Reklama

Reklama

Švéd v žigulíku

  • angličtina The Russian Job (více)
Trailer 2
Česko, 2017, 64 min

Režie:

Petr Horký

Scénář:

Petr Horký

Kamera:

Milan Bureš
(další profese)

Obsahy(1)

Automobilka Lada v Toljatti měla v sedmdesátých letech západnímu světu ukázat zázrak sovětské prosperity. Byla dokonalou utopií, o které se nikdo neodvážil pochybovat. O více jak čtyřicet let později prodělává miliardy rublů ročně a pomalu se rozpadá. A nikdo se jí neodváží dotknout. Švédský krizový manažer má v upadající továrně předvést zázrak kapitalistického obchodního modelu. Bo Inge Andersson, bývalý voják, který už jednu ruskou automobilku vzkřísil, přichází do Toljatti s malým týmem a velkým cílem. Stát se prvním cizincem, který společnost dovede k zisku. A nikdo se mu neodváží vzdorovat. Zatím. S prvními kroky k záchraně se odhaluje podstata světa kolem. Sovětský sen v nadživotní velikosti za sebou zanechal jen opuštěná letní střediska a provinční vojenské přehlídky. Velké plány pro obyvatele Toljatti nic neznamenají. Co udělají, až jim někdo začne obracet svět vzhůru nohama? Švéd v Žigulíku je příběh o velkých plánech a ještě větší absurditě. (Pilot Film)

(více)

Videa (1)

Trailer 2

Recenze (53)

P1tr 

všechny recenze uživatele

Spíše než dokumentem bych tento snímek nazval komedií, neboť jsem při jeho sledování měl výrazný pocit, že spíše, než o příběh titulního Švéda šlo tvůrcům o zprostředkování co největšího počtu humorných momentů a mnohdy se zdá, že režisér nechal postavit na místo kameru a čekal, až se něco vtipného stane. V této rovině snímek funguje na jedničku a mnohokrát jsem se nahlas zasmál, neboť je nám zprostředkována spousta vskutku absurdních momentů ukazujících Ruskou mentalitu a potvrzujících mnohá povahová klišé. I přes dobrou zábavu jsem nicméně z filmu odcházel zklamán, neboť jsem od něj očekával větší hloubku a doufal jsem, že se dočkáme detailnějšího pozorování samotné práce krizového manažera a jeho snahy o záchranu továrny řítící se do pekel. Tato linie je nicméně bohužel pouze okrajově načrtnuta a je jí věnována minimální pozornost a měl jsem mnohdy pocit, že pokud by se tento člověk v dokumentu nevyskytoval, na většinu záběrů a dění by to ani nemělo moc vliv. Švéd v žigulíku je zkrátka velmi zábavná komedie, ale špatný dokument. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Takto vyzerá v praxi konflikt dvoch kultúr. Švédskej západnej a ruskej socialistickej, a to v 21. storočí. My sa tiež nemusíme veľmi naparovať, lebo stále balansujeme niekde medzi tým. Aj v mojom bezprostrednom okolí prekonal jeden podnik, dávno v súkromných rukách, podobnú očistu od socializmu len pred pár rokmi, keď bolo nutné prepustiť polovicu zamestnancov, ktorí nevedno čo robili, od siedmich riaditeľov až po upratovačky. Bo Andersson to mal trochu vo väčšej mierke, keď prepustil 30000 zamestnancov, aby dostal AvtoVAZ do konkurencie schopného stavu. Dokument sa nevenuje žiadnym detailom výroby, modelom vozidiel ani finančným parametrom. Sústreďuje sa na osoby, ich myslenie a príhody, ktoré to všetko charakterizujú. Všetko je v podstate tak, ako sme si mysleli, že v Rusku je. ()

Reklama

ghatos 

všechny recenze uživatele

Jsou tam naznačené určité vrstvy Ruska (psychologický národní obraz) na příkladu jedné automobilky. Švéd prochází (očekávanou) cestou/katarzí. Jeho idea je maximálně ambiciózní, vzhledem k tomu, v jaké zemi se nachází. Není ani příliš těžké rozklíčovat, proč státní establishment instaloval "kapitalistického cizáka" do národní pýchy. Putin ví, že jsou potřeba změny, ale ty nemohou dělat (nejen) v tomto případě Rusové, protože by popřeli sami sebe a svou minulost, na kterou jsou lidé hrdí a s pochopitelnou nostalgií vzpomínají na staré časy (selektivní paměť je normální). Na druhou stranu je i experiment s cizincem určitý posun v myšlení (strukturální změny ve společnosti). Největší problém ruské duše je rozpor mezi reálnou vyspělosti/velikostí národa a vysněnou představou národa. S tím souvisí další věc, po které obyvatelé této federace touží a to je respekt ve světě, ten ale pouze silnou armádou a exkluzivní vývojem vlastních zbraní nezískají. 74%. ()

subic 

všechny recenze uživatele

Petr Horký se opět trefil. Skvělá ukázka takové té opravdu ruské identity národa. Oni jsou opravdu stále zaostalá země, když opomenu Moskvu, Petrohrad a jiná turistická centra, tak tam stále převládá ten názor, totéž co v Česku začátkem devadesátých let, že by chtěli socialisticky pracovat, ale kapitalisticky žít. A když se začne propouštět, aby se zachovala aspoň nějaká pracovní místa, tak pro jistotu začnou všichni stávkovat. Pro Inge Anderssona prohra a možná vítězství, tam se seznámil s českou blond buchtou, která tam přišla s kolegy ze Škodovky, teď s ní žije snad spokojeně tady v Česku. ()

panPatejl 

všechny recenze uživatele

Vynikající horror. Mrazivé přiblížení ruské mentality a charašó vhled do hlavy běžného Ivana. Krásně to shrnuje demonstrující údernice s megafonem: "Je jedno že jsi přišel opilý, je jedno, že nezarábáš. Hlavně, že si přišel do roboty! To jediné se počítá!" A nějakej švéd tě jenom kvůli takovým drobnostem chce vyhodit? Hajzl!  Kdyby todle pouštěli jednou týdně v hlavním bloku tak si nemusí dávat práci s generováním přitroublých pseudoválečných reportáží pro udržení prozápadního smýšlení. Po zkouknutí tohoto dokumentu si totiž každý příčetný soudruh dá velkýho bacha aby náhodou neměl Džigulíka ve Škodofce. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (1)

  • Bo Andersson s Kateřinou Matuškovou v divadle sledují vystoupení pěveckého souboru, který zpívá skladbu „Vítězný valčík“ (Вальс победы) z roku 1945. Hudbu k němu složil Alexander Varlamov a text napsal Raisa Panina. (ČSFD)

Reklama

Reklama