Režie:
Paul VerhoevenScénář:
David BirkeKamera:
Stéphane FontaineHudba:
Anne DudleyHrají:
Isabelle Huppert, Anne Consigny, Virginie Efira, Christian Berkel, Laurent Lafitte, Jonas Bloquet, Charles Berling, Lucas Prisor, Vimala Pons (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Isabelle Huppert získala dve zo šestnástich nominácií na najvyššiu francúzsku filmovú cenu Cézar, z toho jednu za fantastický psychologický thriller Elle. V ňom sa život ľadovej kráľovnej Michèle, ktorá vedie prosperujúcu spoločnosť na výrobu videohier, obráti naruby, keď ju v jej luxusnej vile znásilní neznámy muž. Namiesto nahlásenia zločinu na polícii sa neochvejná Michèle vydá na vlastnú päsť vypátrať násilníka. V majstrovskom erotickom thrilleri Paula Verhoevena očakávajte sarkazmus, sociálnu kritiku, napätie a predovšetkým výkon Isabelle Huppert, ktorej bola úloha šitá na mieru. (HBO Max)
(více)Videa (5)
Recenze (229)
Dosti zajímavé drama, bravurně zrežírované a zahrané. Co mi hrozně vadí, to je etické ladění díla i jeho recepce. Sex, sex, sex, perverzní a bezohledný, zatímco na lásku ti lidé evidentně nestačí. Jak ve filmu, tak mezi jeho diváky je takové jednání evidentně akceptováno, nenásleduje žádné odsouzení. Kdopak si uvědomuje, že tímhle odvrhujeme samy základy civilizace a vracíme se k barbarství? ()
Isabelle Huppert je šelma. Výborne vyzerá aj hrá. Film stojí vpodstate na jej výkone, aj keď jasne, režisér to namiešal dobre. Je to ale dlhšie ako bolo treba a občas to cítiť. Čakal som, že to bude celé o dosť komplikovanejšie, film je to vlastne úplne prostý, aj keď osobitý a jemne Verhoevenovsky zvrátený. Nie je to dokonalé, ale bavilo ma to a dobre sa to pozerá. Taký ten zvláštny typ filmu, v ktorom sa toho veľa nedeje, ale aj tak ma veľmi zaujímalo, čo bude ďalej. ()
Tak nás chtěl starý lišák Verhoeven zase jednou šokovat - a jak jinak, než v žádoucím (a snad už i žádaném) trendu násilnicko-sexuální popkultury, dnes už zklasičtělé, nebojím se říct - jenže to se splet! My už se posunuli! On se totiž nikdo neděsí, naopak, hýří se zde superlativy - chytré, perverzní, nádhera, skvělé, osvěžující, postavy výjimečné... nikdo se nepozastaví nad zvráceností rodiny, nad naprostou absencí citů, nad ztrátou sebeúcty zaprodané heslu žít a užít, přes mrtvoly, třebas i ty vlastní... není divu, ono je to také k obdivu servírováno, snad až na asociaci s počítačovou hrou... nakonec, proč se pohoršovat nad realitou, která nás odráží ve virtuální zábavě, kde hodnotíme výbornou hratelnost, ohromující vizuál, skvělé ozvučení jakož i úrovně zvrhlostí, když se nikdo nezeptá - co to vůbec hraju? A hlavně - proč vlastně?? Tak si teď lámu hlavu, jaké ponaučení z filmu plyne, protože pardon, pobavení neberu, možná výstraha váženým občanům, praktikujícím katolíkům zvlášť; ne aby vás někdy napadlo vyvraždit půl ulice, protože pak půjdete bručet, z vaší dcery se stane amorální, nadržená mrcha, z vaší ženy "věčně mladé" monstrum, z vnuka vyschízovanej hlupák a z pravnuka černoch... ale stejně, úplně nejvíc nejhorší úchyl je ten, co má na zahradě kýčovitý betlém v životní velikosti, to abyste ho nepřehlídli (ten betlém). O výkonu Isabelle Huppert se snad ani nebudu rozepisovat, i přesto, že se na ni ráda dívám, mě po předchozích zkušenostech její poloha (herecká, i ty ostatní) nijak zvlášť nepřekvapuje, spíš podléhám pokušení myslet si, že odehrává samu sebe, i tak ale byla tím nejlepším, co mi bylo nabídnuto. ()
Rozkošná úchylnosť. Vo svojej podstate je to ultra-čierna situačná komédia. Úprimne nerozumiem tomu zaškatuľkovaniu ako "psychologický thriller". Samotná psychológia hlavnej hrdinky je len konštruktom na povrchu. Je len katalyzátorom všetkých tých absurdných scén a jej konanie je zásadne účelové. A to nie je kritika ale konštatovanie. Všetko smeruje do precízne vygradovaných šokujúcich scén, ktoré skôr či neskôr doplní nejaký gag alebo hláška. Hitchcock nakrútil Psycho ako čiernu komédiu, pri Elle je tento Verhoevenov zámer ešte zrejmejší. ()
Verhoeven stále neztratil schopnost nadsázky. Tu navíc dokáže umně kombinovat s motivací postav, která by za normálních okolností byla jen těžko přijatelná. Elle je toho náležitým příkladem. Zábavná hříčka plná podivného chování, které dává smysl jen ve své celistvosti a díky zmiňované nadsázce (a také v téměř jakémkoliv španělském filmu). Isabelle Huppert je navíc opravdu těžký charismatický kalibr a sama tak s přehledem napomáhá té podivné atmosféře nejistoty. Asi to nebude film pro každého, ale pokud máte rádi španělské, nebo třeba korejské thrillery, budete se určitě bavit. 7/10 ()
Galerie (58)
Zajímavosti (5)
- Druhý film Paula Verhoevena, který soutěžil na filmovém festivalu Cannes. Tím prvním byl Základní instinkt. (Hal_Moore)
- S postavou Michèle Leblanc boli postupne oslovované či len spájané známe hollywoodske herečky Nicole Kidman, Sharon Stone, Julianne Moore, Diane Lane, Marion Cotillard, Carice van Houten až nakoniec skončila v rukách Isabelle Huppert. Tá sa sama ponúkla o jej stvárnenie a o spoluprácu s režisérom Paulom Verhoevenom. Sám režisér sa po početných odmietnutiach rozhodol film natočiť vo Francúzsku, miesto zvažovaných Spojených štátov amerických. (lemonova)
- Hra, kterou Michèle (Isabelle Huppert) a její spolupracovníci vytváří je „Styx: Master of Shadow“. (Darth Revan)
Reklama