Režie:
Alexej BalabanovScénář:
Alexej BalabanovKamera:
Sergej AstachovHrají:
Sergej Bodrov Jr., Viktor Suchorukov, Světlana Pismičenko, Alexej Polujan, Natalja Lvova, Andrej Krasko, Sergej Děbižev, Sergej Astachov, Jurij Kuzněcov (více)Obsahy(1)
Danila je úplně obyčejný mladík. Na svém milovaném discmanu Sony nejraději poslouchá rockovou skupinu Nautilus. Dokončil vojenskou službu v ruské armádě a je nezaměstnaný. Zrovna dorazil do Petrohradu, aby se podíval po svém starším bratrovi Viktorovi, ale zatím neví, že ten se zde uchytil jako nájemný vrah. Bez jakéhokoliv uvítání zatahuje Viktor svého mladšího a méně zkušeného bratříčka do "rodinného podniku". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (66)
Portrét sociálneho úpadku ruskej spoločnosti po páde komunizmu, žumpa, chaos, dekadencia a východný Divoký západ, absencia zákona, bezprávie a beznádej. Kult, štýl, Taxikár po rusky a kľúčový zdroj & pilier inšpirácie pri tvorbe videoherného zázraku menom Grand Theft Auto IV. To všetko a mnoho viac je Balabanov majsterštik Brat. Drsný, drsný však kvôli naratívu a autenticite reálií, nie kvôli účelovej surovosti à la jeho neskorší počin Gruz 200. Scény výroby tlmiča a brokov s klincami do vitrínky. Pred piatimi hviezdami bráni len môj pocit, že viac ako film v kompaktnom celku som sledoval 90-minútovú kompiláciu scén, ktoré navonok na seba nadväzujú, no pri bližšom pohľade mohlo veľké množstvo z nich radšej zostať v strižni. A tie čierne prechody medzi strihom, no hrozné niečo... (12.1.2020) (13.6.2022) ()
„Město je zlá síla. Silné oslabuje.“ Nezapírám tomu snímku určitou společenskou výpověď a relativně autentický náhled do reálií ruského podsvětí 90. let. Gangsterky nebyly nikdy mým oblíbeným žánrem a Rusko snad nikdy v žádném směru mou oblíbenou zemí (aktuálně už teprve ne), ale snímek jsem zhlédl na doporučení a přistupoval jsem k němu zcela bez předsudků. Prodívat se touhle šílenou žumpou v značně odtažitém podání navrch jsem sice zvládl, jen pro mě z ní po celou dobu, snad až na pár scén v posledních 10ti minutách, nevzešel žádný silnější dojem. I přes téma rodinných vztahů na mě Bratr působil značně odosobněně a až na výjimky (taky k závěru) mě neoslovila ani přítomná hudba. Těch pár lepších záblesků, kdy jsem měl krátkodobý pocit, že začínám být ohledně dalšího děje a jednání postav napjatý, tak nějak pokaždé záhy vyhaslo. [45%] ()
Stará dobrá drsná ruská škola. Old school tvrdých ulic. Film se nese na vlně podobné Bumer (2003). Po shlédnutí mám pocit, že se jedná tak trochu o ruského Švejka, co umí zabíjet. Melancholická linie ošklivých událostí odráží ruskou kulturu z nižších pater společnosti. Pro tento styl filmu je třeba mít speciální místo v srdci. ()
Poctivé čtyři kousky, zbaštil jsem i napodruhé s odstupem času. To ten pravý ušmudlaný ruský kolorit, styl bez napodobování zápaďáckých klišé, drsnost bez šokujících krvavých detailů, hlavní hrdina ani úplně psychopat, ani úplně nejhodnější medvídek, konec ani hloupý hepáč, ani srdcervoucí trága. Zkrátka to smrdí životem, ač je to jenom zábava a na nic víc si to nehraje. ()
Realistická drsná chuťovka z postkomunistického Ruska, kde hodnota života člověka je nulová a zvlášť v anonymním velkoměstě bez zázemí a s pozadím neúprosného zákona volného trhu... a už Oldřich Nový v jedné krimi odehrávájící se v Karlových Varech (Kde alibi nestačí) pronesl krásnou větu: "Vážený pane, svoboda bez peněz je jen klamná představa.." ... tak v tomto případě to platí dvojnásob aneb bez peněz obzvláště do Ruska nelez... ()
Galerie (14)
Zajímavosti (8)
- Svetlana Pismichenko sa pre svoju rolu naučila jazdiť na električke. (Real Tom Hardy)
- Koncert kapely „Nautilus Pompilius“, na který šel Danila (Sergej Bodrov Jr.) se Světou (Světlana Pismičenko), byl reálný, ale ve skutečnosti šlo o koncert rockové skupiny „Čiž & So“ („Чиж & Co“). (chamonix)
- Film v Rusku dosiahol kultový status. (Real Tom Hardy)
Reklama