Režie:
John GuillerminScénář:
Anthony ShafferKamera:
Jack CardiffHudba:
Nino RotaHrají:
Peter Ustinov, Jane Birkin, Lois Chiles, Bette Davis, Mia Farrow, Jon Finch, Olivia Hussey, I.S. Johar, George Kennedy, Angela Lansbury, Simon MacCorkindale (více)Obsahy(1)
Jedna loď, několik vražd, mrtvola, několik podezřelých a jeden geniální detektiv. Hercule Poirot chce prožít příjemnou dovolenou na luxusní lodi Karnak, která se plaví po Nilu. Pokojný výlet se však změní v drama, když někdo zavraždí bohatou Linnet Ridgeway-Doylovou. Pachatelem může být jen některý z cestujících! Ale kdo? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (1)
Recenze (228)
Dobrou detektivkou od Agáty Christie nikdy nepohrdnu a toto zpracování bylo pro mě lepší než uznávanější Vražda v Orient Expresu. Škoda, že jsem četl knihu před shlédnutím filmu, takže jsem věděl pointu, ale i přesto bylo to pátrání po vrahovi víc něž dobrý. Představitel Hercula Poirota podal dobrý výkon, ale prostě mi k tý postavě nějak neseděl, představoval sem si ho jinak. ()
Návrat do časů, kdy filmový svět byl ještě v pořádku. Kdy filmy měly pěknou výpravu a nebyly zapleveny CGI bordelem, kdy nebyl strach tvůrců pozvolna a trpělivě budovat atmosféru a vyprávět příběh a kdy scénáře měly hlavu a patu. Kenneth Branagh si zjevně nedělal poznámky. A herečka pouhých dvou výrazů Gal Gadot očividně také ne. ___ PS: Velmi příjemně mně překvapila Angela Lansbury, tak expresivně a s chutí zahranou roli bych od ní nečekal. ()
Pro mě příliš dlouhé a oproti předloze bylo ve scénáři provedeno hodně úprav, takže vše mně vše nakonec (navzdory 3 vraždám) vyznělo jaksi příliš romanticky... Vypuštěná jedna část příběhu, redukce postav... Novější, televizní zpracování s Davidem Suchetem, jež sice nemělo tak úchvatné exteriéry, se líbilo mi o dost více, a nejen kvůli hlavnímu představiteli (Ustinov, kterého jinak mám moc ráda, ale jak už píše i Faidra, příliš popisu Poirota nedodpovídá) ale také kvůli pragmatičtějšímu závěru. ()
Dokonalé zpracování dokonalé knižní předlohy, s dokonalou výpravou, dokonalými egyptskými exteriéry a dokonalým Ustinovovým Poirotem. Příběh z oněch starých dobrých časů, kdy ještě většina mohamedánů žila poslušně a krotce s obojkem bílého muže, nebo aspoň neškodně pásla stáda svých hubených koz v polopouštích Arabského poloostrova, na místě dnešních ropných polí... No nic. Dodnes si dobře pamatuju, jak jsem si při mém prvním sledování tohohle filmu (někdy ve dvanácti v ČST, ještě před čtením knihy), psal v jeho průběhu na papír žebříček podezřelých, a jak mě stará dáma Agatha kardinálně doběhla, protože pachateli byly nakonec osoby, které jsem měl po celou dobu na posledním a předposledním místě, a to navíc jen pro formu a pořádek, protože jsem je do mých hypotéz vůbec nezahrnoval. A pamatuju si taky, jak mě ohromil až ochromil moment vražedného výstřelu během rozhovoru v lodní kajutě, a ovšem i vypjatý závěr, na takovou přímočarou akčnost jsem nebyl v jejích detektivkách zvyklý. Bravo, lady Christie. Jediná malá výtka - Poirot je v knihách černovlasý a s černým knírem (který si v pokročilém věku dokonce potají přibarvuje), takže v tomhle ohledu Suchet nad Ustinovem v hodnověrnosti vede. Ale bonvivánský Ustinov má zase onen knír pravý, má nesrovnatelně lepší francouzský přízvuk a na rozdíl od Sucheta svého Poirota tolik přehnaně nekarikuje. Nejlepší filmové zpracování knížky A. Ch., které znám. ()
Tato verze má jednu velkou slabinu - vedlejší obsazení vyniká nad hlavním, které tak trochu nudí. Z vedlejších rolí doslova září Bette Davis s Maggie Smith a skvěle načatá je i Angela Lansbury. Naopak ústřednímu triu jsem jejich milostný propletenec moc nevěřil, jaksi tam chyběla vášeň na všech stranách. A nepomohl tomu ani nijaký Poirot Petera Ustinova. V určitých pasážích to má jistě své kouzlo, výprava je poctivá, ale chybí tomu svéráznější režie, která by tolik nenudila. ()
Galerie (104)
Zajímavosti (31)
- Albert Finney byl osloven, aby si zopakoval roli Poirota z filmu Vražda v Orient Expresu (1974), avšak kvůli obrovským teplotám, které v Egyptě očekával, odmítl. (Kulmon)
- Kameraman Jack Cardiff povedal, že on a Guillermin sa rozhodli dať filmu "staromódny vzhľad 30. rokov". (Arsenal83)
- Guillermin o Ustinovom Poirotovi: „Poirot vie byť chladná ryba, ale tu sme ho urobili humanistickejším a vrúcnejším, zaujíma sa napríklad o mladých ľudí. Peter Ustinov presne toto dokázal stvárniť." (Arsenal83)
Reklama