Režie:
Richard AttenboroughScénář:
William GoldmanKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
John AddisonHrají:
Dirk Bogarde, James Caan, Michael Caine, Sean Connery, Edward Fox, Elliott Gould, Gene Hackman, Anthony Hopkins, Hardy Krüger, Laurence Olivier, Ryan O'Neal (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operace Market Garden. Ještě na počátku roku 1944 nacisté pevně ovládali celou západní Evropu a konec války se zdál být v nedohlednu. Den D všechno změnil. 6. června 1944 se západní spojenci pod velením generála Eisenhowera vylodili na pobřeží v severní Francii. V srpnu byla osvobozena Paříž. Němci ustupovali na všech frontách. Ale s úspěchy přišly i problémy. Zásoby se vozily ze 400 kilometrů vzdálené Normandie a bylo jich kriticky málo. Postup spojenců se téměř zastavil. V září 1944 vypracoval maršál Montgomery nový efektní plán, nazvaný Market Garden (Tržiště). Nenadálé obsazení holandských mostů – přístupových cest do Německa – britskými a americkými výsadky, podporovanými rychlým přesunem pozemních vojsk, mělo vést k rozhodujícímu průlomu a ukončení bojů ještě před Vánoci. Celou akci však komplikuje složitý terén v místě seskoků a nečekaně tuhý odpor německých jednotek. Celková situace se pro spojence nevyvíjí dobře... Britský režisér Richard Attenborough pojal svou dramatickou rekonstrukci operace Market Garden jako velkolepou válečnou fresku s ohromujícím množstvím komparsistů, vojenské techniky a hereckých hvězd, z nichž každá dostala vlastní dramatickou epizodu. Snímek Příliš vzdálený most tak tvoří jakýsi pandán k americkému oscarovému filmu Nejdelší den (1962), který v podobně velkolepém stylu zobrazil spojeneckou invazi v Normandii. Oba snímky spojuje i autor literární předlohy Cornelius Ryan. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (300)
A Bridge Too Far je jeden z mala vojnových filmov, kde je výprava tak úžasná ako tu. A okrem toho kde sú tak známe tváre (Connery, Hackman, Caine, Hopkins, Caan, Redford). Po technickej stránke fakt super záležitosť, milovníkom vojnových filmov môžem len odporučiť.A Bridge Too Far je dobrý film ako som už spomínal ma skvelých hercov, dobrý príbeh o akcii Market Garden, akcie sú skvelo zrežírované, ale čo sa mi tu nepáči je hudba, ktorá občas kazí zážitok s filmu. Dlho som sa s tým už nestretol, ale tu som to fakt pocítil. Ta hudba mi pri niektorých akciách vôbec, ale vôbec nesedela a tým pádom akcie stratili to svoje kúzlo, ktoré sa volá napätie, prišlo mi to príliš veselé. A druhú vec je 176 minút filmu. Chcelo by to trošku skrátiť a dať robiť hudbu Johnovi Williamsovi, vtedy by to bolo za plný počet. 85% - 4* ()
Celkovo veľmi vydarený vojnový snímok. Celý film pôsobí vcelku realisticky snáď až trochu dosť čistotným štýlom, tým myslím takmer dokonale čisté a skoro neponičené uniformy, stroje i prostredie. Sú tu vidieť určité náznaky chátrania, ale osobne sa mi zdali trošku nedostatočné. Herecké obsadenie je mierne prehviezdnené. Škoda že sa to koncom strašne zmení až obráti a začne to byť dosť nuda, človeka prestane zaujímať, ako to všetko skončí a kto prežije. Pre mňa sa to pokazilo a skončilo v ríši priemerov. ()
Kolosální průser zfilmovaný v kolosálním stylu. I přes délku a stáří filmu mohu směle prohlásit, že A Bridge Too Far patři mezi ty nejlepší snímky s tématikou 2. světové války. Režisér se nebojí experimentovat s kamerou, bojové sekvence jsou tak akorát v míře uvěřitelnosti a hvězdná sestava působí jako třešnička na dortu. Přeplutí Nijmegenu a následné obsazení mostu má navíc tak luxusní atmosféru, že vylodění v Ryanovi oproti tomu působí jako bezduše krvavá hra na vojáčky. ()
