Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Ghislain CloquetHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Féodor Atkine, Yves Barsacq, Yves Brainville, Harold Gould, Jessica Harper, James Tolkan, Howard Vernon, Frank Adu (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Scenárista, režisér a herec Woody Allen tentokrát situoval děj svého komediálně laděného příběhu do carského Ruska 19. století, do doby napoleonských válek. Hlavní postavou filmu je obyčejný, tak trochu neduživý bojarský synek Boris (v Allenové podání) s celoživotní láskou ke krásné sestřence Soně (Diane Keatonová). Jeho obrovskou smůlou je, že se náhodou narodil právě do společnosti vyžadující příliš velké sliby, velké válečné činy a nepřiměřeně rozmáchlá romantická gesta. Ironií osudu právě Boris má zaplatit vlastním životem za zločin, který nikdy nespáchal. A právě tento okamžik slouží k tomu, aby retrospektivně vyprávěl tragikomickou historii svého života. Film Láska a smrt je neobyčejně vtipnou filozofickou "lahůdkou" na existenciálně pojaté téma - sex a konec života, stejně jako parodií na historické romány typu Vojna a mír. Také tady nalezneme Allenovy originální vizuální gagy, nejednou inspirované proslavenými tituly světové kinematografie: Kachní polévka, Světla velkoměsta, Sedmá pečeť (postava Smrti, která si odvádí nebožtíky) a Křižník Potěmkin. Děj provázi hudba Sergeje Prokofjeva, za kamerou tentokrát stál klasik frankofonního filmu Ghislain Cloquet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (305)
Tohle mi prislo jak takova parodie na rusko, ruskou literaturu atd. A i kdyz to je paradni komedie, rozhodne bych nerek, ze se jedna o Allenuv nejlepsi nebo nejvtipnejsi film. Vtipu tu je sice dostatek, ale ne vzdy vyzni vtipne, hlavne ty filozoficky kecy mezi Keaton a Allenem tezi hlavne z toho, ze to je cely takovy prehnany, ale kdyz uz se to deje po nekolikaty, tak se to okouka. Nicmene pribeh je fajn, na Allena docela slusne natoceny valecny sceny a vetsina hercu skutecne vypada, jak kdyz je vytahly nekde z rusky vesnicky. Navic me potesil James Tolkan v roli Napoleona. A Woody je v roli sraba zase naprosto perfektni. ()
Dílo filosoficky závažné minimálně stejně jako Sedmá pečeť, s níž nakonec vede i skutečně hlubokou polemiku. Kde jinde byste viděli, jak je Sokrates pomocí sofismat dohnán k homosexualitě? Kde jinde byste se dozvěděli, že jeden z bratří Karamazových je Idiot a druhý Výrostek? Tolstoj s Gončarovem i Turgeněvem sebou v hrobech musí mlátit smíchy a mně nezbývá než přemýšlet o objektivitě subjektivity. ()
Po zhliadnutí takmer dvadsiatky Allenových filmov som zmierený s tým, že už nemám šancu nájsť film, ktorý by som mohol ohodnotiť ako mimoriadny. Jeho filmová nadprodukcia polarizuje divákov vytvárajúc z nich dve nezmieriteľné skupiny. Nepatrím a nebudem patriť do skupiny fanúšikov a tak som aj túto "komédiu" nezaujate sledoval a tam, kde sa fanúšikovia váľajú od smiechu po zemi som sa iba pousmial oceňujúc, že to nebolo najhoršie. ()
Mé nekritické já by asi napsalo, že se jedná o výbornou satirickou komedii, kde 5 z 10 vtipů způsobuje nebezpečné záchvaty smíchu, že dialogy mají úžasný spád a šťávu a že rozcuchaný a obrýlený Woody Allen je pro svou roli typově nepřekonatelný. Mé kritické já by ale oponovalo, že je to za vlasy přitažená slátanina, kde 5 z 10 vtipů působí přiškrceně a ohraně, že šťavnaté dialogy jsou v mnoha případech ztotožněním stupidity a že Allen je naprostý pošuk, jehož charakter je schovaný za hromadou velkohubých keců a moralizování. A protože přiklonění k jedné straně by znamenalo částečně definovat styl hodnocení pro další Woodyho filmy, což by bylo trochu nefér, a také dál složitě rozepisovat "proč, co a jak", zůstanu tentokráte neutrální a tuto Woodyho konfrontaci s profláklým bytím a nebytím si uschovám na dobu neurčitou do složky "Druhá šance". Až potom se snad uvidí. :-) ()
Woody byl magor! Jeho smysl pro absurdní pojetí je absolutní, takže jak už to bývá, něco si z toho vyfiltrujete jako dobré, ostatní ne. Kdyby v mém sítu uvízlo víc, byl byl šťastnější, i když štěstí je objektivně vzato subjektivní. Jeden vtípek, když se Woody posmíval přízvuku nějaké dámy, mi připadal spíš sellerovský. James Tolkan hrál Napoleona, ale vypadá jako Vít Bárta, čili logicky Bárta vypadá jako... ()
Galerie (38)
Zajímavosti (19)
- Závěrečný "tanec se smrtí" je parodií na film Sedmá pečeť (1957). (Oktavianus)
- Woody Allen ve filmu použil jako komparz sovětské vojáky, kterých tehdy v Budapešti, kde se natáčelo, bylo plno. Uměli dobře pochodovat a cvičit se zbraní a nechtěli za to nic jiného než pár kartonů cigaret. (raininface)
- Název filmu Láska a smrt je odvozen ze dvou ruských knižních klasik – „Vojna a mír“ od Lva Nikolajeviče Tolstého a „Zločin a trest“ od Fjodora Michajloviče Dostojevského. (HellFire)
Reklama