Reklama

Reklama

Provaz

Trailer

James Stewart, Farley Granger a John Dall vytvořili ústřední postavy v akcí nabitém thrilleru inspirovaném skutečnou událostí: případem Leopold a Loeb. Granger a Dall hrají dva kamarády, kteří uškrtí svého spolužáka jen tak, pro pocit vzrušení. Poté uspořádají honosnou párty pro rodinu a přátele oběti, při níž je tělo mrtvého nacpáno do kmene stromu sloužícího jako švédský stůl. Když vrazi stočí konverzaci na téma dokonalé vraždy, jejich bývalý učitel (Stewart) pojme podezření. V této Hitchcockově fascinující exkurzi do smrti zjistí profesor během jedné noci, jak brutálním způsobem přeměnili jeho studenti své akademické teorie v hrůzostrašnou realitu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (312)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Velmi kvalitní krimi drama. Z technického hlediska je určitě nasnadě pochválit ho za dobře budovanou iluzi o (ne) střihání (jen ve 3 scénách, všechny končily záběrem na tmavé sako, byl více rozpoznatelný; tedy pro diváka-mě, který se na to vyloženě nesoustředil). Ale především stál na dialozích, hereckých výkonech, určitém dusnu a napětí (z podřeknutí se a čím dál více ze samotného odhalení tajemství truhly). To je tak, když si dobrovolně domů pozvete Colomba, který své zákeřné otázky mixuje s metronomem a aplikuje na slabší článek (no jo, ti umělci, že). A přestože byl Rupert správně podezíravý, ještě více jsem si oblíbil dokonale cynického Brandona, u jehož řečí se dokonce dalo zasmát (čehož bych se u pana režiséra nenadál). Za slabší považuju fakt, že při evidentním horku nikdo necítil puch mrtvoly (možná se pletu, ale čekal bych ho už k večeru), ale hlavně konec páchnoucí klišoidním kázáním o morálce, ten mě už vyloženě iritoval a kvůli němu dávám „pouze“ silné 4*. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Komorní konverzačka nad truhlou skrývající mrtvolu, natočená celá v jednom bytě a v několika dlouhých záběrech, která nezapře své divadelní kořeny. Příběh se točí kolem pokusu o dokonalou vraždu, přičemž zajímavé není její provedení, nýbrž filozofie za činem skrytá - a sice přesvědčení, že jsou lidé, kteří si pro svou zbytečnost a hloupost zaslouží zemřít, aby "nevydýchávali vzduch a nezabírali místo" schopnějším a chytřejším lidem, kteří mají právo je zabít. Tuto filozofii sdílí dvojice mladých vrahů se svým profesorem, narozdíl od kterého se ji ale rozhodne převést do praxe. Dall a Stewart nafasovali zdaleka nejzajímavější postavy a zhostili se jich velmi suverénně a charizmaticky. Na Dallově vrahovi je fascinující jeho okázalá morbidní drzost, s jakou například daruje otci oběti knihy převázané provazem - vražednou zbraní. U Stewartova bystrého intelektuála je zase radost sledovat, jak rychle pojímá a ověřuje si své podezření a kam se postaví ve finále. Není to tak famózně rafinované jako třeba moje oblíbená VRAŽDA NA OBJEDNÁVKU a ani na mě moc nepůsobí, že je to natočené jen v pár záběrech, ale díky oné filozofii vraždy a hereckým výkonům je to kvalitativně srovnatelné. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

Na začiatku som svedkom ako dvaja kamaráti - práve uškrtili svojho spolužiaka z Gymnázia, ktorého s chuťou položia do truhly, aby ako nebožtík, si užil ešte jednu párty, ktorá sa bude konať v tomto byte, v ktorom Brandon a Phillip spáchali dokonalý zločin, pokiaľ nepríde pozvaný, bývalý učiteľ - Rupert Cadell, ktorý nemá dobrý pocit z tohoto podivného večierku s jedným „švédskym stolom” , na ktorom sa podávajú chuťovky, kde pod ním alebo v ňom leží mŕtvy spoločník David. Na párty je pozvaných niekoľko ľudí, aj samotný Davidov fotrík, či jeho aktuálna frajerka, ale pre neho už nie je dostupná... Hitchcock si s bravúrou vystačí s dianím jedného newyorského bytu so šikovným strihom, pri ktorom má človek reálny dojem, že dianie sa deje práve - teraz, t. j - strih je vyriešený tak, aby nebol vidieť, čo ho predurčuje k intenzívnejšiemu prežitku, lebo zábery sú dlhé, nie je možné sa schovať do kúta... No - oni pozvali jediného človeka, ktorý de facto príde na ich úmysel, pritom popri - indíciam, ktoré sa za večer preberú, sú dôkazom intelektu uvažujúceho človeka, ktorý ich kedysi vzdelával... A ostatní ani náznak. Výborné výkony - „zabijakov” , kde Phil je - extrémne labilný a Brandon je - extrémne chladný, a Rupert je dotieravý, ako poručík Columbo, ktorý im nedá dýchať, a ja som ani nedýchal takmer 1. hodinu - 20. minút zo snímku inšpirovanom skutočnou udalosťou, kde som nepotreboval opulentnú výpravu, mne stačil jeden bytík, ktorý ponúka dvoch hostiteľov so zmyslom pre extrémne čierny humor, a to som ani nevidel cameo - majstra, ktorý zaznamenáva prvú spoluprácu s Jimmym Stewartom. ()

iamek 

všechny recenze uživatele

Asi jen Hitchcock dokáže natočit parádní film v jedné místnosti s pár herci. Provaz je zajímavý thriller, ale trošku tomu něco schází. Režie je zvládnutá bravůrně a herecké výkony taky musím hodnotit na jedničku. Hlavně James Stewart v roli Ruperta. Palec nahoru taky za dialogy. Hlavně scéna kdy Rupert vysvětluje jak by spáchal vraždu je dokonalá. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Komorne ladená konverzačná dráma a výborná štúdia charakterov jednotlivých postáv s postupným vývinom vzťahu medzi ústrednými postavami. Príbeh, aj keď vo svojej podstate minimálny a priamočiary, ma dokázal zaujať. Celé mi to prišlo ako divadlo, kde bol tento pocit umožnený hlavne reálnymi zvukmi s minimom hudby (tá tu vlastne bola len keď hral Philip na klavíri) a javiskovým snímaním celej scény, s čím som sa zatiaľ u Hitchcocka stretol po prvý krát. Nemôžem zabudnúť ani na Jamesa Stewarta (Rupert), ktorého ako herca začínam mať čím ďalej radšej. To ako dokázal celej veci prísť na kĺb bolo fenomenálne. 85/100 ()

Galerie (51)

Zajímavosti (34)

  • Alfred Hitchcock se objeví ve filmu jako muž kráčející po ulici (i když sotva rozpoznatelný) hned poté, co zmizí jeho jméno v úvodních titulcích. Jeho profil se objeví také na neonovém nápisu, který inzeruje "Reduco". Stejný fiktivní produkt na hubnutí, který propagoval ve svém známém novinovém cameu ve filmu Záchranný člun (1944). (Chegi)
  • Ruppert (James Stewart) se snaží omotat si kolem postřelené ruky bílý kapesník, který drží jen volně v ruce. V následující scéně, kdy otevře truhlu s mrtvolou, má kapesník kolem ruky pevně obvázán. (Alfréda)

Reklama

Reklama