Režie:
Dan GilroyScénář:
Dan GilroyKamera:
Robert ElswitHudba:
James Newton HowardHrají:
Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Kevin Rahm, Michael Hyatt, Ann Cusack, Michael Papajohn, Marco Rodríguez, James Huang, Leah Fredkin (více)Obsahy(3)
Sociopat Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) je reportér na volné noze, který natáčí videa trestných činů v jejich syrovosti pro zpravodajskou stanici v Los Angeles. Lou stírá hranice mezi účastníkem a pozorovatelem, aby se stal hvězdou svého vlastního příběhu. Jak daleko je ochoten zajít ...? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (7)
Recenze (1 015)
Málem jsem se poblil a zároveň měl permanentně sevřené půlky a oči přikované k plátnu. Pomník bulvárního hyenismu ve vší jeho zrůdnosti a zároveň sžíravě nastavené zrcadlo doby, kdy vražda není nic, dokud není vidět tělo, krev a akce v pevně komponovaném záběru. Gilroy navíc zvládá o napínavé naháněčky a umně filtruje informace jen z pohledu psychopatického Jelenhulehena. Tenhle film Oscary nepotřebuje. Beztak si ho budeme pamatovat víc než všechny ty vyumělkované a škatulkám odpovídající dramata o chrabrých sniperech, druhoválečných gayích a bandě černochů bojujících s rasismem. ()
Tak tenhle film mi sedl jak facka od tý tlustý cuchty v baru na Silvestra, když jsem jí bez dovolení osahával kvalitně nahuštěnou pneumatiku, neboť, jak o mně není známo, i já se v investigativní žurnalistice marginálně pohybuji a jsem v této branži taktéž považován za ambiciózního zmrda. Sice ne v tak dramatickém měřítku, jako je to ztvárněno v tomto filmu, ale bez jakýchkoliv výčitek jsem schopen stáhnout cizí fotografie, třeba Blesku, a pak jim bez skrupulí v Malování oříznout vodoznak a v článku neuvést jejich zdroj! A když ten den nemám rebelie ještě dost, tak prostě jdu a udělám si kafe bez mlíčka. Bez jediné kapky mlíčka! Inu, novinařina je zkrátka drsná forma obživy a kdo nemá duši na to čas od času oželet Tatru v plechovce, tak má holt smůlu a nezbyde mu, než standardně zametat hovna v městských parcích, kde serou holubi, psi a bezdomovci. Ač se mi film líbil, dávám jen za tři, protože jsem závěrem očekával nějaký pořádný wtf mindfuck, který bych nečekal, jakože toho úlisného kokota s extrapedofilním sestřihem třeba přejede o půlnoci růžový tank, řízený Novotným bezprostředně po peelingu, protože to bych fakt nečekal. Tak zase někdy příště. ()
Nejen fascinující kontroverzní hlavní postava a v ní naprosto přesvědčivě mrchožroutský Gyllenhaal (casting na výbornou), ale i pevná a soustředěná režie, šarm nočních ulic a panoramat města andělů, NIGHTCRAWLERa jsem konečně po dvou letech lapil a dost si ho užil. Ta odpudivost, bez emocí, vypočítavost, manipulace, zároveň tah na branku, bystrost a ctižádost, spolu s bizarním světem peněžení tragédií... vysoce dívatelný a baví. ()
Je to jak epizoda gétéáčka, ze který někdo vypreparoval humor a většinu nadhledu. Jake se do své "zhubni a dostaneš cenu (útěchy)" obul bohužel ve stylu full retard a výsledkem je postava úchyláckého Forresta Gumpa. Šlo by to ustát, kdyby se Dan Gilroy nesnažil o perverzně seriózní obraz mediálního hyenismu. Pár humorných okamžiků to zvedá, ale těžko to vyváží celou řadu míst, kde Gyllenhaal přidává plyn hluboko pod podlahu a výsledkem je škleb místo mrazení. Problém mám i se strukturou. První 2/3 stojí z velké části na snaze pohltit diváka neonovou tmou LA, ale kombinace postavy za hranou uvěřitelnosti a opakujících se situací není hypnotická, spíš otravná. Šok a vykolejení se nějak přes fotogenicky přeexponované noční sety ven nedostávají. Poslední třetina se díky zápletce rozjede, ale spíš jsem se nechtěně přistihl, že Nightcrawlera sleduju s podobně mělkým zaujetím jako reality cop shows (je mi v jádru fuk, komu se to děje, hlavně že se to děje), přičemž Gilroyovo matro je mnohem víc cool, spousta úhlů, prostřihů, hudby a tak... jestli má být tenhle film svůdně pokřiveným obrazem, moc se mu to nepovedlo. Protože nakonec svádí diváka spíš k tupému zírání než k hluboké kritické reflexi posedlosti mediálním snuffem. Sexuální vzrušení Jaka a jeho ladyfriend v závěru je snad nejvíc falešný moment Nightcrawlera, který slídí s nasazením, ale podstata kompozice mu uniká. Snaživý určitě. Uhrančivý? Ani omylem. ()
Rovnou přiznám, že jediný důvod, proč (těsně) nedávám pětihvězdu je, dle mě, neuspokojivý závěr. Vzhledem k tomu, jak fascinující je zde hlavní postava, doufal jsem v podstatě v jakýkoli jiný než otevřený, a tedy jaksi neukončený závěr. V čem, že je Lou Bloom fascinující? Je to zvláštní, slizský podivín, který ale není podivínem čistě vlastní vinou. Je to člověk bez opory a přátel, který si jen hledá svou cestu v životě, chce se snažit, chce dělat věci správně, ale za každým životním krokem zanechává stopy své asociality. Je inteligentní, ale emocionálně plochý (proto Nightcrawler nemá nic společného s Drive), je prostě zvláštní, velmi zajímavý a dosti realistický - jeho charakterové rysy potkávám i ve skutečném životě... Sledovat takovou postavu, jak se prodírá nočním životem je vskutku fascinující zážitek. Samotná satira na mediální honbu za senzací je pak příjemným bonusem. 9/10 ()
Galerie (38)
Zajímavosti (35)
- Jake Gyllenhaal (Lou Bloom) sa celý film naučil naspamäť ako divadelnú hru. (Da_reba)
- Bratři Raishbrookové, skuteční „slídilové“, se kterými se Jake Gyllenhaal (Louis Bloom) a Riz Ahmed (Rick) připravovali na své role, mají ve filmu malé cameo. Ve scéně, kdy Louis dorazí pozdě k požáru budovy, hrají dvě poslední postavy, které opouštějí scénu. (KGBelik)
Reklama