Reklama

Reklama

Mission: Impossible Odplata - První část

  • USA Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One (více)
Trailer 7

Obsahy(1)

Ethan Hunt (Tom Cruise) se s týmem Impossible Mission Force tentokrát vydává po stopách děsivé zbraně, jež má potenciál zničit celé lidstvo, aby ji zajistil dřív, než se dostane do rukou nějakého šílence. Při svém zběsilém a nebezpečném pátrání se však musí neustále ohlížet přes rameno, protože z jeho dávné minulosti se vynořil až příliš živý přízrak. Gabriel (Esai Morales) znal Ethana v dobách, kdy ještě nebyl elitním agentem, a ví o každé jeho slabině. Ethan, pro kterého bylo vždy zdraví a bezpečí jeho blízkých a členů týmu víc než úspěšně splněná mise, možná bude tentokrát muset své priority přehodnotit. (Cinemart)

(více)

Videa (14)

Trailer 7

Recenze (610)

dO_od 

všechny recenze uživatele

// Výjimečnost téhle série nespočívá jen v tom, jak moc praktická je akce a co za šílené kusy předvádí šedesátiletý Cruise v popředí, ale i v tom, jak osobní to pro hlavního hrdinu pokaždé je. V tomhle směru je pak první Odplata stále perfektně vykonstruovaná, má reálné emocionální dopady, a navíc zvládá bravurně prolínat jednotlivé linky. Plus je to jeden z nejlépe obsazených filmů *všech dob*, což fakt není málo, a to jak se McQuarriemu povedlo tady napsat a zapojit ženské postavy, je na nekonečný smekání kloboukem, čili beru zpátky svoje dřívější výtky ohledně AI (na další zhlédnutí už to tolik nebolí) a zvedám na plný počet. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Mission: Impossible Odplata – První část ještě názorněji než předchozí epizody zpřítomňuje obavu související s budoucností lidstva a Hollywoodu. Film, jehož hlavním padouchem je mimořádně mocná umělá inteligence, vstoupil do kin v době dvojité stávky hollywoodských herců a scenáristů, kteří kromě důstojného ohodnocení žádali také záruku, že nebudou nahrazeni moderními technologiemi. Počítačem vytvářené iluze ve filmu ohrožují přístup k pravdě a relativizují etické kategorie dobra a zla. Ethan Hunt/Tom Cruise je pochopitelně jedinou pojistkou proti tomu, aby stroje ovládly svět, posledním článkem držícím pohromadě lidské společenství (v závěrečné akční scéně, kdy jej jeho parťačka využije jako žebřík, to platí doslova). Čeká jej konfrontace se zatím nejmocnějším nepřítelem, který shromažďuje naše nejskrytější tajemství, přetváří realitu a nachází se všude a nikde. Jinými slovy se bude muset utkat rovnou s (falešným) bohem... jehož zájmy reprezentuje zlosyn s biblickým jménem Gabriel a klíč k jeho ovládnutí má tvar kříže.___ Ačkoliv málokdo dnes v Hollywoodu dokáže tak účinně navodit závratný pocit z pohybu vpřed jako běžící Tom Cruise, Odplata je do značné míry filmem návratů. Ke starým tvářím a analogovým technologiím z dob studené války. Do protagonistovy minulosti i k vychýleným úhlům De Palmovy paranoidní jedničky. A ještě hloub do minulosti. K Frigovi na mašině, Hitchcockovým komediálně špionážním thrillerům nebo na ně navazujícím caper komediím ze sedmdesátých let typu Co dál, doktore? McQuarrie kombinuje stavební principy kinematografie atrakcí a klasického Hollywoodu, ale situace zintenzivňuje a dovádí do takové krajnosti, že se nad jejich nemožností občas rezignovaně uchechtnou i postavy. Vzniká pnutí mezi (neviditelným) klasickým a (sebereflexivním) postmoderním přístupem ke stylu a vyprávění, kdy film střídavě naplňuje a zrazuje naše očekávání, je chvíli hravě ironický, pak tragicko-romantický. Podobně jako se Hunt vzpírá algoritmu. A podobně jako si hrdinové vypomáhají maskami