Režie:
Alex GarlandScénář:
Alex GarlandKamera:
Rob HardyHrají:
Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Oscar Isaac, Tessa Thompson, Gina Rodriguez, Tuva Novotny, Benedict Wong, David Gyasi, Sonoja Mizuno, Cosmo Jarvis (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Na Zemi se objevil nový, neznámý ekosystém. Každý, kdo se ho rozhodl prozkoumat, v něm nenávratně zmizí. Až na manžela mladé bioložky, která se teď vydává v jeho stopách, aby pochopila, proč se tak změnil. (Cinemart)
Videa (13)
Recenze (746)
Ryzí a místy opravdu děsivý sci-fi horor s nejednoznačným koncem. Hypnotická atmosféra průzkumu mutujícího národního parku je možná zbytečně narušovaná vzpomínkovými sekvencemi, ale i ty mají svůj význam. Garland chytře vrství příběh plný vzpomínkových děr a skrze náznaky buduje půdu pro mindfuckové finále, které žádá hlubší analýzu, ani ne tak kvůli tomu co se stalo jako spíš proč. Triky jsou dostačující i když malinko nevyvážené, celkový vizuál je ovšem fantastický. Lidské stromy, plísňové těla a další mutanti ale hlavně slouží příběhu. Herecky není co vytknout, zaujme především Isaac. Po Ex Machina další trefa do černého. ()
Tentokrát plný súhlas s užívateľom Carnifex. Ak mám ten dotyčný komentár chápať správne, tak od hodnotenia tejto blbosti či filmového vkusu závisí jednoduchosť diváka? Perla múdrosti za 100 bodov, ktorá mi spríjemnila večer (práve pre takéto hlody sa tu oplatí chodiť). Teraz k filmu. Vizuálne nádherná nuda, akú som nečakal ani v zlom sne. Spočiatku ma to ešte bavilo, najmä vďaka skvelej kamere, a útok toho zmutovaného medveďa pokladám za najlepšiu scénu filmu. Od tohto momentu až do konca samá prázdnota a naťahovanie snáď donekonečna. Nepokladám ten film až za taký dobrý, aby trval takmer dve hodiny. Hromada zbytočnej vaty a otravné flashbacky zo života hlavnej hrdinky mi zážitok len zhadzovali. A ten záverečný tanček plodnosti ma dokonale uspal. Ale bolo to celé krásne, pestrofarebné... A som rád, že ma to nezabilo. ()
Snad jen někdo, kdo nikdy o někoho nejbližšího nepřišel, může říct, že flashbacky plné těch nejsilnějších pocitů i nejpalčivějších výčitek, neplnily svou úlohu dokonale, nebo dokonce přecházely v nudu. Právě v nich se Natalie Portman ukazuje jako poklad a nejsprávnější volba pro hlavní roli. Její upřímné slzy nebo soustředěný výraz mě provedly po světě, kterým Garland naťukává všechny očividné či nenápadné zdroje (Příchozí, Vetřelci, Prometheus nebo Fontána), ale nikdy do inspirace nezabředne. Pokaždé z nastalé situace vybruslí originálně a než bys řekl maják, začíná snad i vážně tvořit onu novou klasiku, o které trochu zaskočeně mluvily zahraniční reakce, ať už díky vizuálu, žánrovému záběru nebo pointám. Jediné, co mě mrzí - a tvůrci jsou v tom nevinně - je fakt, že jsme si Annihilation mohli vyzvednout až na Netflixu. Hardyho kamera i neutuchající překvapení z nového světa byly určeny i pro evropské stříbrné plátno. ()
Máte umělecké ambice udělat remake Pikniku u cesty a viděli (a nepochopili) jste Tarkovského vizi. Na druhou stranu, máte v kontraktu, že se má jednat o náborovou reklamu na US Army, kde budou kůl a nepřekonatelní profesionálové. Takže vymyslíte postavu ženské, která po 7 letech vymytí mozku vojenským drilem dělá profesorku biologie (a učí posluchače VŠ učivo základní školy). Jelikož dosavadní (jak jinak, vojenské) výpravy do zóny selhaly, pojmete podezření, že je to genderem a pošlete tam tentokrát jednu vysoce nekompetentní, feministickou. A vona neselže. Teda selže. Teda neselže. Když zóna působí lidem zdravotní problémy (viz navrátivší se chlap), stejně posíláte další oběti do mlýnku bez skafandru. Ale hlavně s arzenálem, chápete, to je na výzkumnou výpravu potřeba. Celé to proložíte mírným náznakem gore, vyšperkujete konstantně vypruzenou Portman a přidáte jí absolutně zbytečné postranní zápletky a postavy. Uvnitř zóny to chvíli je velmi zajímavé kvůli jinak fungujícímu pojetí evoluce. Super. Ale téma je uchopeno značně polovičatě a úzce. Štěk pro Benedikta Wonga a pro Oscara Isaaca jako obrana tvůrců proti obvyklému nařčení z whitewashingu, proto i velmi slabé herečky v týmu. Jo a na okraj, ty dva jmenované mám celkem rád. Hezký a kompromisní vizuál. Buď byl malý rozpočet, nebo to hrubě nezvládli. No, vlastně nevím, možná nejsem ani moc zklamán. Možná. ()
Stupiditou si to komando ženskejch nezadá třeba s posádkou z Alien Covenant. Vůbec tam nekoumaj, velitelka nevelí jen jim pořád zdrhá a když najdou video s důkazem něčeho prohnilého (chlapovi se tam hejbou střeva), tak to nechaj ležet s odůvodněním, že za to může světlo. Na základě tohoto erudovaného výzkumu pak černoška jen tak vybleje vysvětlení celého fenoménu, když tam zrovna čumí na kytku. Je to navíc dost nuda a nic se tam neděje. Ke konci naštěstí začne přituhovat a je tam fakt dobrá hororová scéna se zmutovanym mluvícim tapírem, nebo co to bylo. Finální mindfuck s divnostvořením neřešim, bylo to schválně megadivný, ale dělalo to dobrý zvuky. Celkem mi to přijde jako smyslnedávající průměr, co by hrozně moc chtěl být filosoficky na výši. Nemůžu se zbavit dojmu, že tam stačilo poslat myslivce s kanystrem benzínu a bylo by po problému. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (16)
- Kniha, kterou čte Lena (Natalie Portman) na pohovce v obýváků při scéně s Kanem (Oscar Isaac), má název „Nesmrtelný život Henrietty Lacksové,“ což je kniha o nesmrtelné buněčné struktuře známé pod zkratkou HeLa, která vznikla díky vzorkům z Henriettina nádoru. (Tomas_TM)
- Kromě intelektuální náročnosti bylo Garlandovu snímku vyčítáno, že nerespektuje rasové zařazení některých postav, odpovídající knižní předloze. Režisér se bránil tím, že četl pouze první část, se kterou se volně nakládat a v ní ještě nejsou postavy konkrétně vyhraněny. (ČSFD)
- Scény na pláži a v majáku ke konci filmu byly točené během července 2016 na pláži Holkham v Norfolku ve Velké Británii. (Tomas_TM)
Reklama