Režie:
Tereza NvotováKamera:
Federico CescaHrají:
Natalia Germani, Eva Mores, Juliana Oľhová, Zuzana Konečná, Marek Geišberg, Peter Ondrejička, Noël Czuczor, Jana Oľhová, Iva Bittová, Matúš Ryšan (více)Obsahy(1)
Třicátnice Šarlota se vrací do rodné vesnice hluboko ve slovenských horách. Před mnoha lety odsud za nejasných okolností utekla. Její návrat v místních vzbuzuje podezření, po celou dobu ji považovali za mrtvou. Bojí se, že svým příchodem probudí čarodějnici, která podle legend straší v okolních lesích. (Forum Film CZ)
Videa (1)
Recenze (188)
║Rozpočet $-miliónov║ Tržby USA ║ Tržby Celosvetovo $94,914▐ Tereza Nvotová je fakt klasa, artová parádička ale len vizuálna, obsahová ani náhodou, taktiež herecká brilancia ani z ďaleka, prevažne len amatérske prejavy od zúčastnených. Jediná tá Olhová sa s tým ksichtom tam hodí, do tejto bosoráckej báchorky. /35%/ ()
Film ztracený mezi Argentem, Eggersem a sociálním dramatem, který hledá téma i formu. Ať na něj aplikujeme kritéria jakéhokoli žánru, smysl bude dávat jen část scén, ostatní vyzní nepřesvědčivě, směšně nebo nelogicky. Ke střídání žánrů, přepínání mezi realismem a alegorií, přitom nedochází s tím, jak se zápletka vyvíjí, podle rozpoznatelného konceptu (postupné budování napětí se zde neděje, střety s místními jsou od začátku vyostřené až na 11, ke krvavému zvratu může dojít kdykoliv). Od začátku jde o nekonzistentní směsici, což je dané i tím, že se film věnuje příliš mnoha tématům naráz a žádnému pořádně – kvůli malému prostoru musí být prezentace každého z nich hodně názorná, hodně na sílu. Společenské předsudky, transgenerační trauma, rasismus, alkoholismus, domácí násilí, homofobie, mateřství, potrat, čarodějnictví, sebepoškozování, nacionalismus… ok, slovenský venkov je zaostalý, I get it, netřeba vyjmenovávat všechny příklady. Mezi vágností a tajuplností hlavní hrdinky, definované hlavně dávným traumatem a bolestí, vede dost tenká hranice. Tmářství venkovanů - vyjma pasáka koz, který ve vyprávění slouží hlavně k tomu, aby Šarlota mohla dát průchod své sexuální energii - je tak okaté, až film svou černobílostí hraničí s hixploitation horory (předsudky vesničanů vůči emancipovaným ženám jsou tak trochu nešťastně obnažovány pomocí předsudků tvůrců vůči slovenskému venkovu, klín klínem). Jsou to jednorozměrná monstra, zosobnění zla, zjevující se vždy tam, kde se odehrává něco pro ně pohoršujícího (jako kdyby celé dny jen kempili v hlubinách lesa, aby mohli druhé šmírovat). To ovšem otupuje sociálně kritickou rovinu a zároveň to vede k ještě větší banalizaci dvou hlavních ženských postav a jejich utrpení. Ponížení, které zažívají ženy tváří tvář tradicím a „tradičnímu mužství“, je dost děsivé i bez toho, abyste z něj dělali horor. Ke konci, kdy dojde na polopatické vysvětlování všech záhad, navíc horor strašlivě generický. Za mě odvážný pokus zkusit něco nového, s výbornými herečkami a několika působivými scénami (Svatojánská noc), který si ale většinu času podráží nohy usilovností, s jakou podtrhuje své hlavní teze, ve skutečnosti jen výkřiky bez hlubších základů. Btw, kdybych film neviděl s anglickými titulky, často bych měl problém rozumět tomu, co postavy říkají (ne kvůli slovenštině, ale protože jsou špatně slyšet). 50% ()
Tento film obsahuje všetko, čo drží našu spoločnosť pozadu - povery, domáce násilie, predsudky, alkoholizmus, pretvárku, glorifikované "tradície". Svetlonoc je zmes žánrov, keďže je chvíľu rodinnou drámou, následne sa prepne na mysteriózny film a na chvíľu zabrdne aj do hororu. Je to výnimočný film a dúfam, že ho na Slovensku uvidí čo najviac ľudí. 100% Kino film Europe ()
Vachrlatě rozkročené mezi civilní kritikou zaostalého venkova a mystickým příběhem o ženské síle - na sociální drama je to příliš plakátové, málo uvěřitelné a bez hloubky, na mystický příběh zase příliš banální a nedotažené, jedna linie přitom neustále sráží a zbavuje síly i směřování tu druhou, a z obou navíc svorně trčí umělost, prvoplánovost, hledanost, zploštělost, zjednodušování, černobílost a snůška klišé, jimž se nejde pod povrch... A obě linie pak jako kroutící se zmrzačené hady nemilosrdně dorazí poslední scéna, takový ex post dolepený happy end. Ještě bych asi unesla, kdyby Tamara do příběhu vstoupila, aby Šarlotě pomohla k iniciaci, a pak podruhé umřela (s ponechanou nejistotou jak stran její identity, tak i existence), ale takhle bylo toho "konec dobrý všechno dobré" fakt moc. ***** Škoda. Věřím, že Nvotovou zajímají důležitá témata a že jim i rozumí, ale neumí vůbec pracovat s filmovým jazykem a tohle je i přes sympatický výkon představitelek hlavních rolí exemplárně naivní režijní fušeřina. *~ ()
Určitě je to zajímavé jako doklad kvality toho, co produkuje FAMU a co se financuje z veřejných peněz. V obou případech je zjištění dost tristní. Celý film působí dojmem, jako by někdo hodně neměl rad prostředí, ve kterém vyrostl (asi, nevím) a teď se rozhodl ho vykreslit jako karikaturu kde jsou muži zlí, mají pušky a bijí děti a ženy a taky znásilňují ženy, zatímco ženy jsou čisté a spojené s přírodou a proto jsou čarodějnice. Kromě těch, co žijí s muži, ty jsou týrané a jsou s tím smířene a opravdové ženy vnímají jako čarodějnice. Což by se celé i dalo snést, kdyby ten film mel aspoň scénář a jakž takž zajímavý děj. Hlavní klad díla je, ze jsem ho nemusel platit nedobrovolně já, ale Slováci. ()
Galerie (22)
Zajímavosti (5)
- Tereza Nvotová a Barbora Námerová vycházely při tvorbě scénáře mimo jiné z knihy Tatiany Bužekové „Nepriateľ zvnútra: Nadprirodzená hrozba v ľudskej podobe“. (Forum Film CZ)
- Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 10 milionů korun. (SONY_)
- Film je venovaný zosnulej Monike Potokárovej, pre ktorú bola písaná úloha Miry (Eva Mores). (matthew.17)
Reklama