Reklama

Reklama

Opilý anděl

  • Japonsko Joidore tenši (více)

Nejvýznamnějším filmem prvního tvůrčího období Akiry Kurosawy, tzn. čtyřicátých let, je Opilý anděl. Titulní postava, obětavý lékař, žije v chudé městské čtvrti dosud poznamenané válkou. Tady se snaží zachránit nemocného mladíka, který za války dospíval a nyní zapadl do špatné společnosti. Vztah těchto dvou mužů, které ztělesnili Takaši Šimura a Toširó Mifune je pevně začleněn do dobových souvislostí, nahlížených s nepatrným časovým odstupem. Pro některé japonské kritiky má Opilý anděl obdobné místo v japonském kontextu, jaký měla Paisà nebo Zloději kol v Itálii. (NFA)

(více)

Recenze (57)

TheRaven 

všechny recenze uživatele

První snímek, ve kterém se seznamuji s tímto významným japonským režisérem a zdá se, že má očekávání byla celkem splněna. Zajímavý příběh, dobře zpracovaný. Herecké výkony se mi docela líbily. S japonskou a celkově výchdní kinematografií se setkávám celkem zřídka, takže nejsem schopen posoudit tento film v kontextu s jinými filmy té doby a tohoto prostředí. Prostě, příjemný filmový zážitek, ale neumím si představit, jak bych snášel 150-ti minutový Director's cut. Necelých 100 minut bylo tak akorát. ()

Turiec 

všechny recenze uživatele

Film je plný symbolov a alegórií. Špinavý rozkladajúci sa močiar, ktorý oddeľuje doktora od nečistoty mesta je brilantným zobrazením nielen stavu v meste ale aj chaosu povojnového Japonska. Je odrazom korupcie v meste a v jednej z prvých scén vidíme ako sa v ňom hrá skupinka detí (budúca generácia). Doktor ich vyháňa a neskôr jedného z chlapcov upozorňuje, aby hlavne z močiara, do ktorého neustále pribúda nový odpad, nepili vodu, lebo ochorejú. Boj gangstra Macunagu s tuberkulózou je symbolicky zobrazeným bojom s vlastným vnútrom. Boj o vnútro - vlastnú dušu chvíľu prehráva a chvíľu vyhráva, čo sa prejavuje zmenou jeho zdravotného stavu. ()

Reklama

Šandík 

všechny recenze uživatele

Skoro pět. Je neuvěřitelné, na jak malém prostoru dokáže Kurosawa vybudovat silný příběh. Pár gaunerů, jeden poněkud nešťastný, umolousaný, rozkřičený a alkoholu místy holdující lékař, plácek s páchnoucí vodou plnou moskytů... Vlastně tu ještě příliš nenacházíme klasické lyrické pasáže s dlouhými pohledy kamery. Několik jich tu však přecejen je. Zahnívající voda tak zároveň funguje jako alegorický odkaz skažené společnosti i jako lyrický prvek vnášející do lidského mraveniště kousek, pravda špinavé a páchnoucí, přírody. Fascinující je také to, že Kurosawa vždycky, i do sebetragičtějšího příběhu, dokáže vložit určitý nadějný moment. Může to být prostý vtípek, drobná dějová linka, motiv deště po dlouhotrvajícím suchu, zde konkrétně mladé, úspěšně se léčící a nakonec vyléčené děvče... Kurosawa umí točit radost i bolest lidsky, hluboce a bezprostředně, aniž by jednu nebo druhou něčím snižoval nebo naopak doplňoval... Zajímavé komentáře: Kinej, sadynka, Turiec, kitano, stub ()

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Tentokrát se již nejedná o tak nadčasové dílo jako většina ostatních Kurosawových filmů, často z filmu čiší naivita platná době vzniku a některé scény jsou pro současného diváky jaksi úsměvné. To je pro film z roku 1948 celkem pochopitelné, ale u Kurosawy se mi to stalo poprvé. Přesto, jako vždy velmi povedené dílo a skvělý Mifune. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Jednoduchý lineární příběh přátelství doktora Sanady a nemocného gangstera Macunagy je narušován občasnými snovými sekvencemi a až lyrickým vyzněním některých sekvencí. Opilým andělem prostupuje všudypřítomná hudba, kytarová melodie, která se v podání vícero postav stává tichým vypravěčem filmu (částečné a možná nechtěné experimentování s (ne)diegetickou hudbou). Snímek na mě působil často až nejaponským dojmem, což ale není myšleno pejorativně. Jakási univerzálnost příběhu byla často doplňována pocitem, že by se podobný námět mohl zfilmovat téměř kdekoli. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (5)

  • První film, ve kterém spolu pod režijní taktovkou Akiry Kurosawy poprvé hráli Tóširó Mifune a Takaši Šimura. V budoucnu se stali nejvýraznější Kurosawovou hereckou dvojicí a zahráli si spolu v celkem patnácti Kurosawových filmech, naposledy v roce 1965. (Belsazar)
  • Gangster Macunagu měla být jen malá role, ale když režisér viděl, jak ji Toširó Mufine zahrál, rozhodl se scénář upravit tak, aby dostsaly hlavní postavy před kamerou stejný prostor. (Terva)
  • Výkon Toshira Mifuneho ako mladého násilného gangstra Matsunagu bol taký silný a nezabudnuteľný, že podľa režiséra Akiry Kurosawu mnohí ľudia v Japonsku (a pravdepodobne aj inde) mylne predpokladali, že názov Opilý anděl mal odkazovať na Matsunagu. Ale pre Kurosawu bol v skutočnosti hlavnou postavou alkoholický lekár Sanada (hrá ho Takashi Shimura), na ktorého sa viaže aj názov filmu. (Bilkiz)

Reklama

Reklama