Režie:
Lukáš BulavaHudba:
Jake StarkHrají:
Miroslav Táborský (vypravěč), Petr Svoboda, František Fuka, Ondřej Neff, Dana Hábová, Roman Holý, Zdeněk Troška, Jiří Zídek, Lukrecius Chang, Václav Šimáček (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Z dílny produkčních společností Artactive production a Blackout production přichází dokument, který vás jako pomyslný DeLorean vezme zpět do časů, kdy našim videím vládly rychlodabingy, filmy se nakupovaly na černých burzách a hromadně se pořádaly domácí videoprojekce. Pojďte se podívat, jak na svoji dobu vzpomínají tehdejší piráti, dabéři, distributoři a vůbec všichni ti, díky kterým jsme měli čím naše videa krmit. (Artactive Production / Blackout Production)
(více)Videa (7)
Recenze (220)
Pre mňa prekvapujúco fakt dobrý dokument o tom, ako sa k nám dostávali spoza železnej opony západné filmy a ako sa sme sa museli s nimi vysporiadať, aby to všetko prešlo, aby sa pripravil zodpovedajúci dabing, aby to mohlo ísť do vysielania atď. Dobre zvládnutá forma, ktorá v rozhovoroch odhaľuje veľmi veľa pikošiek. A tie ja rád. ()
Rýchlodabing bol možno kedysi mainstreamom, no teraz už určite nie je. Mladšie ročníky, vrátane mňa, o ňom vedia buď skutočne málo, alebo prakticky nič. O to viac ma teší, keď tvorcovia takúto tému pre relatívne úzku cieľovku dokázali spracovať štýlom, aby na tvárach pamätníkov vyvolali úsmev, a mladé publikum skvelo pobavili (množstvo skvelých historiek a nie príliš vydarených pokus o dabovanie). Dozvedel som sa čosi nového, zároveň sa dobre zasmial a i keď som sa do daného obdobia nedokázal úplne dokonale vcítiť, odchádzal som z kina výsledne veľmi spokojný. ()
Toto mě minulo podobným způsobem, jako třeba před časem dokument Fenomén VHS. Marná sláva, ale tu éru jsem nezažil, dnešníma očima mi přijde dost příšerná, a celkově je pro mě těžko hledat si cestu k něčemu, co je zde podáno pro mě tak nezáživnou formou, že jsem u toho skoro usnul. V pár momentech jsem se pobaveně uchechtnul, ale to nadšení pro VHS a rychlodabing se na mě stejně nepřeneslo - dost možná kvůli tomu, že dabing prostě odjakživa z hloubi duše nesnáším. ()
Až zas budete někdy pičovat současný dabing... I já vám napíšu, jak jsem to měl s dobou rychlodabingu, resp. s VHSkama (protože vás to děsně zajímá). První a poslední film s rychlodabingem, který jsem měl to štěstí vidět, bylo Lví srdce s Van Dammem. Odradilo mě to od sledování filmů tak na rok na dva. Legendární "strýčku, strýčku" volané malou holkou, v dabingu dospělého chlapa znělo natolik úchylně, že to má dětská duše nepobrala. Naopak VHSky jsem miloval ještě na začátku milénia, kdy moji, asi majetnější, kamarádi jeli v DVDčkách, ti ještě majetnější už pirátili na Pirátské zátoce, torrentech apod. No zestručním to- doba videopůjčoven (ty vole, jedna kazeta, půjčená na jeden den(!), stála 40 káčé, ale pozor- když jste si půjčili tři, čtvrtou jste měli for free!) mi dneska docela chybí, pokec s dámskou obsluhou byl vždycky fajn ("Cože? Vám se ten Pán prstenů jako líbí? Pff, taková sračka"), chodit si mezi regály, číst obaly kazet (později DVD), čichat tu nezaměnitelnou vůni plastu... Do toho vystříhávat ze Cinemy obrázky Van Dammů, Schwarzeneggerů nebo dinosaurů a lepit si je do sešitu... Takhle, buďme rádi, že už je ta doba dávno pryč, ale za sebe můžu říct, že jsem rád, že jsem ji mohl zažít a sem tam si zavzpomínat. Dokument povedený, časy divokého východu stály za to :-) ()
Éru pirátskych kaziet s rýchlodabingom som zažil zhruba v rokoch 1990-1993. Pred rokom 1990 sme video nemali a potom sme naplno doma prešli na origo filmy z videopožičovne na ktorých dabovali jeden film 1-8 dabéri, ale predalen to už pôsobilo oveľa profesionálnejšie. Od dokumentu som čakal, že sa bude viac venovať osudom tých rýchlodabérov, ale tvorcovia sa snažili pokryť tento fenomén komplexnejšie. Chceli ukázať, že to bol proste spôsob akým sa ľudia za socíku snažili dostať k zakázaným filmom a po revolúcii zase k nedostatkovým filmom. Vzhľadom na takúto obsiahlosť témy mohli pridať ešte kapitolu o tom, že snaha ľudí dostať sa k milovaným filmom skôr ako ponúka oficiálna distribúcia, naďalej pretrváva vo forme kinoripov s amatérskymi titulkami. Túžba vidieť film čím skôr v akejkoľvek mizernej kvalite v ľudoch stále pretrváva. Kto vie. Možno raz vznikne podobne vydarený dokument aj o tvorcoch amatérskych titulkov. Celkovo ale dávam tvorcom tohto dokumentu palec hore za to, že z toho množstva materiálu zostrihali niečo, čo má hlavu a pätu a aj nejakú pointu. 7/10. ()
Galerie (101)
Zajímavosti (10)
- Dramaturg Petr Svoboda prezradil, že v zbierke má viac ako dvetisíc rýchlodabingových videokaziet. Do filmu z nich vybrali asi 150 ukážok a len ich digitalizácia trvala 40 hodín čistého času. (krasomama)
- V jednom ze záběrů čte Pavel Hewlit komiks "Děsivé radosti", jehož autorem je Ondřej Neff, jeden z králů videa. (DJ Lonely)
- Původně skromný projekt Králové videa se časem rozrostl do té míry, že autoři museli spustit sbírku na crowdfundingovém webu. Vybrali 322 370 korun, díky kterým mohli dofinancovat především studiovou postprodukci a sehnat práva na filmové ukázky. Celý dokument nakonec vyšel na 26 000 eur (asi 683 400 korun). (SONY_)
Reklama