Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

blackrain odpad!

všechny recenze uživatele

Pán Bůh s námi a zlý pryč. Výprava byla pěkná, herecké obsazení povedené. Ale dialogy stály za prd. Vždyť tím bylo všechno spláchnuto do záchodové mísy (chtěla jsem použít drsnější výraz). Neustále šeptání Matyáši, Matyáši ... tomu vážně nasadilo korunu. Snad to nebyla jenom moje halucinace. Nic se tu pořádně nedělo a přitom je tenhle výsek našich dějin poměrně zajímavý. Jsem měla pocit, že u toho sedím nejméně tři hodiny a to se nedalo přežít bez újmy na zdraví. Ještě teď se mi nechce pořádně uvěřit, co že jsem to vlastně viděla. ()

Cheeter 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je důkazem, že je lepší někdy nedělat nic, než se snažit mermomocí připomenout nějaké výročí. Lepší by nám bylo bez něj. Je úplně bez děje, spíš jde o jednotlivé scény, které by asi měly předvádět jednotlivé symbolické obrazy, nevím, nic jiného mě k nim nenapadá. A tyto symbolické obrazy jsou natolik odtržené od světa, že to člověk nedokáže pochopit. Myslím si, že běžný divák, co nemá trochu znalosti o době, musel být totálně mimo mísu a film do 15 minut vypínat. Já jsem si to sebemrskačsky prošel celé, ale už nikdy více. Musím uznat, výběr herců a kostýmy se povedly. Ale tím to opravdu skončilo. Místy jako náznaky bitev. Vždyť toto období je obrovské téma, které samo o sobě vydá na menší sérii a trochu víc akce. A co vidíme? Pár lidí, kteří si nesmyslně povídají. Beze smyslu. Film navíc začíná uprostřed širšího řetězce událostí. Začít defenestrací nebyl rozhodně dobrý nápad. Česká televize v poslední době produkuje dost historických filmů, většinou na dobré úrovni, bereme-li v úvahu, že jde o televizní filmy. Tento se ale krutě nepovedl. Jestli je to ale daň za to, že ty další jsou lepší, tak budiž. Ale z tohoto ošklivého kačátka se labuť nestane a ani stát nemůže. Btw.: https://www.youtube.com/watch?v=mY0SLYPNlrE Edit: Tenhle film je Bílou horou sám o sobě. ()

Reklama

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Velmi jsem se těšila na historický film o událostech, které předcházely třicetileté válce, kterak čeští stavové zaseli vítr a sklidili bouři, navíc s Evičkou Josefíkovou v jedné z hlavních rolí. Problémem ovšem bylo to, že Eleonora Gonzagová, kterou zde ztvárnila a jež podle této adaptace už od defenestrace ovlivňovala Ferdinanda II. Štýrského, se za něj provdala až roku 1622... To myslím jako komentář k mému hodnocení úplně stačí, zvlášť když zbytek už se objevuje už v ostatních komentářích. Ve srovnání s takovou Marií Terezií dost propadák. Krásné kostýmy, krásná a upjatá Evička a dobrý Dobrý, zbytek celkem pod psa. 😕 ()

gonga 

všechny recenze uživatele

Vždy jsem si myslel, že film především vypráví příběh, co se vypráví v tomto filmu, se mohu dočíst v knihách o historii a vždy to bude zábavnější než toto bezkrevné dílo. Ano, postavy mají krásné kostýmy a hrají v moc pěkných kulisách, ale co? To se divák neznalý historie absolutně nedozví. Nebo snad tvůrci čekají, že průměrný divák CT1 zopakuje dějepis, aby aspoň zhruba věděl o co jde? Zklamání obřích rozměrů. Průšvih, když si člověk uvědomí kolik to stálo peněz a kolik skvělých herců v tom hrálo. Blamáže jako je tato jen poskytují munici odpůrcům České televize. Ne každý umí točit jako Terrence Malick. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejvýznamnějších a zároveň nebývale tragických okamžiků českých i evropských dějin, jehož okolnosti i důsledky film v mimořádně opulentních vizuálních kulisách přibližuje, si možná zasluhoval mnohem fundovanější přípravu, nicméně pokud divák disponuje určitými znalostmi dobového kontextu, nebude zklamán. Události, včetně pražské defenestrace, bitvy na Bílé hoře a popravy sedmadvaceti českých pánů na Staroměstském náměstí, jsou tu zobrazeny bez zbytečných kudrlinek, s předem jasným zadáním – ukázat, jak pošetilé a svým způsobem marné byly snahy těch, kteří se nehodlali spokojit s habsburskou nadvládou. Snímek se soustřeďuje nejen na psychologické proměny hlavních aktérů, tedy hraběte Jindřicha Matyáše Thurna (vynikající Karel Dobrý) a jeho druhé ženy Zuzany Alžběty z Tiefenbachu (Tereza Hofová), ale pokouší se ve výpravných detailech postihnout složitost doby, v níž se tito lidé nacházeli. Zdejší spílání filmovým tvůrcům podle mne není namístě; naopak v konfrontaci s dvoudílným barvotiskovým kýčem o Marii Terezii (2017) vyniká Kosatíkův scénář precizním provedením a smyslem pro detail. Občasné chyby či nepřesnosti tentokrát rád promíjím. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)
  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)

Reklama

Reklama