Režie:
Aki KaurismäkiScénář:
Aki KaurismäkiKamera:
Timo SalminenHudba:
Mauri SuménHrají:
Kati Outinen, Elina Salo, Esko Nikkari, Vesa Vierikko, Reijo Taipale, Silu Seppälä, Outi Mäenpää, Marja Packalén, Richard Reitinger, Helka Viljanen (více)Obsahy(2)
Hrdinka toužící po lásce a osud, který nepřeje romantickým snům. V osmdesátých letech se ve Finsku často mluvilo o tom, že problémem finského filmu je nedostatek dobrých námětů. Kaurismäkiho tehdy napadlo, že podkladem pro dobrý námět se může stát například obyčejná sirka: Kde se vyrábějí sirky? – Nejspíš v nějaké továrně. – A kdo je tam vyrábí? – Snad nějaké děvče. – A kam jde děvče po práci? – Možná domů. – Co na něj doma čeká? – Možná úchylný otec. Rozvinutím tohoto elementárního dějového řetězce vzniká na konci drama téměř antických rozměrů. Snímek obsahuje, i na Kaurismäkiho tvorbu, mimořádně málo replik, první zazní až po devíti minutách filmu: „Jedno malé pivo." (Česká televize)
(více)Recenze (104)
Sirkárna je geniálně kafkovské prostředí pro založení bezvýchodného dramatu… Svým vyzněním naprosto depresivní a beznadějný film. Co asi tak jiného mohla Dívka ze sirkárny dělat? Ani se moc nedivím, že Kaurismäkiho filmy ve Finsku až zas tak nebaští. I když jak mi říkal jeden můj finský kamarád, Kaurismäkiho filmy jsou trochu přehnané, ale v podstatě realistické. No v podstatě to tam takhle chodí… ()
Brr, jde z toho strach :) Atmosférou úplně stejné jako Stíny v ráji, snad jen břitší. Kaurismakiho minimalistické hrátky obdivuju - Match factory girl je studený film, k uzoufání tragický, přesto je krásný... 8/10 PS: našel jsem několik paralel s Andersenovou pohádkou Děvčátko se sirkami - náhoda? záměr? ()
Film vynikajúci vo svojej jednoduchosti a priamočiarosti, pričom sa tu nezabúda ani na jemný odtieň čierneho humoru, hlavne k záveru. O strate ideálov, ktoré niekedy môžu mať až zničujúci dopad... Kaurismäki tu neponechal nič náhode, celá pointa akoby také sumarizovanie, je zaspievaná ešte aj v poslednej pesničke. Výborná vec. 80/100 ()
Kaurismäkiho styl mám rád, takže mě už nemůže extra překvapit. Tentokrát to nebylo tak zábavné a do škatulky komedie bych to nedal - spíš sociální drama, kde se hlavní hrdinka snaží potrestat zhrzenou důvěru. Jako vždy však zpracované s nadhledem a vesměs souhlasím s odplatou a držel jsem jí od začátku prsty. A konečně už vím, jak se vyrábí sirky... ;-) [ PŘÍBĚH: 2 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 1 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
První regulérní klenot v tvorbě mlčenlivého rockera - syntéza všech podstatných prvků jeho dosavadní tvorby: sociální tématiky, rafinované hry s žánrem (v tomto případě s žánrem melodramatu / harlekýnkové romance), málomluvné, ale v jádru impulzivní hlavní postavy, která utíká před starým životem. Kati Outinen je naprosto dokonalá, kolik emocí dovede artikulovat bez grimas a slov... nechápu. Navíc Kaurismäki pracuje se motivem čínských studentských bouří, které vytvářejí dost zneklidňující podklad příběhu, v němž zcela chybí humor a převládá bezvýchodná a zoufalá nota. Výtečná je i kamera Timo Salminena, která zajímavě vytrhává / kontextualizuje detaily a podbarvuje syrovost vyprávění. Pokud to dosud byly zajímavé dílčí motivy, v případě Děvčete je to konečně bezvadný celek. ()
Galerie (20)
Photo © Future Film
Reklama