Režie:
Philip KaufmanKamera:
Rogier StoffersHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine, Billie Whitelaw, Patrick Malahide, Amelia Warner, Stephen Moyer, Tony Pritchard, Michael Jenn (více)Obsahy(1)
Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman Markýz de Sade (Geoffrey Rush) je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik. Unikne během hrůzovlády v období Francouzské revoluce jen o vlásek gilotině a je odstraněn do charentonského blázince. O ústav se stará osvícený abbé Coulmier (Joaquin Phoenix), který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace. Pochopitelně, že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob, jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine (Kate Winslet). Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu, a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora. Proto je do blázince poslán odporný psychiatr Dr. Royer - Collard, který je znám svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje. Odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem a nakonec v dokonalé posedlosti slovem a do poslední chvilky a jakýmikoliv prostředky bažícího po literatuře píše i vlastními výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
Nemuzu jinak - ja uz od zacatku tusila, ze mi tu celou dobu unikalo mistrovsky dilo (a vzhledem k hodnoceni koukam i nedoceneny). Co tu budu basnit o hercich, to uz vystihli vsichni ostatni, kazdopadne musim rict, ze pokud bych se pozapomnela s knezem, muj mily sympatak Jeremy Irons z Misie by utrel... :) ()
Ze zastrčené linky šedivého filmového průmyslu se vynořil hříšně provokující snímek s křehce romantickou rozinkou uvnitř. Z šedi věku rozumu se vynořil Donatien Alphonse-Francois de Sade s tváří excelujícího Geoffreyho Rushe, aby nás usvědčil z pokrytectví, zbabělosti a zapírání své skutečné podstaty. Pohledná pradlenka Kate Winsletová pašuje v běli naškrobených prostěradel markýzova nejnovější díla a způsobuje, že Joaquin Phoenix (kde jsou ty časy, kdy jsem za nejvíc sexy kněze před kamerou považovala Richarda Chamberlaina) tiše proklíná čerň kněžské sutany na svém těle. A Michael Caine má díky všem, kteří nerespektují zavedená pravidla, natolik rudo před očima, že je odhodlán zatnout markýzovi tipec jednou provždy. Z toho všeho plyne, že se jedná o film vskutku barvitý. Nebudu-li brát zřetel na to, že skutečný de Sade byl zřejmě spíš než co jiného politováníhodný cvok, nikoli sarkastický démon pronikající ostřím svého vtipu i jiných nástrojů až k nervům blazeovaně se tvářící společnosti, a že Quills je vším možným, jen ne historicky věrným portrétem posledních let této nejednoduché osobnosti, našla jsem v něm fascinující a zábavnou společnost, která mi dala poměrně dost námětů k zamyšlení a svým pojetím ne/morálnosti, ne/normality a ne/průměrnosti mi příjemně připomněla některá Formanova díla, hravě mě přinutivší držet palce lidem, kteří by ve mně v reálném životě asi moc velké sympatie nebudili. A dočkala jsem se k tomu i překvapení v podobě romantické linky, kterou bych tady vskutku nečekala a nedožadovala se jí, ale Coulmierovi a Madeleine to bylo srdečně jedno a přiměli mě prohlásit, že svým velmi osobitým způsobem je Quills jedním z nejsilnějších a nejdojemnějších milostných příběhů, které znám. Honem zpátky k markýzovi, než se začne dožadovat mé krve (té se bude dožadovat tak jako tak, ale abych u toho netrpěla až tak moc): díky Rushovi, dalším skvěle obsazeným hercům, zmáknutému scénáři a důsledné režii je Quills filmem napínavým, strhujícím, zábavným a přes všechny ty koity post mortem, exkrementální řešení nedostatku psacích potřeb a vyříznuté jazyky také subtilním a dojemným příběhem citů skrytých pod nejrůznějšími typy masek. Jak jsem si to teď po sobě přečetla, zní to pěkně zvrhle - ale kdyby nic jiného, jsem v dobré společnosti. ()
Vizuálne a kamerovo vynikajúce, nezaostala ani výprava. Snímok je výborný aj po hereckej stránke, pričom vynikli samozrejme hlavne G. Rush, potom J. Phoenix, ale nemôžem zabudnúť ani na M. Caine, ktorý bol v úlohe cynického doktora bez chrbtovej kosti mimoriadne odporný. Postava de Sade sa tu javí veľmi premenlivo a sympatie/nesympatie voči nemu sa v priebehu filmu striedajú a vyvíjajú. Neviem či to bol režisérov zámer alebo nie, ale u mňa to celkom fungovalo. Mám rád ťažko prekuknuteľné a komplikované postavy, a to je aj tento prípad. Vo filme odozneje veľa myšlienok, s niečím sa dá súhlasiť s niečím nie, každý si tu má možnosť vybrať to svoje. Ľutujem hlavne toho konca, posledných pár minút je mierne povedané, poriadne pritiahnutých za vlasy. Prišlo mi to ako odbité a nedôstojné zakončenie. Keby nie toho spackaného záveru, s hodnotením idem ešte vyššie. Ale aj tak ide o dobrú historickú drámu. 70/100 ()
Zajímavý historický portrét jedné kontroverzní osobnosti. Herci jsou dobří (hlavně Michael Caine se představí v pro něj netypické úloze). Bohužel se však tvůrcům nepodařilo udržet kvalitní dějovou linii po celou stopáž a tak některé vynikající momenty střídají slabší nebo jen těžko uvěřitelné. Uvažoval jsem i o 4 hvězdách, ovšem vzhledem k potenciálu, jaký snímek mohl mít dávám 3. ()
V poslední třetině se ucelený příběh mění ve sled dramatických scén, které na sebe pramálo navazují a ruší dojem z předchozí kvalitně odvedené práce. Herci jsou bez výhrad, jejich role mi ovšem přišly buď málo uvěřitelné (Joaquin Phoenix), anebo nedotažené (Michael Caine, který předvádí jakousi perverzní variaci na doktora Larche z Pravidel moštárny, zasloužil by si ovšem mnohem více prostoru). Závěrečná pointa pak neruší, ale ani nepřekvapí. Potenciál byl rozhodně větší. ()
Reklama