Režie:
Jaroslav BalíkKamera:
Jiří MacháněHudba:
Karel MarešHrají:
Petr Haničinec, Věra Galatíková, Eva Sitteová, Ilja Prachař, Jorga Kotrbová, Bohumila Dolejšová, Oldřich Kaiser, Jana Dolanská, Svatopluk Skládal (více)Obsahy(1)
I psychologické drama se umí umět napsat a natočit, nepomůže jen vyhrocená situace, jakou je rodinu ztráta jediného syna - zabil se při havárii na motorce. Jeho rodiče však vůbec neznají dívku, která přežila, nyní ošetřována v místní nemocnici. Zejména čestný a zásadový otec, představený jako vzorný pracovník a odpovědný funkcionář, se nedokáže smířit s její povrchností a ledabylostí, s pochybnými životními hodnotami... Výsledkem je těžkopádné ponaučení, které přesvědčuje, že jedině komunistická morálka dokáže spasit člověka. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (18)
Průměrné psychologické drama, kdy rodiče přijdou o jediného syna, když se jim zabije na motorce. Jeho zdánlivá přítelkyně zůstává na jejich popud u nich a najde si práci. Jenže nedůvěřivý otec si stojí za svým, že jim dívka něco zamlčuje. Postupem času ale k sobě najdou cestu a dívka se přizná... 50% ()
I kdyz jsem zakladni premisu asi uplne neprijal (resp. tezko se ztotoznim s napadem, ze kluk jedinacek se zabije na motorce a jeho rodice si domu nastehuji zranenou spolujezdkyni, kterou skoro vubec neznaji, a staraji se o ni jako o vlastni...), musim uznat ze jde o velmi dobre sedmdesatkove drama. Jak moc mi chybi herecky jako byla Galatikova... 3+ ()
Tak jsem si dal dalšího Balíka navnaděn jeho předchozími filmy ... Bohužel tady i přes vážnost tématu mi to nesedlo. Základní problém byl v tom, že jsem nikomu z ústřední trojice nevěřil tu ztrátu. Všichni se chovali jako by jim umřel kanárek. U Haničince bych to jeho chování snad i bral, přeci jen chlapi smutek projevují různě, ale obě dámy byly celkem v klidu. Nechápu proč Kaisera musel předabovat Preiss. Co mi už ve filmu vůbec nesedlo byla ta ideová linka. Prachař byl přesvědčeným kovaným soudruhem a přiznávám, že v těchto rolích navzdory jeho jinak skvělému herectví z něj jde strach. Haničinec si taky zahrál ve filmu starého poctivého soudruha kádrujícícho dívku co chodila s jeho klukem a scénář by se bez toho klidně obešel. Mohlo to být jen psychologické drama o tom jak rodiče přijdou o dospělého syna. Doba si ale asi žádala své... Dávám tedy za dvě piva na podnose... * * ()
Klasický Balík, studený, jako angažovaný a nepřesvědčivý. Cena v Budějovicích (a jiných menších festivalech) se dala vyfasovat na členský průkaz, to nic neznamená. Ano, někteří herci jsou dobří, to pan režisér Balík nekazil (jiní dokázali i to), ale dostat z toho celkovou uvěřitelnost hodně vykonstruovaného příběhu, to nešlo. Dabing Kaisera je asi jen páně režisérův kapric, leda by měl hlasové potíže. Na nudu měl JB skoro patent. ()
Zajímavý námět byl rozmělněn poněkud zkratkovitou vykonstruovaností a z toho vyplývající povrchností a nepřesvědčivostí. Trošku to napravil jen závěr "do ztracena". Ideologická příměs byla puncem doby vzniku filmu, ale nebyla naštěstí pro film nijak podstatná a určující. Ostatně v řadě dnešních snímků je to obdobné, jen s opačným znaménkem. Motivace zalíbit se těm u moci nebo penězovodů je zkrátka všudypřítomná v každé době a jen málokdo se jí dokáže nebo dokonce chce vyhnout, alespoň v malých českých poměrech. ()
Galerie (1)
Photo © Filmové studio Barrandov / Zdeněk Dukát
Zajímavosti (9)
- Ve filmu lze spatřit vůz Škoda Rapid, osobní automobil střední třídy, který vyráběla společnost ASAP v letech 1935–1947. (sator)
- Filmová nehoda se odehrála na silnici II/112 z Čechtice do Borovnice na jihovýchod od Prahy. Sochorová (Věra Galatíková) pracovala v obchodě ve městě Sázava. (sator)
- Štěpána (Oldřich Kaiser) namluvil Viktor Preiss. (sator)
Reklama