Režie:
Zdeněk ViktoraScénář:
Zdeněk ViktoraKamera:
Aleš HartHudba:
Pavel RaclavskýHrají:
Jan Dolanský, Malvína Pachlová, David Novotný, Helena Dvořáková, Kristýna Frejová, Stanislav Majer, Klára Oltová, Petr Konáš, Dana Syslová, Radim Schwab (více)Obsahy(1)
Bývalý polda si některé věci ze své minulosti rozhodně nechce připomínat. Ale připomenou mu je jiní... Pracuje jako soukromý detektiv, spí se svojí sekretářkou, sleduje lidi za peníze. Až do chvíle, než se mu do života připlete svůdná Raluca a otočí mu ho o 180 stupňů. Je to náhoda, osud, nebo na něj někdo nastražil past? Začnou se totiž dít věci, které by ho ani ve snu nenapadly. Jde v nich o sex, o vraždu, o velké odhalení, drsné připomenutí té proklaté minulosti... (A-Company CZ)
(více)Videa (2)
Recenze (128)
Opovrhované „žánrovky“ se na našich umělecky povýšených školách léta neučily, tedy ani netočily. A nynější generace, která je křísí, tak činí s vražednou láskou, ještě vražednější nepůvodností a vůbec nejvražednější vážnou tváří.Když Václav Marhoul točil Mazaného Filipa, opatřil klasického soukromého detektiva americké drsné školy hravou nadsázkou. Také privátní očko Filip Marold, hrdina filmu Raluca v typově přesném podání Jana Dolanského, jasně odkazuje k Philipu Marlowovi. Ovšem na rozdíl od uprášeného kutlochu svého předobrazu má moderní kancelář úspěšného podnikatele a sekretářku k ruce i k sexu tak věcnému, že hraničí s parodií. Přesto drsný cynik propadne záhadné krásce natolik, že se jí po jedné z erotických scén založených hlavně na mechanickém vzdychání zeptá dychtivě jako studentík: Je to jen sex? Tak by se Marlowe nikdy neponížil. ()
V České republice se moc thrillerů netočí, takže každý pokus a nápad vítám. Pokud se nepletu, je Zdeněk Viktora autorem vynikající humorné novely Poslední tanga v Paříži, která mě provázela a rozesmávala během mého pobytu v Paříži. Vidím v něj velký potenciál a fandím mu. Raluca má své silné i slabší chvilky, tradičně budu kritičtější ke scénáři, který mohl být přece jen trochu víc opečován, neboť některé vedlejší postavy na mě působí zmatečně či zbytečně. Ale rozhodně slušné tři hvězdičky. ()
Za odvahu zkoušet něco relativně nového jsem samozřejmě rád, ale v tomto případě mám pocit, že by nebylo špatné raději zůstat u tématu u nás prověřeného, když už se tu mihne Stanislav Majer jako Roman Vrbovský, v jehož přítomnosti je film zdaleka nejzajímavější. Zbytek prakticky nemá čím zaujmout a to včetně opakujících se scén, které pravděpodobně mají sloužit k zamaskování těžce průměrného děje. Jenže i ty jsou navíc, Malvína Pachlová je jako femme fatale nedůvěryhodná, podobně je na tom ve své roli i Jan Dolanský. Nutno říct, že oběma podráží nohy v některých situacích neuvěřitelně hloupé dialogy. Scénář je ale celkově slabý a velmi předvídatelný. 45% ()
Na české poměry nezvykle dobře napsaný scénář nemůže zakrýt, že jde v jádru "pouze" o zručnou aktualizaci žánru noir, která takřka nijak nevybočuje z jeho klasických pravidel. Zatímco venku se už několik dekád točí řady nápaditých neo-noirových variací, které žánrové konvence vsazují do překvapivých prostředí nebo je všelijak překrucují, u nás se teprve učíme první lekci. Pěkně se soukromým očkem Filipem Maroldem (fakt!), osudovou zrádnou femme fatale, flashbacky, kontrastním svícením (co to možnosti dovolí), prostě se vším všudy. Ono je to na jednu stranu pochopitelné, vzhledem k tomu, že noir - a žánrový film obecně - u nás má pramalou, nebo vůbec žádnou tradici, ale na druhou stranu... eh. Tři a půl. ()
Neprávem přehlédnutý film, který sice recykluje prvky noiru, ovšem řemeslně si nestojí vůbec špatně. I přesto, že je ve scénáři i režii zárodek kvality, příběh od začátku do konce celkem nudí. Není totiž téměř ničím originální, a ani jeho postavy nás nepřizvou ke sledování ničím, co by nás vtáhlo do děje. Divák se rychle brzo smiřuje s novinkami, které mu jsou pouze podsouvány, ale nijak dramatičtěji se s nimi nepracuje, proto mu začne být všechno jedno a možná ani hrdinovi nefandí. A to je velká škoda, protože kamera, hudba a střih, byly skvěle zvládnutelné složky jinak celkem nudného filmu. A měl bych připomínky i k obsazení. I přesto palec nahoru, vyhovuje kratší stopáž. V kontextu posledních let myslím, že jen lehce slabší průměr. Ten příběh je podle mě pouze servisem informací a žádné hrubější dramatické konfrontace. ()
Reklama