Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z dílny produkčních společností Artactive production a Blackout production přichází dokument, který vás jako pomyslný DeLorean vezme zpět do časů, kdy našim videím vládly rychlodabingy, filmy se nakupovaly na černých burzách a hromadně se pořádaly domácí videoprojekce. Pojďte se podívat, jak na svoji dobu vzpomínají tehdejší piráti, dabéři, distributoři a vůbec všichni ti, díky kterým jsme měli čím naše videa krmit. (Artactive Production / Blackout Production)

(více)

Videa (7)

Trailer 5

Recenze (218)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

K mnoha superlativům, které dokumentu právem náleží, chybí dodat už jen málo. Celku chyběl vysvětlující komentář někoho, kdo by byl schopný doplnit ty insiderské hlášky a fanouškovské nadšení, alespoň rámcově zhodnotil etapy celého toho fenoménu, přidal trochu čísel (atypem je Sněhurka ze 37., jinak se vybíraly vesměs americké a asijské filmy 60. - 90. let, porno bylo zřejmě německé, o jiné evropské filmy nebyl primárně zájem), srovnal s mainstreamovou scénou před a po roce 1989. Nějaké ty paradoxy, jak dlouho trvala distribuce nějakého konkrétního rychlodabingu ve vztahu k tomu, jestli (když) se film konečně dostal oficiálně ven... Je to moc hezký korpus, na kterém by se dalo pracovat dál a dál, ale už teď je jasné, že ta scéna byla s láskou připomenuta a naprosto stylově. Některé ty výpovědi mohou i vysvětlit, proč se tak zvrtla dramaturgie laciných DVD kolem roku 2010 nebo naopak připomenout klasické fóry z Troškova Slunce, sena. ()

Kothy 

všechny recenze uživatele

Naprosto unikátní fenomén, který bude určitě pro lidí mé generace velkou záhadou, ale těm starším připomene staré dobré časy. Lidem narozeným po roce 90 to asi nic neřekne, ale ti starší se s tímto fenoménem doby určitě setkali. Dnes už to asi nemá moc prostoru, ale zřejmě se pořád pár nadšenců najde. Dokument nás dostává do doby, kdy se hollywoodské pecky prostě jinak sehnat nedaly a lidi museli improvizovat, pokud je chtěli vidět. Díky tomu vznikla tato unikátní subkultura, která se na hraně zákona zhruba deset dokázala takhle přiživovat a bavit. Najdeme tu spoustu rozhovorů jak s dabéry, tak s fanoušky těchto kazet a filmů. Tak nějak nahlédneme pod pokličku toho, jak to tehdy probíhalo a dozvíme se různé pikantnosti. Muselo to být jistě zajímavé, ale nějak to jde mimo mě. Určitě jsem ale rád, že jsem to viděl a měl sem možnost tuto věc poznat aspoň takto. "Někteří lidi si díky tomu postavili nový barák." :D ()

Reklama

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Náš první videopřehrávač bylo DAEWOO za tehdy neuvěřitelné peníze, které můj otec našetřil a mám neodbytný pocit (musím se zase zeptat), že ho koupil už v roce 1989 těsně před pádem železné opony. Ale ať je ten časový údaj jakýkoliv, pořád si vzpomínky na dobu rychlodabingu, videoburz a pirátských videokazet dobře pamatuju, taky aby ne. Éra pirátských videokazet de facto poprvé definovala můj filmový vkus a nutno říct, že se za ta léta sice trochu změnil, ale přesto na většinu (s)hitů téhle éry nedám dopustit. To nadšení s jakým jsem tehdy vytvářel svou či spíš rodinnou sbírku videokazet, pečlivě sepsaný seznam či spíš katalog s mnoha informacemi o daném filmu, s výstřižky a fotografiemi. Nejdřív to byli známí a kamarádi rodičů, kteří zapůjčili první kazety, potom návštěva rozličných burz a utrácení mnohdy nehorázných peněz, seznámení se s distributorem a nákup na základě aktualizovaných seznamů přímo od něj, zaručoval nám alespoň jakous takous kvalitu, poté první rozvoj videopůjčoven a vlastně vlastní pirátská činnost po zakoupení opět šíleně drahého videorekordéru, kdy jsem šílené kopie přehrával prvními kopiemi z již "profesionálně" dabovaných originálů, pořízení prvních dekodérů a pak to pokračovalo i s nástupem dalších médií, CD a DVD disků... A v roce 2004 jsem se registroval na ČSFD... Všechno tohle a v mnohem větších detailech se mi při sledování tohohle parádního dokumentu vybavilo. Pro pamětníky a nadšence dokonalé, pro ostatní, kteří alespoň trochu přičichli k pravému fanouškovství k těm pohyblivým obrázkům , určitě alespoň zajímavé a úsměvné. A strašně fajn je i to, že dokument nestaví videopiráty na nějaký piedestal slávy či odporu k režimu a příjemným překvapením je i upřímnost vlastních aktérů. "Jo, byl to ve své podstatě hlavně tvrdej byznys, nic víc." Pět pruhů přes obrazovku jede... ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Éru pirátskych kaziet s rýchlodabingom som zažil zhruba v rokoch 1990-1993. Pred rokom 1990 sme video nemali a potom sme naplno doma prešli na origo filmy z videopožičovne na ktorých dabovali jeden film 1-8 dabéri, ale predalen to už pôsobilo oveľa profesionálnejšie. Od dokumentu som čakal, že sa bude viac venovať osudom tých rýchlodabérov, ale tvorcovia sa snažili pokryť tento fenomén komplexnejšie. Chceli ukázať, že to bol proste spôsob akým sa ľudia za socíku snažili dostať k zakázaným filmom a po revolúcii zase k nedostatkovým filmom. Vzhľadom na takúto obsiahlosť témy mohli pridať ešte kapitolu o tom, že snaha ľudí dostať sa k milovaným filmom skôr ako ponúka oficiálna distribúcia, naďalej pretrváva vo forme kinoripov s amatérskymi titulkami. Túžba vidieť film čím skôr v akejkoľvek mizernej kvalite v ľudoch stále pretrváva. Kto vie. Možno raz vznikne podobne vydarený dokument aj o tvorcoch amatérskych titulkov. Celkovo ale dávam tvorcom tohto dokumentu palec hore za to, že z toho množstva materiálu zostrihali niečo, čo má hlavu a pätu a aj nejakú pointu. 7/10. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Většina z mladších generací už dnes vlastně dost možná ani neví co to termín rychlodabing znamená, přesto ale éra rychlodabingu zůstává zásadní kapitolou filmového světa naší země a především se stal rychlodabing pojmem, který právě ve většině starších filmových fandů probudil to pravé fanouškovství a divácký filmový zápal. Česká kinematografie je sama o sobě plná výrazných titulů, pořád ale platí, že ty zásadnější filmové milníky většinou pochází odjinud (většinou USA). Většina americké produkce ale v období Československa pod vládou Komunistické strany prostě neměla šanci a tak právě přišli do hry rychlodabingy. A tuhle éru se ve svém dokumentu pokusila přiblížit čtveřice Lukáš Bulava, Petr Svoboda, Peter Pavlík a Igor Kovács a zároveň je nutno dodat, že většina z této čtveřice nejsou zkušenými filmaři. To ale vůbec nevadí, protože má tahle čtyřka ráda filmy. A to sakra hodně. Králové videa možná nejsou mistrovskou dokumentární filmařinou spadlou z nebes, jsou ale osobití a především je opravdu poznat, že jsou tvůrci filmoví fandové s velkým obdivem k fenoménu rychlodabingu a vzdávají mu zde neskutečnou poctu. Víceméně amatérský spolek filmařů tak stvořil něco neskutečnýho. Dramaturgicky jsou Králové videa naprosto parádně vystavěni. Začínají a končí tam kde by téma fenoménu rychlodabingu mělo, různé kapitoly od klasických filmů po pornofilmy otevírají a zavírají postupně a především za mně platí, že by se tvůrcům mohlo dařit do pojmu rychlodabingu rychle zapojit i lidi, kteří předtím ani víceméně nevěděli o co jde. Jak už to u těchto filmových poct bývá tak bude tábor rozdělen na dva tábory- 1) ten geekovský, který prostě jenom bude hotový z naprosto bravurně zvolených filmových kultovních momentů s přispěním velmi brutálně vtipných hlášek z rychlodabingu a 2) ty, kteří jednoduše ocení skvělou retro práci, která možná není dokonalá v tom nejlepším slova smyslu, tvůrci si ale drobné výtky za mně vykupují velmi jasným srdíčkem, které do výroby filmu dali. Králové videa jsou plní vtipných historek a především velmi zajímavého tématu, které se naštěstí prodává skvěle a především Králové videa opravdu fungují jako úžasná komedie, která má ale s humornou stránkou i stránku informativní. Je to geniální ukázka toho jak člověku trochu nabiflovat hlavu a zároveň ho přitom velmi solidně pobavit. Peter Pavlík jakožto střihač do pozadí občas velmi trefně zasazuje střihy z kultovních klasik jako Uprchlík, Scorseseho Mys hrůzy nebo Blade Runner a vždy to perfektně ladí s tím o čem se právě vypráví. Zároveň Králové videa velmi často přeskakují a nepůsobí to chaoticky ale naopak svižně a především se vybrali ty nejlepší možné ukázky rychlodabingu. Do toho všeho Králové videa obsahují velmi dobře zpracované ilustrační záběry a už jen touhle očividnou výraznou prací Králové videa ukazují, že mají skutečně daleko k průměrnému amatérskému filmu nějakých náhodných chlapíků. Ať už dojde na komentáře Františka Fuky, Ondřeje Hejmy nebo Ondřeje Neffa (který na éru rychlodabingu ze všech králů videa zanevřel asi nejvíc až to vlastně zamrzí) tak to skutečně stojí za to především proto, že králové videa mluví s velkou otevřeností a takový Hejma se zde velmi svěřuje o pocitech tehdejších a pocitech aktuálních po letech. Králové videa jsou prostě projektem se srdíčkem, který bohatě vynahrazuje všechny menší nedostatky a servíruje tak vlastně jeden z vrcholů české dokumentaristiky posledních let. Myslím to zcela upřímně a především opravdu cením fakt, že tvůrci vytvořili tento film proto aby připomenuli, že rychlodabing existuje a proč tak zásadní je. Už i proto si Králové videa zaslouží podpoření a obrovský úspěch, který by tvůrce případně mohl nakopnout k podobnému projektu o nějakém podobném zásadním důležitém filmovém domácím tématu. A především také proto, že jde nejenom o nejlepší film na kterém se kdy podílel Zdeněk Troška ale také proto, že jde o nejlepší dokument o rychlodabingu všech dob. Že potřebuje speciální Director´s Cut Justice League? Svět spíše potřebuje čtyřhodinový Director´s Cut Králů videa! () (méně) (více)

