až tak necítil, film ako celok je veľmi hodnotný. A hlavne bez toho, aby úplne jasne pretláčal nejaký názor na trest smrti, ako to tu niektorí vnímajú. Pretože hoci skutočná rehoľná sestra bola jeho jasným odporcom, Robins brilantnou réžiou prepína medzi fázami odpustenia a fázami zobrazovania zločinu. A nech si už názor spraví každý sám. Veľmi dobre sa dá hodnotiť aj veľmi dlhé udržiavanie tajomna okolo prípadu - vinný či nevinný? ľutuje, neľutuje? Film je v tomto symbolom veľkého pokánia, hoci až do konca nie je úplne všetko jasné a či sa vôbec o pokání môže hovoriť. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (13)

  • Při scéně se svíčkami se objeví v záběru skutečná sestra Helena, na základě jejíhož příběhu byl napsán scénář. Při filmování byla přítomna jako "dozor". (don corleone)
  • Scéna znásilnění se natáčela celou noc, kvůli tomu, že se odehrává v bahně. Po každém záběru se museli herci osprchovat, znovu obléci do čistého a pokračovat. (don corleone)

Reklama

Reklama