Film se úspěšně snaží postihnout všechny aspekty mamutí operace Market Garden, od plánování, přes materiální zajištění až po její průběh a zážitky vojáků. Někomu vadí tato dokumentárnost, já ji však oceňuji. Až do Ryana asi nejlépe technicky zvládnutý válečný film s plejádou hereckých hvězd. Není tedy úplně bez chybičky. Například v úvodním výkladu o vojenské situaci v Evropě je jaksi kompletně zamlčena Východní fronta, místo Tigrů vidíme poválečné Leopardy I a především je film zbytečně nabobtnalý o scény, které v něm vůbec nemusí být, protože nijak nenavazují na nic ostatního - echt příkladem je scéna s Jamesem Caanem. Taky netuším, proč měli tvůrci potřebu zesměšňovat maršála Modela, který si svůj titul "Hitlerův hasič" rozhodně nezískal tím, jak je ve filmu prezentován. I přes uvedené nedostatky si ovšem za pečlivou realizaci své čtyři pecky generálplukovníka zaslouží. Za povšimnutí stojí účast Maxmiliana Schella, advokáta z Norimberského procesu, zde v roli německého generála Bittricha. Další zajímavostí filmu je, že jde o jedno z mála zfilmování spojeneckých porážek. ()
„Pánové, tenhle příběh budete jednou vyprávět svým vnoučatům. A pěkně je tím znudíte...“ ;o) Tak obávám se, že mnozí vnuci všech účinkujících se znudí i u tohoto filmu, protože na výpravný válečný film tu bude pro někoho až příliš málo akčních scén, střílení a ještě méně krve. Přiznám se, že mě kdysi u první projekce pro změnu překáželo spíše pár dlouhých pasáží pouze ve znamení střel a výbuchů... Celkově bych ale možná měl pár výhrad, které tu již přede mnou uvedli mnozí. Ano, film je to dlouhý a taky o dost silnější v jednotlivých epizodách než v celku, který ve svém širokém spektrálním záběru působí roztříštěně. Ano, taky patřím k těm, kteří se v obsazení nabitém světovou hereckou elitou těšili na svého oblíbence a nakonec zůstali zklamáni, že onoho oblíbence si mohli užít jen ve velmi malém rozsahu. Na druhé straně čím víckrát Vzdálený most vidím, tím víc si říkám, že právě rozsáhlá délka v kombinaci se širokým záběrem ve víru vzájemně pestrých epizod, informační hutností i bohatě zvučným obsazením tvoří aspekt, který tento film ještě víc povyšuje na jedinečnou záležitost. To, že vždy jsem si pamatoval víc epizodek než celistvý průběh nesnadné akce (v tom jsem se dříve ztratil), mě nakonec taky přinutilo se k filmu několikrát vrátit a přehodnotit dřívější slabinu snad i v částečný klad. Stále mě v tom filmu osloví cosi jiného... poprvé mě zasáhl nejvíc drobný příběh nesmělého brýlatého kluka-špiona, jehož konec se dovídáme později a náhodou, později jsem byl opojen poetickým nasmímáním závěrečného stěhování doktora a jeho ženy s vozíkem. Dneska jsem si opětovně vychutnal třeba scénu s konfrontací doktora a ozbrojeného seržanta, která nekončí jen šťastnou záchranou pacienta, ale i vtipně absurdním zatčením.. Richardu Attenboroughovi se povedl koprodukční kousek ve znamení krásně čisté filmařiny, zbavený typického patosu amerických válečných filmů. Dokonce ani v ničem to nepřipomíná ty černobílé britské filmy o 2. světové válce, v nichž nejednou všechny vedlejší postavy splývaly v jeden celek. John Addison zase vytvořil mnohotvárný orchestrální podmaz s nezapomenutelnou titulní melodií, který se ve svých tónech krásně rozvíjí do zádumčivé symfonie i majestátního pochodu. 95% ()
Galerie (190)
Zajímavosti (30)
- Během natáčení bylo spotřebováno 822.96 kilometrů filmu. (Poker_Face)
- Mnoho postav vojenských úředníků a pracovníků bylo pojmenováno po členech štábu. (D3VIL)
- Tvůrce speciálních efektů John Richardson se během natáčení zranil při řízení svého BMW. Při nehodě zahynula jeho asistentka a přítelkyně Liz Moore. Někteří se domnívali, že nehoda byla důsledkem zlověstné kletby, uvalené na ty, kteří se podíleli na natáčení filmu Přichází Satan! (1976). Moore totiž zemřela podobným způsobem jako postava Davida Warnera z tohoto filmu. (D3VIL)
Reklama