Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak uniknout ženění? Zločince předstírat! Cyril Pondělíček (V. Burian) přijíždí na zámek svého synovce „bývalého hraběte“ a teď továrníka Pardona (J. W. Speerger). Tomu se na včerejším plese zalíbila jemu neznámá dívka, ale dnes dostává telegram od jiného továrníka, že si má podle úmluvy vzít jeho potřeštěnou dceru Fifi (A. Ondráková). Pardon vymyslí plán a uplatí svého strýce, aby se za něj vydával – přece se rozumí samo sebou, že ho dívka pak musí odmítnout a on může nalézt svou milovanou. Fifi se však nechá doma vyhecovat svým otcem a chce ho přesvědčit, že zásnuby oznámí do osmačtyřiceti hodin. Začíná série bláznivých událostí a hon kočky s myší vrcholící Pondělíčkovým výmyslem, že právě on je lupič a vrah Kanibal, který je mu identicky podobný, aby dívku konečně odradil od vdavek. Opak se ale stane pravdou a je jím fascinovaná. Do toho všeho se zaplete také Pondělíčkova bývalá milenka – jasnovidka Štefanie (B. Kysílková), co po něm devatenáct let pátrá, a shodou šťastných okolností také její dcera Olga (V. Hlavatá), po níž zase pátrá Pardon... Němý snímek Svatopluka Innemanna podle scénáře Josefa Skružného a Elmara Klose byl jednou z prvních rolí Vlasty Buriana a byl značně inspirován americkými groteskami. Film byl v roce 2008 zrestaurován a v roce 2014 získal svou virážovanou podobu. Hudebního doprovodu se poté ujala kapela Neuvěřitelno. (Česká televize)

(více)

Recenze (42)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Po debutu v Tu ten kámenu, ve kterém se poprvé setkal Vlasta Burian se zkušenější Anny Ondrákovou, se jejich cesty na další čtyři léta opět rozešly. Jejich druhé setkání bylo poznamenáno mnoha novými zkušenostmi, které oba za tu dobu nabili. Anny kromě nových českých filmů točila s úspěchem v Německu hlavní role a Burian se po boku Zdeny Kavkové dvakrát účastnil produkcí Oceanfilmu, které libretem opatřil Skružný a inscenoval je Innemann. Milenky starého kriminálníka jsou koncipovány ve stejném duchu jako Kočička a Kačenka, jen s tím rozdílem, že jsou zde opětovně sezdáni Vlasta s Anny. Což je samozřejmě ku prospěchu celé velice volné trilogie. Anny po Zdeně přinesla Oceanfilmu nový ryze aktuální typ moderní dívky, která v kontrastu svého aktivního života velice romanticky sní o manželství se známým kriminálníkem. Anny jako Fifi Hrazánková skvěle boxuje a řídí auto, zároveň báječně pečuje o svůj vzhled a celkovou kondici za pomoci celého ensemblu komorných. Každý z modelů, které vystřídá, je bezkonkurenčně božskou nákladnou toaletou, kterou by jí mohla závidět leckterá světová star. A když se rozhodne stůj co stůj stát slavnou manželkou zloděje, nic jí nemůže stát v cestě. Chápejte, bude pak slavná a bude hrát do filmu. Nadto je zde báječná linie dvojnických Burianovských hrátek, celá antická tragédie s Betty Kysilkovou v čele a švarným J. W. Speergrem konče. Milenky také přinášejí celou serii pokrokových trikových záběrů, kterými do té doby český film příliš nemrhal. Zajímají-li vás další dobrodružství sympatické dvojice komiků Burian-Ondráková, můžete je seznat v báječném zvukovém a mluvícím filmu On a jeho sestra. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Tu bude zrejme zbytočný, rozsiahlejší komentár. Vo svojej podobe, v tomto žánri, ide o svetové merítko, a neviem aký bol dopad tohoto filmu vo svete, ale myslím, že medzi produkciou západnou, určite nezaostával. Trochu dlhé na svoj žáner, ale na rozdiel od niektorých vtedajších zdĺhavých pokusov o tento štýl v českých luhoch a hájoch, je to nepostrehnuteľné. ()