Galerie (101)

Zajímavosti (10)

  • Snímek na poslední chvíli prošel úpravou závěrečných titulků. Na slavnostní premiéře 1. 9. 2020 v pražském kině Lucerna byl promítán s již upravenými titulky. Na DVD edici od Magic Boxu se dostala verze s kratšími titulky v sekci poděkování od tvůrců. Byla tak vynechána jména jako například Václav Hlušička nebo Tomáš Sedlák. Limitované vydání na VHS (50 kusů) obsahuje titulky z kina, stejně tak jako například v placeném online obsahu na serveru Edisonline. Česká televize v rámci svého iVysílání naopak uvedla DVD verzi. (gwangi)
  • Tvorcovia tri roky pátrali po rýchlodabéroch a desať z nich súhlasilo s účinkovaním vo filme. Traja odmietli, väčšinou pre obavy z represálií, pretože okrem rýchlodabingu robili aj distribúciu pirátskych videokaziet a zarobili na tom slušný balík peňazí. (krasomama)

Související novinky

NEJ filmy a seriály roku dle ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle ČSFD

31.12.2020

Úbytek filmů v kinech v uplynulém roce šel bohužel ruku v ruce s nižším množstvím kvalitních celovečerních filmů obecně, především těch hollywoodských. Z prvních deseti nejlepších filmů roku dle ČSFD… (více)

Reklama

Reklama