Režie:
Elia KazanScénář:
Paul OsbornKamera:
Ted D. McCordHudba:
Leonard RosenmanHrají:
Julie Harris, James Dean, Raymond Massey, Burl Ives, Richard Davalos, Jo Van Fleet, Albert Dekker, Lois Smith, Harold Gordon, Nick Dennis, Abdullah Abbas (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Emocionálně působivý film vypráví příběh osamělého mladíka Cala (Dean) bojujícího o přízeň svého přísného otce (Raymond Massey) a oblíbenějšího bratra Arona (Richard Davalos). (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (219)
„Variace na biblické téma“, to bylo první, co jsem o Na východ od ráje slyšel. Mé obavy, zda bych ji tam opravdu našel, byly věru zbytečné. Ačkoli jsem znal příběh Kaina a Ábela jen velmi povrchně, ve filmu je to několikrát omíláno, zdůrazňováno, připomínáno a divákovi nošeno na zlatém podnose, až to ke konci může být i protivné. Když ale toto pominu, zůstává nádherně srdcervoucí příběh dvou rozdílných bratrů, otce a ztracené matky se silnou narozeninovou scénou a velmi dojemným závěrem, kdy mi ukápla nejedna slza. Naprosto ojedinělý film, kdy jsem se stoprocentně ztotožnil s hlavní postavou. ()
Na tomto filmu jsem byl se školou v kině a i když mi kvůli rozmazaným titulkám unikla asi polovina dialogů, byl jsem učarován. Největší devizou jsou bezesporu herecké výkony, které působí tak civilně a uvěřitelně, že jsem úplně zapomněl, že sleduji film z padesátých let. James Dean se svým projevem neuvěřitelně odlišoval od ostatních a jeho výkon byl prostě neuvěřitelný. Spolu s výtečnou Julií Harris tvoří hlavný klad tohoto filmu. Nádherná byla i moderně pojatá kamera a hudba. Škoda jen, že se režisér více nedržel předlohy, postava matky by si určitě zasloužila více prostoru. K plnému počtu scházelo jen málo... ()
Tohle je snímek, u něhož jsem si poprvé skutečně říkal, že James Dean byl skvělý herec a že je ho škoda. Vlastně je to film o tom, jak může také vypadat jedna nefunkční rodina a že to není jen tím, že jeden ze synů je rebel. Finále je hodně emotivní a dovede zasáhnout, ale překvapivě film zase až tak nedovede v dnešní době překvapit vývojem. ()
Moje srdce opět zaplesalo nad přehlídkou ušlechtilých hodnot, podrobněji viz pozitivní psychologie (Seligman), v podání, které mě ani minutu nenudilo. Moje první setkání s Rebelem, ale vůbec nelituji, ostatně všichni byli výborní a uvěřitelní. Takové množství humanismu v drobnohledu z té lepší stránky dnes abys Hubbleovkou pohledal a to žijeme v odstupu doby, vzhledem k existenci lidstva, prakticky bezvýznamném. A co teprve technická realita, kam až...?! Budiž mi k dobru, že k pochopení problematiky nepotřebuji odkazy v Bibli, ani jiné teoretické žvásty, stačí doširoka otevřít oči a duši bezbřehému vnímání. Ono taky osobní zkušenost není k zahození, není nad spálení vlastních milovaných prstíků. Dost umravnostňování, líbilo, povedlo se. ()
Dean byl rozhodně lepší herec, než řidič. A snad je to i dobře, kdyby hrál i v dnešní době, zřejmě by skončil u instantních a prefabrikovaných výkalů současné americké produkce. Takto mohl plně dokázat, že skutečně uměl. Kazanův film je velmi dobrý, bohužel místy mu už hlodající zub času poněkud ubral dech. Snad nejvíce bych celému snímku vytkla, že jediný dobrý a přirozený herec v něm je Dean. Zatímco Dean je přirozený, představitel jeho bratra Davalos hraje spíše jako přirození. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (18)
- Roli Cala Traska měl původně hrát Paul Newman, ale Elia Kazan si raději vybral Jamese Deana, který se více podobal představám o Calovi. (SKAmilka)
- James Dean, stejně jako Cal Trask, vyrůstal bez matky. (SKAmilka)
- James Dean dělal při natáčení vše pro to, aby spor jeho postavy s rodinou maximálně vynikl. Mimo kamery např. soustavně provokoval svého kolegu Raymonda Masseyho, aby v něm vzbudil nefalšovanou nevraživost. (jenik71)
Reklama