a pokročilými sledovacími technologiemi, které ale opakovaně selhávají. Nakonec se mohou spolehnout jen na lidská těla, důvtip a týmovou souhru. ___ Nedůvěru a podezřívavost postav vůči tomu, co vidí a slyší, vyjadřuje v dialogových scénách nakloněná kamera, zabírající zblízka a v decentrovaných kompozicích tváře herců. Někdy bez ustavujících záběrů, což spolu s překotným střihem (zahrnujícím i skoky přes osu) zesiluje pocit dezorientace, nemožnosti určit, co je pravda a kdo řídí hru. Jindy, obvykle při plánování dalšího postupu, kamera zas neklidně krouží kolem postav. I upovídané vysvětlující sekvence jsou díky tomu strhující a ve filmu prakticky není statický okamžik. K téměř kubistickému rozložení obrazu dochází zhruba v půlce vyprávění během setkání většiny klíčových aktérů na párty v benátském Dóžecím paláci. Dialog postav snažících se rozklíčovat motivace protihráčů je stříhán v rytmu diegetické hudby hrající v pozadí. Jejich slovní přestřelka, při které je každý pohyb kamery synchronizovaný se soundtrackem, připomíná scénický tanec. Také v jiných scénách, byť ne tak nápadně, jsou zprostředkovávané informace srovnatelně významné jako estetická potěcha ze souhry tvarů a linií. Například během honičky úzkými a temnými benátskými uličkami a kanály není pořadí záběrů dané jen kontinuitou probíhající akce, ale také rytmickým střídáním kontrastujících nebo doplňujících se úhlů a pohybů. ___ Epizodicky vystavěný film je tradičně tvořen několika masivními akčními sekvencemi, z nichž každá má vlastní cíl, překážky a vývojový vzorec. Zároveň jsou do sebe pevně zaklesnuté. Každá nás připravuje na to, co se bude dít dál (a co ne vždy probíhá podle předestřeného plánu), a uvádí do pohybu další pomyslné kolo bezchybně seštelovaného mechanismu. Doplňují se také vybrané lokace, poskytující postavám stále menší manévrovací prostor (od rozlehlého několikaúrovňového letiště po uzavřený vlak). Skoro každá sekvence pracuje s těsným deadlinem a nutností přesného načasování, a jak napříč sekvencí, tak v dílčích úsecích (v závěru římské sekvence např. nutnost uprchnout z auta dřív, než jej smete přijíždějící souprava metra). ___ Přestřelky a výbuchy zde narozdíl od těžkotonážních komiksových adaptací nebo vysokooktanové, díl od dílu pitomější série Rychle a zběsile nikdy nezastiňují lidský element. Naopak jsou dvojnásob napínavé díky chemii mezi uvěřitelnými postavami. Jejich charakterizace, probíhající bez pauz rovnou během akce nebo přípravy na další úkol, je navrch šikovně navázána na určité navracející se motivy a rekvizity (např. Huntův zapalovač, jehož putování mezi postavami odráží vývoj vztahu mezi Grace a protagonistou). Právě o tom je celá série. Cruise v ní neváhá s maniakálním odhodláním zas a znovu nasazovat život, aby nás přesvědčil, že sebeinteligentnější stroj nikdy nedokáže něco tak velkolepého jako člověk (resp. tým lidí). V nejnovějším filmu, který je vypravěčsky nejharmoničtější a stylisticky nejvíc experimentální, tak poprvé nečiní jen v podtextu, ale v prvním plánu. Čas na subtilnost už vypršel. 95% () (méně) (více)

Reklama

pepo 

všechny recenze uživatele

Závam starých dobrých čias, keď sme sa učili milovať filmy. A to sa počíta. Je obdivuhodné ako parta okolo Toma Cruisa dokáže servírovať takto parádne blockbusterové remeslo skrz tri dekády. Dead Reckoning určite nie je najlepší diel série, ale keď divák vidí tu precíznosť, zápal pre vec a technické maximum neostáva nič iné než uznanlivo pokývať hlavou. Hlavne, keď si uvedomíme, že to všetko vzniklo aj napriek covidovým opatreniam. 9/10 ()

