Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Daniel PembertonHrají:
Michelle Williams, Mark Wahlberg, Charlie Plummer, Christopher Plummer, Timothy Hutton, Romain Duris, Andrew Buchan, Olivia Grant, Marco Leonardi (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Film sleduje únos šestnáctiletého Johna Paula Gettyho III (Charlie Plummer) a zoufalou snahu jeho milující matky Gail (Michelle Williams) přesvědčit Johnova miliardářského dědečka (Christopher Plummer), aby zaplatil výkupné. Když to Getty senior odmítne a narůstá prchlivost a brutalita únosců, snaží se Gail jeho rozhodnutí zvrátit. Když život jejího syna visí na vlásku, obrátí se zoufalá Gail na Gettyho poradce (Mark Wahlberg) a sotva myslitelné spojenectví v závodě s časem nakonec ukáže, že bezpodmínečná a trvalá láska má větší hodnotu, než peníze. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (13)
Recenze (259)
,,Jsi nejbohatší člověk na světě, kolik ještě musíš mít aby jsi byl spokojen?'' - ,,Víc, mnohem, víc'' ------- Tenhle film o skutečném Harpagonovi mi znovu jen dokázal, že prachy nejsou všechno. A u tohohle rodu to platilo dvojnásob. Getty III se nikdy z únosu nevzpamatoval, bral drogy a do konce života byl alkoholik. Notora z něj udělali únosci, protože opilej byl hodnej a nedělal problémy. Zemřel jako slepý, němý, ochrnutý vozíčkář v 54 letech. Opuštěn rodinou a bohatým otcem, který tvrdil, že si za únos mohl sám... Musím ocenit, že si herci byli velmi podobní svým originálům. Užíval jsem si i tu Itálii šedesátých let se všemi těmi Fiaty, Alfami atd...Dechberoucí byla scéna s přijíždějícím vlakem na poušti k sedícím šejkům na stoličkách... Tehdy ještě Saúdská Arábie byla jen poušť a shluk domečků kolem oáz... tady se začaly psát ropné dějiny... Natočeno to bylo svižně, prakticky bych neměl výhrad. Až na jednu. A ta výhrada má dokonce konkrétní jméno. Jmenuje se Kevin Spacey. Ten měl původně hrát starého Gettyho a já s ním dokonce viděl i trailer (mimochodem je ještě stále k vidění na ytb). Jenže v rámci něčeho hodně podobnému mccarthysmu - dnes se tomu říká MeeeToo (ta eee jsou tam správně Meee dělají mečící kozy) to kvůli nějakému snad dávnému hříchu semlelo i KS. Nemám nic proti tomu aby když je někdo čuně, dostal po hubě za to, že nějakou mladou hérečku nutí k sexu s tím, že jí dá roli. Mno i když ještě dnes to takhle jednoduše leckde funguje ke spokojenosti obou stran a nejen ve filmařské branži. Neříkám však, že je to OK a rovnou tvrdím, že Weinstein byl evidentně skutečně nadržené prase zneužívající svůj vliv. OK. Ale vzpomenout si po dvaceti, třiceti i více letech, že jsem byl zprzněn, že mi na střední někdo sáhnul pod sukni... To sorry. Spaceyho to semlelo slušně, deprese, psychiatři, poškozené jméno, snad pokus o sebevraždu... Scott to vzal nejjednodušší cestou. Prostě Kevina vyzmizíkoval a film dohrál stařičký Plummer. Plummera mám rád, nic proti němu, na své stáří dal film na jedničku s hvězdičkou! Od Scotta mi to přišlo dost kách a nefér. Já mám Kevina rád. Je otázkou jak by vypadal film s ním. Možná by byl i lepší. Proto filmu dávám jen za tři kopie kentaura. * * * ()
Scottovo volné zpracování příběhu slavného únosu osciluje mezi stylovým thrillerem a satirou. V souboji tchána a snachy se tu o výkupné hraje stejně tvrdě jako s kalábrijským gangem. Vizuálně je to nádherný film - od černobílé procházky nočním Římem 70. let, přes šerosvit hrající v zákoutích anglického sídla i kožené tváře skrblíka Gettyho nejstaršího, duny v Saudské poušti, marockou chvilku s Mickem Jaggerem, uneseného Paula, který jako by vypadl z andělského sboru na Botticelliho obraze, až po vedro mouchami olezlého italského venkova. Dědeček v podání Christophera Plummera vyhrává první místo na pekelném pořadníku hned za Dorotou Máchalovou! ()
Tím, co mě na filmu zaujalo nejvíc, byl návod na prožití života v bohatství. Což o to, prádlo jsme si vždy prali sami, takže chyba je asi v té chybějící telefonní budce. Snímek mě na jednu stranu zaujal (retro atmosféra, dědeček, který by si nechal pro cent koleno vrtat, příběh vycházející ze skutečných událostí, jež mě donutil prozkoumat internet), ale na stranu druhou musím přiznat, že mi osudy zúčastněných byly vcelku ukradené a tvůrci se mi jaksi nedokázali dostat pod kůži. ()
Příběh na papíře působí neuvěřitelně a dost zajímavě, ale na celovečerní film to asi úplně není. Ridley Scott se s tím popral více než solidně a přestože filmu schází nějaké výraznější napětí, vše dohání výbornými hereckými výkony a celkovou atmosférou. Nakonec to nebylo tak zlé, jak se na první pohled a dle ohlasů, mohlo zdát. ()
Vlastně mnohem lepší než jsem čekal. Po celé té kauze s vyměněným Spaceym jsem očekával narychlo umatlanou slátaninu. A ač to možná slátanina trochu je, přeci jen docela zábavná. Ridley Scott to má pořád po technické stránce v ruce, vidět je to hlavně na fajnové kameře (hrátky se světlem, kontrastem, odstíny), kterak slouží filmu jako celku. Děj je docela zajímavý, přináší řadu dilemat a hraničních situací, které ale nejsou bezvýhradně dobře využité (například závěrečné nahánění v italském městečku absolutně postrádá vyvrcholení) a vzhledem k docela dlouhé stopáži tak film chvilkami nudí. Herecky absolutně v pohodě. Vlastně je to celé tak nějak v pohodě, prostě ok. 6/10 ()
Galerie (61)
Zajímavosti (13)
- Celosvětová premiéra proběhla 18. prosince 2017 v Los Angeles v Kalifornii. (ČSFD)
- Gary Oldman a Jack Nicholson boli zvažovaní do role J. Paula Gettyho. (WalterIK7)
- Natáčalo sa vo Veľkej Británii, Taliansku a Jordánsku. (MikaelSVK)
Reklama