Režie:
Philip KaufmanKamera:
Rogier StoffersHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine, Billie Whitelaw, Patrick Malahide, Amelia Warner, Stephen Moyer, Tony Pritchard, Michael Jenn (více)Obsahy(1)
Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman Markýz de Sade (Geoffrey Rush) je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik. Unikne během hrůzovlády v období Francouzské revoluce jen o vlásek gilotině a je odstraněn do charentonského blázince. O ústav se stará osvícený abbé Coulmier (Joaquin Phoenix), který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace. Pochopitelně, že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob, jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine (Kate Winslet). Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu, a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora. Proto je do blázince poslán odporný psychiatr Dr. Royer - Collard, který je znám svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje. Odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem a nakonec v dokonalé posedlosti slovem a do poslední chvilky a jakýmikoliv prostředky bažícího po literatuře píše i vlastními výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
Skvělý film, skvělé herecké výkony a skvělá práce režiséra, který to všechno udržel na uzdě. Téma, které se může snadno stát vulgárním je tady ukázáno hodně koukatelně a tak že se z těch dvou hodin člověk nenudí ani minutu. Já byla hodně zvědavá, protože mám ještě pořád v paměti jak si po revoluci lidi chodili kupovat Justýnu s lehkou červení ve tvářích a my jim ji se sklopenýma očima prodávali. :^))) Tož jsem ráda, že jsem "poznala" autora osobně. :^) ()
Obrazovo a herecky brilantné. Ale obsahovo rozporuplné. Cynizmus a provokácia sa bijú s dramatickou romantikou a dôveryhodnosťou vzťahov. Zmiešané pocity z neuvážene premiešaného koktejlu. Tvorcovia si zrejme mysleli, že táto obsahová rozporuplnosť zaistí filmu nevyhnutnú kontroverziu. To možno zaistila. Ale k jeho kvalitám neprispela. ()
Skvěle, vskutku "filmově" a velice zábavně natočený jakožehistorický příběh, u kterého jsem si až teď, po asi pátém shlédnutí, uvědomil, jak je pomýlený. Nejde o to, že se Francouzi z konce osmnáctého století chovají jako současní Američané - ani o to, že se kněz běžně na veřejnosti prochází s odhalenou hrudí jak nějaký seladon. Nemůžu překousnout, že postava programově vulgárního a všemi opovrhujícího narcistního sadisty je tu představena jako ztělesnění svobody a mučedník, zatímco všichni ostatní jako pokrytci anebo morálně naprosto nestabilní osoby (postava Madelaine je vrcholem - považuje se za "dobrou ženu v životě", přičemž svádí kněze a distribuuje pornografii). Pak jsou tu už jen blázni a svině od podstaty. (nedopsáno) ()
"Quills" bohužel odpovídá kvalitám markýzových textů - je to hromádka bizarností a prasárniček s prachmizerným dějem; dílko, které vyvolá ruměnec, ale jinak z příjemce jen těžko vyždímá nějaké větší emoce. Ruku na falus, ani s těmi prasárničkami to není žádná sláva - když vezmeme v potaz kontroverzní předlohu, tak je tenhle film překvapivě krotkou adaptací. Atmosféra, kamera, herci, všechno je fajn, ale jako celek to prostě nedrží pohromadě a nesmyslně přetažený konec je už vlastně jen ranou z milosti. Nič moč a výkaly. ()
Nemůžu než jinak než pět *. Proč? Dvě slova: Geoffrey Rush. Jeho výkon je opravdu uchvacující a já se cítím, jak ty ženy z filmu, co mu propadly. Markýzova osobnost mu padne jak ulitá a je vidět, že si to celý film náležitě užívá. Za zmíňku rozhodně stojí i další postavy, Joaquinovi i Kate to v kostýmech sekne, a už dlouho jsem nepotkala film, kde by mi byli všichni hrdinové sympatičtí. Postavy se vyvíjejí zcela přirozeně vzhledem k událostem, přesto nespadají do stereotypu a kýčovitosti. Pravda, i když jde o příběh o de Sadovi, je ve filmu perverzních scének a řečí podstatně méně, než jsem očekávala, v tomto směru bych i přitvrdila. Nebýt toho výkonu Rushe, byly by to dobré tři *. Ale s ním.... ()
Galerie (37)
Zajímavosti (11)
- Jelikož je Geoffrey Rush vegan a odmítl nosit kožené boty, musely pro něj být vyrobeny boty ze zvláštního plastu. (Hal_Moore)
- Ačkoli jsou události ve filmu založeny na skutečnosti, Markýz de Sade byl extrémně obézní a nikdy neměl vyříznutý jazyk, zemřel v posteli. (Pavlínka9)
- Madeliene LeClerc, kterou ve filmu hraje tehdy pětadvacetiletá Kate Winslet, bylo ve skutečnosti pouhých třináct let. (Candice)
Reklama