Reklama

Reklama

Obsahy(1)

„My jsme holky z porcelánu, život máme těžký“, stěžují si děvčata z velkoskladu porcelánu. Mají své problémy – jedna se chce vdávat a nějak jí to nevychází, druhá předstírá život mondény a přitom bydlí v chudičkém podnájmu, třetí je svobodnou matkou a občas ukládá miminko ve skladu do bedny s dřevitou vlnou, čtvrtá je ještě pubertální kůzle a teprve se začíná rozhlížet po světě, a ta pátá je potřeštěná, ale v jádru hodná a celým srdcem toužící po lásce. Jejich vedoucí je razantní ženská, která svým děvčatům neodpustí jediný hříšek. Ale když dojde k velké inventuře, začnou se dít neméně velké věci… Komedii Holky z porcelánu natočil v roce 1974 režisér Juraj Herz podle scénáře spisovatelky Jaromíry Kolárové, pro kterou to byl filmový debut. Holky z porcelánu nejsou filmem, při kterém by divák od začátku do konce slzel smíchy. Je to spíše laskavá komedie, ve které se objevila řada populárních herců. Vedoucí skladu si s chutí zahrála Míla Myslíková, důchodkyni Janinku pak Marie Rosůlková, v rolích nesmělých nápadníků se objevili Karel Smyczek a Jan Hartl. Dívčí role si zahrál tehdejší herecký dorost, převážně posluchačky 4. ročníků rozmanitých hereckých škol, z nichž nejvíce zaujala Dagmar Veškrnová, která za postavu Dany získala v roce 1975 na XIII. festivalu pro mladé diváky v Trutnově Malé zlaté slunce. K písničkám Petra Hapky napsal texty Zdeněk Rytíř. (Česká televize)

(více)

Recenze (196)

demorens 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv se to nemusí někomu zdát, je to velmi zdařilá komedie. Pro mě jedna z nejlepších. Některé situace a dialogy jsou k popukání ("aký jemný mláděnec", "píšete? píšete?", "jak dlouho to už nikdo ne-to, je to celý to"). Především pak postava Dagmar Veškrnové jako takového malého ufňukaného "trdla" je výborná a dovolil bych si říct skvěle zahraná. Scéna, kdy se po potopě šourá ve vytahaném oblečení a zpívá si, nebo scéna s instalatérkou ("a jíst vám chutná?") jsou ukázkové. Ostatně i jiné postavy a postavičky jsou velmi veselé, ať už je to Rybička, Ctirad Andrejs, Stáníček nebo požárník. Ani hudební vložky mi zde moc nevadí, i když si myslím, že do nemuzikálových filmů vůbec nepatří. Celý film jako komedie funguje bezvadně, vždy se na ni podívám rád znovu. K pobavení, zvednutí nálady a k příjemnému strávení času jako dělaná. (100/100) (23.03.06) ()

MagyG 

všechny recenze uživatele

Nevtieravá komédia s pomerne slušným hereckým obsadením a výkonmi, ale biednym scenárom. Teda, aby som bol presný... Herz aj tu dokázal aj z toho mála vytĺcť maximum, aj som sa nasmial, bolo to celkom fajn, ale chýbali mi tam dve veci. Silnejšia dejová línia, celé to bolo poskladané či skôr pozliepané z nesúrodých dielikov a črepov ako rozbitá porcelánová soška epoxidom. Nemalo to ucelenosť. A za druhé, chýbal mi tam jednoznačnejší záver. To, že tam pobláznená Veškrnová rozbila na záver zopár tanierov, bol síce (na tú dobu) efektný, ale inak myšlienkovo a dejovo prázdny záver. Neuzavrelo sa to dejovo ani čo sa týka skladu, ani čo sa týka akéhosi zmysluplného uzavretia príbehov ďalších postáv. Kľudne si viem predstaviť pokračovanie. ()

Reklama

Rattlehead 

všechny recenze uživatele

"Já se, prosím, vylížu". Povedený film, který mám velmi rád. Je to vlastně taková milá pocta všem ženám, muži zde hrají druhé housle. Musím se zastavit u několika postav - Míla Myslíková zde dostala zřejmě jednu ze svých nejlepších rolí vůbec. To samé se dá říci o tom Rybičkovi (tento herec měl úžasný komický potenciál, škoda, že ho náš film více nevyužil). Skvělá je paní Rosůlková, Veškrnice úžasně potrhlá a ta Slovenka... pánové... to je kus. K tomu solidní písničky, zajímavé prostředí inventury ve skladu porcelánu a máte velice povedený snímek. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Film by se dal odbýt jednou větou jako prostinká naivní komedie, ke které není důvod se vracet. Je to ale zároveň film, který dokonale charakterizuje normalizační éru 70. let. Tedy ústup od společensky závažnějších problémů a intelektuálních výzev zpět mezi dělný lid. Řeší se inventura ve skladu a milostné problémy mladých skladnic. Je dobré si uvědomit, že tuhle záležitost, se kterou se barrandovští režiséři nechtěli zahazovat, natočil Juraj Herz, aby si tím vykoupil hříchy z tvorby předchozí dekády. Ano, tentýž Herz, který je podepsaný pod Spalovačem mrtvol. Tím se ovšem z Holek z porcelánu stává viditelný symbol úpadku československé kinematografie oněh časů. Dnes je snímek snesitelný už jen jako připomínka herectví zúčastněných, především Míly Myslíkové, ale i dalších. Celkový dojem: 35 %. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tak takto sa asi päťročnice neplnili... Dobová, veľmi zľahka erotikou nasiaknutá, zábavička pre široké publikum, ktorá síce zostarla, ale je stále svojim spôsobom pozerateľná, i keď čiastočne už ako quilty pleasure. Ono problémy násťročných sú stále rovnaké, ako aj problémy iných generačných vrstiev. Otázkou zostáva, prečo sa relatívne tuctovej látky chopil práve Herz a keď už, prečo vo filme nie je ani náznaku jeho autorského rukopisu. Ale možno to bolo všetko zodpovedané, len o tom neviem. Nevedel som, že ide o muzikál, tých zopár piesní sa ale dá prežiť. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (15)

  • Režisér Juraj Herz, který Dagmar Veškrnovou pro český film objevil, ji vybral ze studentské fotografie a chtěl aby hrála svobodnou maminku Helenu. Ale poté co se s ní potkal, rozpoznal její komediální talent a obsadil ji do role potřeštěné Dany. (Wishkah)
  • Ve scéně, kdy holky chytají talíře, hozený talíř zasáhne jednu z nich ve chvíli, kdy je otočená na jinou stranu, omylem do hlavy. (Redyx1)
  • Juraj Herz snímek natočil, aby dostál podmínce pro zrušení jeho zákazu, v níž stálo, že může pracovat jako režisér, pokud natočí film z prostředí dělnické třídy. (Olík)

Související novinky

Juraj Herz 1934 - 2018

Juraj Herz 1934 - 2018

09.04.2018

V neděli zemřel režisér, scénárista a herec Juraj Herz. Jeden z hlavních představitelů československé nové vlny vystudoval fotografii na bratislavské UMPRUM, následně režii a herectví na loutkářské… (více)

Reklama

Reklama