Reklama

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Inu, na němé filmy prostě nemám nervy, zvláště pokud připomínají grotesky. 1) Moderní, i když sama o sobě příjemná jazzová stereo hudba umocnila exotické (rozuměj nepatřičné) vyznění snímku. Počítačem upravované titulky a další rekonstrukční zásahy ve svém souhrnu na mě působily, jako kdyby tvůrci vyráběli parodii na grotesku. 2) Hlavním důvodem, proč jsem film zhlédl, byl 36letý Vlasta Burian. I u něho však jsem měl pocit, že bez zvuku podává výkon jenom poloviční. 3) Cítím za vhodné zopakovat, že hodnotím filmy podle toho, jak se mi dnes zamlouvají a ne podle jejich přínosu dějinám či vývoji kinematografie. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

Páni! Česká nemá komédia, ešte k tomu s nemým Vlastom Burianom? Tak také niečo som ešte nevidel. Konečne viem, odkiaľ pochádza ten Burianov teatrálny prejav. Určite stálo za to vidieť tento film, už len ako takú kuriozitu, s možnosťou vidieť známych hercov českého zvukového filmu vystupovať v nemej groteske (okrem Buriana aj Jindřicha Plachtu, či Františka Černého). Mimochodom, bol som prekvapený, ako už vtedy vyzerali Burian s Plachtom staro. Technicky je film nakrútený celkom zručne, s pomerne pokročilými trikmi. Dlho ale pôsobí nudným dojmom, je plný šaškovania akože podľa vzoru americkej grotesky, ktoré nie je ani trochu vtipné. Až niekedy v druhej polovici začína film naberať grády a od výborných scén s apačským tancom a s masážou začína fungovať už aj po humornej stránke. Potom už podarených scén pribúda (opis vrážd mileniek, lupičský brloh) a dobrý dojem z filmu rastie. Burian je ako nemý komik výborný a skvelo mu sekunduje aj výborná Anny Ondráková. Scény s touto dvojicou sú tie najlepšie z filmu. Hudba od tria Neuvěřitelno ako taká nie je zlá, ale absolútne sa k filmu nehodí (Príklad: Zábava v 20. rokoch s džezovou kapelou, ale divák počuje nejaký bigbítový motív). Navyše je tá hudba akási chudobná, málo hutná (jeden nástroj, pár tónov), občas sú to len akési podivné zvuky v nesúlade s obrazom. A čo sa obrazu týka, vyzerá to tak, akoby to  reštaurátori celkom nedokončili, inak pekný obraz dosť často vypadáva. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Němá crazy veselohra, o níž se sice mluví hlavně jako o filmu Vlasty Buriana, ale na Anny Ondrákovou by se rozhodně zapomínat nemělo. Když totiž nakráčí do pokoje v proklatě krátkých šatech, s jednou rukou v bok a kouří doutník, je prostě neodolatelná. Nespoutanou dívku, která touží po dobrodružství za každou cenu, hraje velmi půvabně a s přesně odměřeným množstvím nadsázky. Na Milenkách starého kriminálníka se mi ale také líbilo, že si dovolily takové množství ztřeštěnosti, jako už žádný další Burianův film. Nejlepší scény jsou ty v nichž se oba dva výše zmínění sešli, aby se buď navzájem odpuzovali a přitahovali, aby si zatančili tanec Apačů, aby on ji namasíroval nebo aby se vypravili do lupičského doupěte na dršťkovku, nicméně naprosto neodolatelná byla také jízda automobilem za ženichem nebo historky o tom, jak chladnokrevný kriminálník mordoval jednu milenku za druhou. Pochválit musím i hudbu od tria Nekonečno, která by rozhodně měla vyjít samostatně jako soundtrack, zasloužila by si to. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (7)

  • Po premiéře napsal Josef Skružný podle vlastního námětu také knihu Milenky starého kriminálníka, ve které místo ilustrací byly použity filmové fotografie. Samostatně vznikla také divadelní hra. (NinadeL)
  • Jedná se o poslední němý film Vlasty Buriana. Zároveň se jedná o jeho čtvrtý film a první, ve kterém si zahrál dvojroli. (SeanBean)
  • K filmu byla natočena první hraná reklama Lupič (1927). (NinadeL)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno