Režie:
Dan GilroyScénář:
Dan GilroyKamera:
Robert ElswitHrají:
Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Zawe Ashton, Toni Collette, Tom Sturridge, Natalia Dyer, John Malkovich, Daveed Diggs, Billy Magnussen, Peter Gadiot, Pisay Pao (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Svět umění nezná hranic. A to ani v případě Josephine (Zawe Ashton), která najde skvostná umělecká díla po zemřelém. Než aby je vyhodila, jak stálo v závěti, vezme je pod svá kurátorská křídla a začne je zpeněžovat. Jenže obrazy nejsou tak andělské, jak by se předpokládalo. Skrývají něco temného a hrůzného z malířova života. Na to se postupem času přijde, ale to už je příliš pozdě! (Rodriguez)
(více)Videa (1)
Recenze (131)
Hehehe, všichni jsme odsouzeni k zániku. Ach, Malkovich na pláži. Nakonec se tedy mé srdce vzedmulo. Ale souhlasím, že je to "moc dlouhé", jaksi nekoncentrované. A čím víc nad filmem přemýšlím, tím víc mi to přijde jako děsná škoda. Oceňuji námět a všeobecný "feel", ale zároveň si kladu milion otázek. Například vztahu Morfa a Josefíny je (zejména v první části filmu) přikládána taková důležitost, že mi úplně nejivuje (nedžajvuje), jak to nakonec vyvrcholí, respektive nevyvrcholí. To, jak to ("to" jako pouze ta konkrétní scéna) skončí s Rhodorou je sice bombově vymyšlené, ale neměl Morf být až po ní a Josefína jako poslední? A nebo možná Morf jako poslední, protože jako jediný z hlavních postav prošel vnitřní proměnou. (Kromě Damrishe a Pierse samozřejmě.) Orámování filmu Coco a jejím svědectvím/svědčením bych taky raději viděla promyšlenější a více "vědomé", v tomto stavu to tolik nevynikne. Ale nechtěla bych, aby moje meditace nad tím, co by chtělo ještě dopracovat, nějak zastínilo fakt, že jsem si ten film doopravdy užila a že podle mě něco doopravdy nabízí a obsahuje. Toni Collette, paráda. A nikdy bych nevěřila, jak smyslná mi bude Zawe Ashton připadat a jak moc se jí podaří odklonit pozornost od Jakea, škoda jen, že na konci se její postava trošku změnila v karikaturu a ztratila tu plastičnost, co měla během celého filmu (hehe - a viz první věta). ()
Velvet Buzzsaw je tak trochu uměleckou pózou, která se snaží ze zajímavého námětu vytřískat všeobjemný a především "chytrý" film. Na to ale kromě celkem slušných hereckých představitelů (vyjma docela otravné Zawe Ashton) nemá ani dialogy, ani atmosféru ani propracovaný a plynule vygradovaný příběh. Ano, ty děsivé momenty posedlosti dílem zapomenutého umělce jsou vlastně docela obrazově fajn, to ale na dvě hodiny je vážně málo. ()
Gilroy se při dalším náhledu do fungování specifické skupiny lidí neomezuje jenom na sdělení "zaprodávat se nemá" - to je nám na první doboru jasné. Chce si svou ďábelskou kritiku užít a celou dobu se skrytě i nepokrytě posmívá neschopnosti zdravého úsudku napříč společností. Nenechavé galeristy a kritiky nesmlouvavě kosí, jako by kázal ze studie o „efektu hipsterů“ Jonathana Toboula, která nedávno rezonovala na sociálních sítích. Nešetří ale ani zbytek obyvatelstva. Představitele středního proudu vykresluje jako vesměs konzumní omezence. Nejlíp pak vystihuje všeobecnou společenskou znuděnost a smyslové přehlcení ve scéně s mrtvým vykrváceným tělem uprostřed galerie. Návštěvníci považují krev za barvu a drastický výjev za součást umělecké instalace, díky kterému můžou zabavit děti. V konfrontaci s očekáváním horror fans vyhoří Velvet Buzzsaw jako zbytečný béčko, což je ale škoda. Jako mrazivě vtipná a znepokojující společenská karikatura totiž funguje dost dobře. ()
Ne že bych se několikrát upřímně nezasmál (ve chvílích, které vtipné být měly) a byl jsem dopředu připravený na to, že je pointa celého filmu dost banální (což má být samozřejmě chytrá subverze jako úplně všechno poslední dobou), takže mě to nepřekvapilo a nevadilo mi to - ale většinu času jsem se stejně jen nudil a nudil a nudil. ()
Hezky natočené a herecky také velice dobré ( chválím hlavně Natalii Dyer), bohužel je ale scénář velice špatný a námět jak by smet. Možná by film mohl po značné úpravě fungovat jako ukázka a lehké zesměšňováni světa umělců, ale ty hororové vložky jsou dost slabé a do filmu se skoro až nehodí. Hororové vložky jsou slabé, nějaké napětí tu takřka neexistuje a vůbec jsou mi všechny postavy nějak uplně volné. 45% ()
Galerie (6)
Zajímavosti (7)
- Jedná sa o prvý film režiséra Dana Gilroya, ku ktorému nezložil hudbu James Newton Howard. (Astonko)
- Zvonenie, ktoré Rhodora (Rene Russo) používa, je skladba "Pre Elišku" od Ludwiga van Beethovena. (Astonko)
- Ide o druhý film, kde Jake Gyllenhaal stvárnil homosexuálnu alebo bisexuálnu postavu. Prvý krát stvárnil takúto rolu vo filme Skrotená hora (2005). (R...)
Reklama