Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Bratři Marxové fušují do politiky. Válka je jen otázkou času. Pátý film bratrů Marxových Kachní polévka (1933) patří k vrcholným dílům komediálního žánru. Sourozenecká čtveřice se tentokrát pustila do rozkladu politických kruhů. Groucho Marx představuje Rufuse T. Fireflye, novopečeného diktátora z fiktivního státu Freedonie. Jeho jmenování do funkce si vynutila bohatá vdova paní Teasdaleová (Margaret Dumontová), která na oplátku věnuje do státního rozpočtu dost peněz na to, aby zachránila zemi před krachem. Hned na inaugurační slavnosti urazí Firefly diplomata Trentina (Louis Calhern), velvyslance sousední Sylvanie. Ten zase kuje pikle, aby se Fireflye zbavil a ovládl Freedonii. Mimo jiné najme svůdnou zpěvačku Veru Marcalovou (Raquel Torresová), aby prezidenta oblouznila, a především svérázné kumpány Chicoliniho (Chico Marx) a Pinkyho (Harpo Marx), aby Fireflye špehovali. A jelikož pro diktátora ani pro oba povedené špiony není nic svaté, situace nutně vede k válce…
Film navzdory svým kvalitám ve své době divácky propadl a znamenal odchod bratrů Marxových ze studia Paramout ke konkurenčnímu MGM (kde Marxové vzápětí natočili další komediální skvosty, zejm. Noc v opeře a Kobylkáře). Kachní polévka se dočkala divácké rehabilitace až v šedesátých letech, kdy v ní publikum spatřovalo silný satirický podtext. Film však dodnes oslňuje především čistými, dokonale načasovanými slovními i situačními gagy. Scéna s rozbitým zrcadlem a Grouchovým dvojníkem patří mezi nejlepší filmové komediální výstupy vůbec. Kachní polévka tak právem figuruje v Národním filmovém registru při Knihovně kongresu na seznamu titulů tvořících americké národní filmové dědictví. (Česká televize)

(více)

Recenze (124)

SarumanKo 

všechny recenze uživatele

Na obdobie len krátko po vzniku zvukového filmu je Duck Soup vskutku fenomenálna žánrová koláž. Vo svojej nespútanej živelnosti a vtipnosti zahŕňa širokú škálu slapstick humoru, premyslených gagov, muzikálových čísel, geniálnych slovných hračiek a hlášok, ktoré najlepšie vystihuje slangové pomenovanie "odfajč". To všetko však drží pokope skôr tá idea zosmiešňovania (ne)obmedzených vládcov a nezmyselných vojen, než samotná, pomerne bledá, zápletka. Marxovci sú "mŕtvym" dôkazom toho, že absurdný humor bol cool už aj tridsaťšesť rokov pred Monty Pythonmi. A je doteraz. (7/10) ()

anniehall 

všechny recenze uživatele

Pokladnice skvělých gagů a nejen situačního humoru, kterou využívala a mnohdy i exploatovala řada dalších režisérů v podstatě až do současnosti. Zajímavé a v té době velmi aktuální téma v kombinaci s nápaditou situační komikou, činí z tohoto filmu jeden z nejzábavnějších a nejsoudržnějších filmů bratří Marxů, na kterém zub času zahlodal jen nepatrně. A scéna se zrcadlem je opravdu k popukání. (Myslím, že se nepletu, uvedu-li, že zanedlouho se jedna velmi podobná scéna objevila ve filmu s Vlastou Burianem. A nebyla to podobnost čistě náhodná...) ()

Reklama

Iggy 

všechny recenze uživatele

V tomto filmu bratří Marxů je nádherně sklouben vizuální humor ještě němých grotesek se slovní ekvilibristikou, kterou umožnil nastupující zvuk. V dnešních komediích bohužel dobrý vizuální humor postrádám. Je buď vulgární, nebo primitivní. A přitom pozorovat veškeré chování Harpa Marxe, nebo sice nepříliš původní, ale stále účinné gagy, jako jsou dvojníci v zrcadle, nebo Grouchovo (ne)ježdění v sajdkáře opravdově pobaví i dnes. Zvláštní je, že Harpova vizualita přivádí k šílenství upovídaného Chica, ale překvapivě dokonale si rozumí s nezadržitelnou slovní kanonádou Groucha (scéna, v níž mu Harpo ukazuje tetování). Poctou němé grotesce je souboj Harpa s prodejcem limonád, kterého si zahrál sám Edgar Kennedy, pokládaný za mistra přechodu z klidu do zuřivosti. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Myslím na Slavoje Žiž(e)ka, který – tuším, že v The Pervert's Guide to Cinema – přirovnal Harpa Marxe k idu (pojem z freudovské psychoanalýzy reprezentující nejnižší složku lidské psychiky, jejíž jedinou vůli je neohlížeje se na morálku a zákony dosahovat slasti). Musím říct, že něco na tom bude a že mně Harpova a. k. a. Pinkyho totální nekonvenčnost a absolutní anarchističnost jakožto "nominálnímu nonkonformistovi a dekadentu" a.k.a. Jeanu Floressasi des Esseintes učarovaly, rozhodně budu s bratry Marxovými – kteřížto všichni podědili schopnost (po)zlobit, a tedy každý tak trochu koresponduje s idem, ostatně co se týče struktury jejich filmů, i ta připomíná výtrysk pudů, vyblbnutí – pokračovat. Případné tipy do pošty uvítám. :-) 80 % ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Zo všetkých komédií bratov Marxovcov o tejto som čítal a počul najviac chvály a pravdou je, že aj napriek skvelo načasovaným gegom a vtipným dialógom, neprevyšuje ostatné ich snímky a nechytá sa na podľa mňa o triedu lepšiu noc v opere. Bratia Marxovci majú povestný humor, ktorý je mi neskutočne blízky. Aj na malej stopáži dokážu rozpovedať zaujímavý príbeh s jednoduchou koncepciou v ktorom ide dominante o humornú ako príbehovú zložku. Príbeh tvorí len akúsi kulisu, a príde mi, že na vtipy sa tvorí príbeh a nie opačne. Znamenité scény ako imitácia zrkadlového obrazu alebo vojnový ošiaľ sú pamätné a skvelo natočené. Kačacia polievka je filmom, ktorý ukazuje všetkých bratov Marxovcov vo svojich najlepších polohách, na vrchole svojich síl, ktorý chrlia jednu hlášku za druhou a neberú na nič ohľad. Veľké komédie aké táto sú dnes raritou. ()

Galerie (79)

Zajímavosti (14)

  • Film vydělal 1500 000 dolarů. (M.B)
  • Časopis Premiere zvolil tento film mezi 50 nejlepších komedií všech dob. (Kulmon)
  • Malé město Fredonia ve státu New York si stěžovalo na zneužití svého názvu i po přidání "e". Odpověď od bratří Marxů zněla: "Změňte si název města, uráží náš film." (Witta)

Reklama

Reklama