choze 

všechny recenze uživatele

Cruise a McQuarrie si už potřetí jedou to svoje a opět servírují zábavný letní blockbuster, který potěší svou fyzičností/nedigitálností, ale po předchozím díle je to krok zpátky. Dřívější scenáristická hutnost se rozplizla v nesmyslném rozdělení na dva díly (s pitomě dlouhým a béčkovým názvem) i v sice se osudově tvářící, ale povrchně a legračně odvyprávěné báchorce o boji se zlovolnou umělou inteligencí. Co v Oku dravce (2008) působilo jako čirá sci-fi, už dneska jako sci-fi zdaleka nepůsobí, ale žádného hlubšího vhledu se nedočkáme - jen honičky za macguffinem-zlatým klíčem se svítícími barevnými sklíčky (který má podle mě stejného designéra jako Thanosova rukavice). Co se akce týče, chyběl mi tu nějaký výrazný akční otvírák jako Tom vlající za letadlem v pětce... Vtipnou autohoničku v Římě poněkud zastiňuje destrukčnější autohonička v Římě v letošním Rychle a zběsile (RaZ už roky vykrádá M: I, ale letos ji regulérně předběhlo, respektive předjelo) a chyběla mi tu podobně parádní bitka jako ta na toaletách v předchozím díle - ta na mostě v Benátkách se nechytá. Finále ve vykolejeném vlaku je ale solidní a já si ho užil o to víc, že jsem ho viděl ve 4DX a díky tomu jsem v tom vlaku prostě byl. Další díl neodmítnu, ale že bych kvůli němu nemohl dospat, to ne. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Mission: Impossible - Deus Ex Machina. A to doslova. Ethan Hunt a Mary Sue sa vydávajú na púť za MacGuffinom, ktorý ako jediný môže zabiť záporáka, ktorým je tentokrát AI, ktorá len bliká a mlčí a jej nástrojom je nevýrazný Esai Morales. Veľký krok vedľa od dua Cruise/McQuarrie, scenár je preplnený expozičnými dialógmi, zápletka je strašne hlúpa, nápad urobiť ako záporáka AI znie fajn na papieri, nie v realite, MacGuffin v podobe kľúča je kolosálne dementný a bublajúca romantická línia s Halyey Atwell je nedôveryhodná, lebo samotná postava je len nástrojom McQuarrieho, aby poháňal príbeh a akciu. A hej, tá akcia je tiež priemer, pomerne uchádzajúci je záver vo vlaku, ale i ten ako film samotný nie a nie skončiť. A to čo bol za nápad rozdeliť to do dvoch filmov? ()

Galerie (85)

Zajímavosti (34)

  • Pri natáčaní režisér McQuarrie zistil, že herečka Pom Klementieff je tak ohybná, že ju pre jej gymnastické schopnosti prezýval „Pom Cruise“. (Arsenal83)
  • Počas natáčania v Taliansku bolo dvanásť ľudí na pľaci pozitívne testovaných na COVID-19. Výsledkom bolo, že po obnovení natáčania v Spojenom kráľovstve Tom Cruise osobne zaplatil 500 000 libier za starú výletnú loď, ktorú mali herci a štáb izolovať. (Arsenal83)
  • Nicholas Hoult mal byť pôvodne obsadený do úlohy hlavného záporáka priamo na popud Toma Cruisea, ktorému sa páčil na konkurze na film Top Gun: Maverick (2022), v ktorom mohol hrať Bradleyho „Roostera“ Bradshawa (Miles Teller), pričom ho uznali za mimoriadne talentovaného herca, ktorý sa na túto rolu jednoducho nehodí. Nakoniec kvôli posunu v natáčaní a konfliktom v plánovaní rolu prevziať nemohol. (Arsenal83)

Související novinky

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

23.01.2024

V úterý 23. ledna 2024 byl v Samuel Goldwyn Theater v Beverly Hills z úst herců Jacka Quaida a Zazie Beetz oznámen kompletní výčet nominací pro nadcházející 96. ročník předávání cen americké Akademie… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2023

Blíží se konec roku, a tak opět nastal čas na bilancování toho, které filmy a seriály z letošní produkce se umístily nejlépe v ČSFD žebříčku, jehož podoba není ovlivněna ničím jiným než celkovým… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

30.12.2023

Rok 2023 se uchýlil ke svému konci a přišel tedy čas, abychom vám stejně jako v předešlých letech opět představili výroční topky tří filmů a případně taky tří seriálů podle některých z… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

Reklama

Reklama