Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Gaetano di VentimigliaHrají:
Marie Ault, Arthur Chesney, Malcolm Keen, Ivor Novello, Alfred Hitchcock, Reginald Gardiner, June Tripp, Alma Reville, Eve GrayObsahy(1)
Rodina podezřívá svého podnájemníka z toho, že je obávaným vrahem, který si každé úterý vybírá svoji novou oběť mezi blondýnkami. Podnájemník se chová vskutku podezřele, a navíc přesně odpovídá vrahovu popisu...
Filmem PŘÍŠERNÝ HOST na sebe Alfred Hitchcock poprvé upoutal pozornost diváků. Již v tomto raném díle se režisérovi podařilo vytvořit věrohodnou atmosféru ohrožení a dokonale vystihnout prostředí mlhavých londýnských zákoutí. Napětí filmu je založeno především na přesně vyváženém a rychlém rytmu vyprávění. (Quentin T.)
(více)Videa (1)
Recenze (80)
Zkusit se má všechno a tak proč tedy nezkusit němý film od mého oblíbeného režiséra. Bohužel jsem se však brzy přesvědčil, že tohle není v žádném případě pro mě. Nevím, jestli ze mě již mluví zhýčkanost z nepřeberného množství filmů s dokonalými filmovými efekty, ale na groteskní přehrávání jakýchsi neherců za zvuku hlasité hudby a občasných textových vsuvek mezi záběry se prostě nedá koukat. Za žádnou cenu jsem se do toho nemohl dostat a dílo mě tímto způsobem nebylo schopno zaujmout a připadalo mi nekonečné. Zde se však píší filmové dějiny a přestože jsem nebyl ani schopen dokoukat, z velkého respektu ponechám raději neohodnoceno. ()
První film v němž se Hitchcock projevil ve své vyzrálejší thrillerové formě! Jedná se v podstatě o souboj dvou silných osobností – detektiva a podezřelého z vražd mladých dívek. Děj mi tak trochu připomněl Langova Mabusse, nedosahuje však jeho prokreslenosti postav (je to jistě i výrazně kratší stopáží), a vůbec celý děj v porovnání s oním německým veledílem působí trochu ploše, důraz klade na romantickou linii. To však nemění nic na tom, že si tu budoucí mistr filmové hrůzy a známý technický hračička Hitchcock vyzkoušel několik zajímavých nápadů. (např. nechal hlavního hrdinu chodit v prvním patře po skle a snímal ho z dolního podlaží, čímž se mu daří vizuálně navodit pocit hluku) ()
Již v tomto němém snímku Hitchcock ukázal, že má talent na vybudování napětí a atmosféry. Příběh rychle utíká, takže není prostor pro nudu, herectví hlavních postav potěší, jejich vylíčení je takové nejednoznačné, chvílemi jsem váhal, kdo z nich je vrahem, přestože popis seděl na nájemníka. Zdařilý počin, kterému ke čtvrté hvězdičce chybí vskutku málo. ()
I přesto, že upřednostňuji starší filmy, tak tenhle rok je na mě už malinko silnější kafe. Vzhledem k mé úctě k Hitchcockovi jsem však nemohl jinak. Že se jedná o velký přelom v Alfredově kariéře a v historii thrilleru? To mě vůbec nezajímá. Příšerný host je opravdu příšerný. 70 minut nemilosrdné nudy (píšu 70 protože, vzhledem k "velkému" napětí jsem octl na 5 minut v říši snů), škoda, že jsem to nezachrápal celý, pak by mě to bavilo víc nejspíš. A ta hudba, jejíž účel byl asi děj zdramatizovat to "pěkně" vylepšila. Kdyby měl Příšerný host stopáž 2 hodiny, tak tenhle komentář by nikdy nevznikl, protože bych u projekce zemřel. S němými filmy, ať už jsou od kohokoliv nechci mít nic společného. ()
Hitchcock razil heslo, že film je především zábava. "Příšerný host" se tohoto prohlášení zuby nehty drží. Prostinká historka o sériovém vrahovy disponuje perfektně budovanou atmosférou strachu, vymazlenou prací kamery i několika úsměvnými momenty. Troufám si tvrdit, že zvuk by v tomto případě byl na obtíž, proto je dobře, že Hitch vlastně ani jinou možnost neměl. Rozuzlení filmu se mi zdálo příliš nucené a některé věci zůstaly nedořečeny, ale je to přeci jen Mistrův (skoro)debut, takže nemůžeme chtít maximum (to přišlo až o nějakých 30 let později). 8/10 ()
Galerie (50)
Photo © Piccadilly Pictures Ltd.
Zajímavosti (8)
- Když byl film hotov, zhlédli jej distributoři a označili za strašný. Distributor C.M.Woolf protestoval s tím, že chtěl svěřit film dokonce jinému režisérovi, který by jej předělal. (Pavlínka9)
- Film byl natočen na motivy stejnojmenné novely od Marie Belloc Lowndes z roku 1913. Jednalo se o první knihu, která nabízela řešení záhady okolo Jacka Rozparovače. (Kulmon)
- První film, ve kterém si Hitchcock zahrál cameo - objeví se jako vydavatel novin a muž v davu. (Němi)
Reklama