Režie:
Greta GerwigScénář:
Greta GerwigKamera:
Yorick Le SauxHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Eliza Scanlen, Laura Dern, Timothée Chalamet, Tracy Letts, Bob Odenkirk, James Norton, Louis Garrel (více)Obsahy(1)
Autorka a režisérka Greta Gerwigová (Lady Bird) vytvořila Malé ženy, které čerpají z klasického románu a díla Louisy May Alcottové, a zároveň se v autorčině alter egu Jo Marchové odráží její fiktivní život. V podání Gerwigové se oblíbený příběh sester Marchových – čtyř mladých žen, z nichž každá je odhodlaná prožít život podle svého – stává nadčasovým a velice aktuálním. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (363)
Greta Gerwig je vážně skvostný vypravěč. Ač mi rozdělení syžetu do spíše emocionálně propojených epizodek nedovolovalo prožít celkový příběh postav tak intenzivně a přehledně, jak bych si vzhledem k jejich rozměrům a představitelkám přál, právě střípkovité uspořádání a přeskakování v čase může za to, že tahle myšlenkově předepsaná látka nezačíná po chvíli nudit a neupadá do vypravěčské sterility. Přiznám se, že minimálně jednou jsem nevěděl, která zrovna bije, ale jinak jsem byl až nekriticky nadšený - přirozené hrdinky i jejich osobní peripetie, vkusný doplňkový humor, jako vždy perfektní Alexandre Desplat a milimetrově přesná režie, která skvěle vede nejen herce, ale také tempo a proměnlivé charakterní i motivační perspektivy. A není to o tom, že by byli muži zlí a panovační vládci světa - je to o touze vlastního vyjádření ve světě, v němž zkrátka mají hlavní slovo muži, kteří jsou pro ženy stejně nepostradatelní jako jejich osobní sny a rodina. Vtipný a osobitý scénář, boží Saoirse Ronan a Florence Pugh. 85% ()
Feministická fikce režisérky Grety Gerwigové vyjadřuje její osobní umělecké myšlenky, ideály a posedlosti. Je to krásný film, který když jím budete kráčet vám bude dělat dobře. Dobový feminismus mi ani nevadil. Film měl nějaké nominace na Oscary , ale má úděl filmů, které pobaví, potěší, dojmou, budí respekt, ale ceny nevyhrávají. Z Pýchy a předsudku si bere náladu sesterského pouta, v němž se snoubí zábavně uječená potrhlost, něžná důvěrnost i vzájemná žárlivost, ale také společenské zábavy a vstřícné soužití chudších s bohatšími. Pripomíná také Jih proti severu, kde Scarlett O’Harová byla vzdorná, ctižádostivá, soběstačná – a osamělá. Z mužských postav se však vyděluje pouze osobitý Timothée Chalamet coby mladík ze sousedství, který do „holčičího“ klubu zapadne s kamarádskou nenuceností a postupně si ujasňuje své dospělejší city. Výskyt ostatních mužů jako by určoval výhradně diktát případné ženitby, byť také s ní finále zatočí vtipně a v rozporu s reálným životem Alcottové. Účinnost Malých žen oslabuje rovněž vypravěčská struktura střídající několik časových rovin, která občas diváka mate; tím spíše, že umělé maskérské omlazování či stárnutí, natož herecké zdvojení klíčových rolí se tady nepoužívá. K lacinějším okamžikům patří ještě klišé v podobě hrdinčina bolestného impulzu k „vyšší“ literatuře nebo závěrečná slunná selanka ve stylu dětský ráj to napohled. Nicméně jako celek si Malé ženy podmaňují přirozenou láskyplností protkanou živelným humorem, která z pospolité ženské domácnosti sálá navzdory půtkám, rvačkám, pomstám i osudovým hrozbám. ()
Příběh čtyř sester, které v polovině devatenáctého století dospívají a ujasňují si, co vlastně chtějí od života, je i v jednadvacátém století překvapivě aktuální. Greta Gerwig v něm dává prostor především herečkám, které ji rozhodně nezklamaly, a sama zvládá dojemné i úsměvné scény naprosto s přehledem. Poctivá a zábavná moderní adaptace literární klasiky. Jen škoda, že je ve své první půlce možná až zbytečně chladná a odměřená. ()
Ve srovnání s adaptací z 90. let je zcela patrný posun ve vnímání ženských hrdinek. A nejen proto, že je u toho Greta Gerwig. Doba se změnila a Malé ženy nabízejí látku, která má co říct k současné situaci žen ve společnosti. To a celková plasticita postav, jejich prokreslení a prozkoumání jejich vzájemných vztahů, povyšuje adaptaci Grety Gerwig ve srovnání s tou od Gillian Armstrong na vyšší úroveň. Co se však nemění, je základní konstrukce díla. A k té mám své výhrady. Některá vyústění mi prostě nesedí, u něčeho se chvílemi nudím. Jako celek ale příjemné, Saoirse a Timothée jsou můj nový oblíbený (ne)pár. 7/10 ()
Takto sa udržiava klasika pri živote. Nejde len o román ale aj o žáner dobovej kostýmovky. Greta Gerwig nekonzervuje štýl, ale náležite ho modernizuje (fantastické rozhodnutie vyrozprávať príbeh nelineárne) a to bez toho aby žáner stratil svoj šarm. K tomu pravdaže patrí famózny casting (Saoirse Ronan je najzaujímavejšia herečka generácie) a skvelá hudba Alexandra Desplata. Síce nie som cieľovka a občas sa film trochu tiahol, tlieskam odvahe ísť do toho a nenechať sa strhnúť tendenčnou modernizáciou. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (25)
- Herečky Saoirse Ronan a Florence Pugh se velmi těšily na natáčení šarvátky mezi Jo a Amy. Těsně před natáčením samotné scény dokonce Pugh dala Ronan svolení, aby jí klidně dala facku. (oli009)
- Se šesti nominacemi na Oscara se jedná o nejúspěšnější adaptaci Malých žen. Verze z roku 1933, 1949 a 1994 obdržely dohromady osm nominací, z nichž dvě proměnily ve vítězství. (oli009)
- Timothée Chalamet improvizoval ve scéně, kdy nabízí sňatek Jo (Saoirse Ronan). (oli009)
Reklama