Režie:
Herbert WiseScénář:
Jack PulmanHrají:
Derek Jacobi, Siân Phillips, Brian Blessed, George Baker, John Hurt, Ian Ogilvy, Patrick Stewart, John Rhys-Davies, Guy Siner, Stuart Wilson, Bernard Hill (více)Epizody(12)
-
Tak trochu vražda (E01)
-
Čekání pod křídly (E02)
-
Co provedeme s Claudiem? (E03)
-
Bojte se královny (E04)
-
Aspoň zlomek spravedlnosti (E05)
-
Královna nebes (E06)
-
Hrůzovláda (E07)
-
Ejhle Zeus! (E08)
-
Zdráv buď... ale kdo? (E09)
-
Bláznovo štěstí (E10)
-
Bůh v Colchestru (E11)
-
Starý král kláda (E12)
Obsahy(2)
VÁLKA, INTRIKY, LÁSKA, NENÁVIST. NEJSLAVNĚJŠÍ SERIÁL O STAROVĚKÉM ŘÍMU. Dvanáctidílný seriál britské stanice BBC je dodnes vysoce ceněn pro svou věrnost slavné předloze Roberta Gravese i pro strhující ztvárnění osudů tehdejších vládců Středomoří. Na začátku bylo Sibylino proroctví, které vnuklo římskému vládci Claudiovi myšlenku vyprávět svůj příběh. Kulhavý, koktající a nahluchlý mladík po léta záměrně zveličoval své tělesné nedostatky, předstíral hlupáka a díky tomu - všemi odstrkovaný a opovrhovaný - neuvázl v záludné síti vzájemných vztahů římské nobility, nestal se obětí intrik své kruté babičky Livie a přežil krutou vládu strýce Tiberia i šíleného synovce Caliguly. Až ho nakonec osud vyvedl z ústraní a v roce 41 n. l. byl prohlášen císařem. Vládcem se ovšem stal z donucení a proti svému republikánskému přesvědčení. V rámci dobového pojetí spravedlnosti se snažil panovat moudře a spravedlivě a leccos se mu i podařilo. Jeho bystrost a důvtip se osvědčily ve vojenské strategii, například při tažení proti Británii. Daleko méně se však Claudiovi dařilo v osobním životě. Nakonec ho totiž zradili i ti, kterým věřil nejvíce... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (122)
Niekde som čítal, že tento seriál nie je dosť dobrý, pretože nemá dosť dobré kulisy. Odhliadnuc od toho, že ani megalomanské kulisy negarantujú kvalitu diela (o čom by iste mohla rozprávať Liz Taylor - stále nažive :-) i od toho, že "claudiovské" kulisy mi pripadajú celkom postačujúce, miestami dokonca špičkové (niekto si dal námahu a pozrel sa na to, aký štýl fresky volila Lívia Augusta pre svoju vidiecku vilu), povedal by som, že všetko mohlo byť pokojne nasnímané pred neutrálnym pozadím a výsledok by bol (takmer) rovnaký - režisér mal totiž dva úžasné tromfy: scenár (dnes je dôležitejší nápad než scenár) a hercov (dnes - keďže nápad je všemocný - naozaj dobrý herecký výkon je dokonale postrádateľný). Asi budem jediný, kto povie, že rovnaké uznanie ako Derek Jacobi a John Hurt si zaslúži i Sian Phillips v úlohe "praktickej" ženy. Jej postava nevyžadovala expresívne herectvo, potrebovala inteligentnú osobnosť, ktorá by nevytvorila stereotypne poňatú karikatúru niekoho, kto si založil súkromný cintorín. Naturalisticky povedané - úsporne a pritom nesmierne efektívne narába s repertoárom tvárových svalov. Kamenný výraz sa u nej nerovná emocionálna plochosť (napr. zbožný, pritom krajne rezervovaný pohľad, ktorý vrhne na inkriminované plody figovníka). Jej výrazne rytmická dikcia reči prezrádzajúca odchovanosť na klasickom divadle a recitácii anglickej poézie je očarujúca. Táto "Šán Filips" doviedla aristokratickú blazeovanosť k absolútnej hereckej dokonalosti. Je to velšský národný poklad (Richard Burton a Zeta-Jones láskavo prepáčia) a "Ja, Claudius" je britské "rodinné striebro". PS: Seriál spoľahlivo zodpovie otázku, prečo Ridley Scott na Johna Hurta tak naliehal, aby mu zahral postavu Kanea vo Votrelcovi, hoci vedel, že herec má voči sci-fi averziu. ()
Knižní předloha je v mém Top Ten Books na šestém místě. Ale seriálu se prostě nemůžu donutit dát víc než tři hvězdičky. Herecké výkony mi nepřišly nijak úchvatné, dialogy byly sice skvěle promyšlené a v mnoha pasážích úžasné...ale jako celek je to jen průměrná televizní adaptace mistrovského historického románu. Věřím, že svého času to byla jedna z mála koukatelných věcí v televizi, ale bohužel jsem ještě mladý a nemám být po čem nostalgický. Proč jsem ten kacíř vždycky já? ()
Dějově jeden z nejnepřekonatelnějších seriálů. Bohatost událostí místy sice dost mátla změtí jmen, ale když člověk dával pozor, tak se dalo orientovat. Škoda těch studiových interiérů a toho nedostatku exteriérů. Zato s dokonalostí hraničí masky, které z jednotlivých postav dělají postupem času starce a stařeny (vrásky, vlasy, pleť). V podstatě je to hrozně ukecanej seriál, to znamená: většinu času se tam nic neděje, ale probírá se to v dialozích, ale stejně je to pořád zajímavé a napínavé (a člověk se aspoň pořádně dozvěděl o zkaženosti Říma, a jaký svině byli Caligula, Tiberius, Nero a další známá jména) a nezbývá než držet Claudiovi palce. Já, Radiqus, jsem nadšen. ()
"By dulling the blade of tyranny, I reconciled Rome to the monarchy." Seriál, který má v zádech nedostižnou knižní Gravesovu předlohu, hnusné papundeklové dekorace a unylou divadelní režii. Může taková televizní série být vůbec dobrá? Může a nejen, že je dobrá, ona je téměř dokonalá. Co téměř... Ona JE dokonalá. Geniality knižní verze nedosahuje, ale i tak jde o zcela výjimečné dílo. Nezapomenutelné herecké výkony a strhující svět intrik to jsou hlavní důvody proč je "Já, Claudius" i po třiceti letech nezapomenutelným seriálem. ()
Dílo, které i dnešní době hravě obstojí vedle velkovýpravných a velkorozpočtových seriálů plných akce atd. Takový herci jako se sešli zde se už nesejdou nikdy. Ale se scénářem vybroušeným jako diamant se to hraje samo. Derek Jacobi bezkonkurenční, Siân Phillips ve své životní roli neuvěřtelná a tak by se dalo pokračovat dál. Jednoduše lahůdka, která se nikdy nezkazí. ()
Galerie (13)
Photo © British Broadcasting Corporation (BBC)
Reklama