Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jedna noc, jedno město, jeden dům, jeden opravář a několik set ohrožených životů. Film Hlupák je příběhem Dmitrije Nikitina, typického obyvatele zapadlého ruského města. Jednoho večera je místo hlavního inženýra povolán k nahlášené závadě v panelovém domě. Dmitrij si uvědomí, že nejde jen o pár prasklých trubek, nýbrž i o celou budovu která v dezolátním stavu sotva stojí na pevné půdě. Ve chvíli, kdy si zjistí, že podle propočtů budova nevydrží stát více jak jeden den, už jde o každou minutu a odhodlaně se rozhodne víc než 800 lidí zachránit. Dmitrij se celou noc snaží najít pomoc i u těch nejvýše postavených, ale čím dál tím víc mu začíná docházet, že věci se nedějí tak, jak by měly. A že pro takového hlupáka není na světě místo a pochopení. (Ulmos)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (130)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Tento film (nomen omen hlupák durák), jako mnoho jiných z posledních třiceti let (nebo skoro všechny z této doby?) se považují (nebo je považují skoro všichni) za fikci/dokument/karikaturu postkomunistického vývoje v Rusku (Česka se to ovšem netýká, to ze všeho vyklouzne s podivuhodnou úspěšností). Já si ale myslím, že to tak úplně není, že se mohl odehrát kdekoli, a Rusko se k tomu připletlo hlavně pro to, že mu to mnoho lidí přeje (do této multiplicity budu muset nejspíš zahrnout i tvůrce filmu). A navíc si myslím, že interakce: starostka se zastupiteli kontra instalatér / bohatí kontra chudý / mocní a vlivní kontra bezmocný / neslušní kontra slušný / "normální" / "blázen", tu není vyhrocena do maxima (to už by se film nekonal). Ostatně sám o tom něco vím.... Z komentářů jen citát uvedený níže, Marigold ***: "(Film) svádí k poměrně povrchním moudrům o tom, že slušný člověk nemá šanci." Jakou šanci tedy má Dima Nikitin vůči svojí matce, manželce, starostce (kupodivu samé ženy) a 820 tupcům, kteří nemají páru o statice stavební konstrukce. Pozn. 1: Zpráva tisku: Den po odvysílání tohoto filmu v ruské televizi, byl ředitel tohoto kanálu propuštěn. Pozn. 2: Bykovův film ve svém podložním stratu odpovídá na otázku performativního fungování moci, na efektivní spojení patricijů a plebejců. Přesto, že je obtížné určit, kdo je v tomto spojení zámkem a kdo klíčem, ukázalo se jako perspektivní (zukunftweisend), politická struktura starého Říma se osvědčila a používá se nadále, především v systémech liberální demokracie. Vysvětlivky: PATRICIJ, dobře situovaný nebo velmi ctižádostivý člověk, který touží prosazovat svou moc nad jinými a získávat skrze ní zákonné i nezákonné požitky. PLEBEJEC (člověk z nejnižších vrstev společnosti, který nemá sílu ani chuť se prosadit jako jednotlivec, toužící podvolit se silnějšímu a získávat skrze to zákonné i nezákonné požitky. Pozn. 3: Pozor spoiler (slovensky: špoiler): Význam má i způsob likvidace nepohodlných osob. Zatímco okruh kolem starostky si "řeší svoje lidi" sám, Dima je ponechán davu. ()

Georgex 

všechny recenze uživatele

K tomuto ruskému dramatu jsem se dostal náhodou a nepamatuji, kdy mě nějaký film takhle mile překvapil. jelikož se jedná po téměř všech stránkách o neuvěřitelně vypiplaný snímek o byrokracii, korupci a o lidech, který začne velmi nenápadně, ale postupem času dozrává k dokonalosti a do stavu, ve kterém by se dala atmosféra doslova krájet. Velmi neotřelé, originální a je pouze škoda trochu zbrklého konce. Moje hodnocení 80%. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

V nemocné společnosti je poctivý a slušný člověk ,,hlupákem"... Jurij Bykov jako diagnostik stavu Ruské federace už ve svém předchozím filmu Major nastínil mnohé z poměrů v současném Rusku, tady téma prorůstání korupce do všech pater organizace státu dále rozvíjí v příběhu slušného člověka - v mnohém to připomíná poměry a zvyklosti v Československu před rokem 1989. Pokřivené vidění věcí shrnuté v rčeních Kdo nekrade, okrádá rodinu. či Nehas, co tě nepálí... Mrazivý snímek, a to nejen kvůli počasí panujícímu v ruském maloměstě. Příběh symbolicky zkomprimovaný do mantinelů jedné jediné noci, v níž se lámou charaktery a syrová realita se obnažuje na dřeň. Ruská kinematografie je v otevřenosti a syrovosti daleko před tou naší... ()

T2 

všechny recenze uživatele

dejovo vygradované k dokonalosti a určite aj k zamysleniu ako neustále zle to funguje medzi samotnými ľuďmi veriacimi v daný systém a samotnými riadiacimi štruktúrami ako to je všetko len o peniazoch a bez charakternosti ako rýchlo príde o silu niekto kto chce za niečo bojovať, keď sa snaží za niečo väčšie zmyselnejšie pre spoločnosť, či o jej záchranu, prípadne obraz toho ako rýchlo sa dá upratať pred vlastnou rohožkou. /videl v kine: 80%/(filmový festival Cinematik Piešťany 2015) ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Iba pred pár dňami som videl bulharský film Glory, ktorý má s týmto filmom viac spoločné, než by sa na prvý pohľad zdalo. V oboch vystupujú indivíduá, ktoré do tejto doby zdanlivo nepatria. Optimisti v nich vidia ostrovy pozitívnej deviácie, všetci ostatní poruchy v systéme, ktoré je treba opraviť alebo zlikvidovať. Pre mňa, ktorý som dva mesiace spoznával ruskú realitu, je ten film presný a desivý. Záverečné vyháňanie obyvateľov už malo v sebe maniakálne prvky, ktoré by možno ospravedlnil katastrofický záver. Bykov zvolil iný prístup, ale je to jeho film a jeho právo. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (5)

  • Film bol v koprodukcii ruským ministerstvom kultúry. (PATWIST)
  • Dotyčný dům se nachází ve městě Tula, ulice Metallurgov 85. Praskliny byly sice vytvořeny pomocí polyuretanové pěny a zvětšeny počítačovou animací, ale budova je skutečně v havarijním stavu. Lokalitě odpovídá i tramvajová zastávka „Mašinostroitelnyj kolledž“, kde ústřední hrdina vystoupí z české tramvaje T3 a běží k domu. Ve starém bytě v moskevské čtvrti Kuzminki byly natočeny scény z domácnosti instalatéra Nikitina. Tento byt se „sovětským“ vybavením je mezi filmaři velmi oblíben a objevil se již v mnoha snímcích. (ČSFD)
  • Tesne po odvysielaní filmu na ruskej TV stanici došlo k prepusteniu jej riaditeľa. (PATWIST)

Reklama

Reklama