Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Čtyřicetiletý maloměstský architekt Viktor Průcha (K. Heřmánek) žije s manželkou Soňou (J. Šulcová), je ve svém oboru dobře zavedený a na hmotnou nouzi si nemůže stěžovat. Dobře však ví, že zajištěnou existenci získává díky různým ústupkům a kompromisům: soužití se Soňou už dávno není jako dřív a v práci mají před rozumným a účelným řešením vždy přednost zájmy vlivných lidí. Jednoho dne však dostane Viktor těžkou lekci: fyzicky ho totiž napadne starší muž, jehož vnučku srazilo před školou auto. Viktor totiž jako architekt kdysi podepsal souhlas s umístěním školy blízko frekventované silnice. Muž se ze dne na den rozhodne skoncovat s dosavadním životem. Odejde od manželky a nastěhuje se do svého starého ateliéru na kraji města. A začne se věnovat dávnému koníčku, fotografování ženských aktů. Když pozná nespoutanou romskou dívku Aranku (A. Tomsová), najde v ní ideální modelku. Výstava jeho nových fotografií, uspořádaná v místním divadle, vyvolá velký ohlas. Ovšem zdaleka ne jen pozitivní. Teprve teď stojí Viktor před skutečnou životní zkouškou, která odhalí, jak pevně za svým novým životem stojí… (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (84)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Kachyňa mal určite svojský režijný štýl, v tomto prípade aj vynikajúci námet, ktorý dokázal uspokojivo spracovať. Ja mám iba menší problém s Karlom Heřmánkom, ktorý mi je dosť nesympatický, ale musím uznať, že je dobrý herec. Podobný problém mám aj s Ivanou Chýlkovou. Videl som už dávnejšie, dokonca viackrát, to viete, keď ukážete mladšiemu teenagerovi v televízii kozy, tak to naňho zapôsobí. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Co pak je krása hřích?" Klobouk dolů před Kachyňou režií a možná ještě víc před kamerou Vladimíra Smutného. Té nahoty je sice v tomto snímku na můj vkus asi víc, než by bylo nutno, a občas už na mě působila až poněkud fádně. Z uměleckého hlediska je ten film konfrontující životní ideály muže v období krize středního věku s pokryteckou morálkou společnosti víc než zdařilý. Karla Heřmánka moc nemusím, takže z hereckého hlediska mě ten film zas tolik neoslovil, ale mám pocit, že ve svém původním tříhvězdičkovém hodnocení jsem se držel přeci jen až moc u zdi. Když k té umělecké kameře přidám typicky hravou hudbu  Angelo Michajlova, myslím, že bude fér jednu hvězdičku přidat. ()

Reklama

topi 

všechny recenze uživatele

Kamera Vladimíra Smutného dělá z filmu až dokumentární záležitost. Karel Heřmánek je ve své roli fotografa bezprostředně civilní a svou roli muže, který chytne krizi středního věku hraje dokonale. Krásné tělo nahé Ivany Chýlkové dodává filmu artové erotično. I Anna Tomsová v roli cikánky Aranky je bezprostřední. Jana Šulcová, která hraje Heřmánkovu manželku mě hodně bavila (jinak moc tuto herečku nemusím). Karel Kachyňa dokazuje, že je zdatný režisér jakéhokoliv žánru a dokáže svým filmům vtisknout nenapodobitelnou tvář. ()

Kimon 

všechny recenze uživatele

Poněkud odvážnější Kachyňovo vybočení ze směru své tvorby ještě z období "rozvíjejícího se" socialistického společenství, i když už na pokraji uvolnění a následného rozpadu. Nahota je ve filmu pojata spíše z pohledu uměleckého, a možná proto tedy tehdejší cenzurou i tolerována a zařazena do TV vysílání. Snímek kritizoval ve své době neupřímné a pokrytecké chování určitých vrstev ve společnosti v názorech na veřejnou výstavu aktů, a jistě je aktuální do velké míry i dnes. To pokrytectví se však neprojevuje pouze v hodnocení odkrývající nahoty, ale žije s námi stále v různých podobách např. v politice (jistě pane předsedo strany, máte pravdu), zaměstnání (šéfe, dovolte mi švestičky z mé zahrádky) a bude pronásledovat lidskou společnost zřejmě už navěky věků. Bohužel. Právě proto je tento starší snímek velmi aktuální i dnes. Na svou dobu byly svlékací scény mladých hereček opravdu odvážné, a řekl bych, že i do jisté míry zastiňovaly vlastní podtext filmu, tedy kritiku charakteru tehdejší společnosti, která se ostatně vlastně ani dnes nezměnila .... opět musím konstatovat, bohužel. ()

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Dobré světlo prý ve své době platilo za průlom ve znázorňování nahoty na českém filmové plátně. Asi to musí být pravda, tolik bobrů a koz je snad jen ve Vyhnání z ráje. Kachyňa zpracovává podobná témata jako v o rok mladším, satiričtěji laděnějším Kam pánové, kam jdete. Nositelem vzpoury vůči maloměšťáckým / stranickým hodnotám, společnosti vele-ochotně přitakávající klientelistickým praktikám a manželkám je též architekt s xichtem Karla Heřmánka, který z teplíčka osmdesátkově vyšperkované vily pláchne do zatuchlého ateliéru s dvouplotýnkovým vařičem a celkem úspěšně hledá poztrácený čas. I když film disponuje slušně zpracovaným morálem o nakládání s životní autenticitou, těžko zakrývá, že je hlavně věšákem na Kachyňovy obsese půvaby ženského těla. Kachyňou pověřené šmírácké zaujetí kamery Annou Tomsovou nutno s trochou poctivosti považovat spíš za cíl než prostředek. Těm, kteří se nedokáží kochat bez výčitek svědomí, budiž omluvou prvotřídní estetické kvality statických i dynamických aktů. Film pro idealisty čuněcího naturelu. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • Původní názvy filmu zněly Fotograf aktů a Fotograf - amatér. Titul Dobré světlo vymyslel spoluscenárista Karel Čabrádek až během natáčení. (Xell)
  • Přemek (Jan Hartl) používá fotoaparát Pentacon Six TL. Jedná se o jednookou zrcadlovku vyráběnou východoněmeckým výrobcem Pentacon v letech 1966 až 1992. (sator)
  • Fotografie aktů, které ve filmu pořizoval architekt Průcha (Heřmánek), ve skutečnosti fotil kameraman Petr Hojda. (sator)

Reklama

Reklama