Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Celovečerní dokument Stanley Kubrick: Život s filmem (2001) je zatím nejobsáhlejším portrétem proslulého režiséra. Jeho režisérem a producentem byl Kubrickův švagr Jan Harlan, který měl samozřejmě přístup k jeho rozsáhlému archivu a také vlastní zkušenost z dlouholeté spolupráce. Stanley Kubrick (1928-1999) patří k nejvýše ceněným filmovým režisérům a svým dílem si vydobyl takovou míru tvůrčí svobody, o nichž se většině jeho kolegů mohlo jen zdát. Nad svými filmy uplatňoval důslednou kontrolu, včetně jejich reklamní kampaně a distribučního nasazení. Jako filmař proslul až obsesivním perfekcionismem (při němž neváhal jít daleko za rámec běžně dostupných technických prostředků) a mimořádným vizuálním cítěním. Většina z jeho třinácti celovečerních filmů znamenala ve své době událost, s napětím očekávanou nejen diváckou obcí, ale celou filmařskou komunitou. Harlanův dokument podrobně mapuje jeho život i dílo. Zachycuje nejen jeho tvorbu, již tu reprezentují podstatné úryvky z jeho filmů, ale také jeho pečlivě chráněné soukromí i neúnavnou práci při shromažďování materiálů na další (často nerealizované) projekty. Ve filmu vystupuje Kubrickova manželka Christiane (Harlanova sestra) a řada jeho spolupracovníků, herců i obdivovatelů (mj. Woody Allen, Arthur C. Clarke, Paul Mazursky, Malcolm McDowell, Jack Nicholson, Sydney Pollack, Martin Scorsese, Steven Spielberg). Původní komentář namluvil hlavní představitel jeho posledního snímku Eyes Wide Shut (1999), slavný herec Tom Cruise. Tento dokument zahajuje přehlídku šesti Kubrickových filmů (2001: Vesmírná odysea, Mechanický pomeranč, Barry Lyndon, Osvícení, Olověná vesta, Eyes Wide Shut), jež ČT uvede v rámci pondělního Filmového klubu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (148)

lamps 

všechny recenze uživatele

Jakékoli nižší hodnocení je pro mě nemyslitelné. Kubrick byl skutečný génius, jaký se už nikdy nenarodí, a jeho filmy tvoří samostatnou kapitolu v dejinách kinematografie. Jeho snímky byly nejen filmařsky dokonale propracované a přesné, ale každý si nesl i určitou vizi, která často rozdělovala tehdejší společnost na dva válčící tábory. A zatímco jedna strana hledala na každém díle něco špatného a kontroverzního a vlastně dohnala Kubricka až k velmi samotářskému životu, tak většina z těch, co stejně jako on pronikli hluboko do tajů filmařského řemesla a nahlížejí na jeho filmy čistě z hlediska kvality, se jednoznačně shodují- Kubrick byl nejlepší, přes všechen perfektcionalismus a občasnou náladovost to byla jedinečná a silná osobnost, jejíž neduhy byly vždy smazány a překonány úžasným výsledkem jeho enormního pracovního zápalu. Pokud máte jeho filmy alepoň trochu rádi, tento zajímavý a oslavný dokument je pro vás naprostou povinností.. ()

HateBreeder 

všechny recenze uživatele

Bylo velice zvláštní poslouchat přední světové režíséry (Scorsese, Allen, Spielberg, Pollack...) a také herce (Nicholson, Kidman, Cruise, McDowell..) s jakým respektem a obdivem vzpomínají na Stanleyho Kubricka. Každý na něj měl vlastní osobitou vzpomínku, ale jedním si byli jisti úplně všichni. Kubrick byl pravý perfekcionista, který filmu obětoval celý svůj život. Byl to typ člověka, který si nenechal zasahovat do práce a vždy měl poslední slovo on. Zasloužil se o řadu filmových prvků, které byly přelomové a nejen díky nim jsou Kubrickovy filmy nesmrtelné. Jeho svérázný filmařský styl byl příčinou mnoha sporů s veřejností a snad žádný jeho film se neobešel bez problémů. Kubrick ale všechno překonal, a nyní, po jeho smrti si uvědomujeme, že byl jedinečný a že odešla jedna z největších filmových osobností. ()

Reklama

nascendi

všechny recenze uživatele

Aj keď som Stanleyho Kubricka prepašoval do mojej desiatky najobľúbenejších režisérov, nikdy som k nemu nepociťoval nekritický obdiv a iba dvom filmom som dal plný počet hviezdičiek. Dokument, ktorý som práve dopozeral je veľmi kvalitné dielo, ktoré mi poskytlo množstvo kultivovaných a zasvätených názorov na Stanleyho a prispelo k tomu, že môj názor na jeho život a dielo je menej radikálny, než bol predtým. Neznamená to však, že začnem jeho filmom pridávať hviezdičky skôr, než ich budem opakovane vidieť. A možno ani potom. V každom prípade som rád, že o takej významnej režisérskej osobnosti niekto nakrútil dokument, ktorý zvýraznil to, čím sa odlišoval od priemerných a dobrých. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Skvělý dokument o zajímavém člověku. Každý, kdo u filmu něco znamená, sem přišel Kubricka pomyslně poplácat po zádech. Není to typický nudný výčet úspěchů a i když všichni chválí, až jim dochází dech, tak to od většiny zní upřímně. Film nenudí a pro Kubrickovi obdivovatele je to jasná volba. Osobně si sice myslím, že na post komentátora mohli dát někoho lepšího, než je Tom Cruise, ale to nic nemění na kvalitě tohohle dokumentu. Vsadím se, že každý režisér tajně doufá, že se o něm někdy natočí něco takového. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Nezbývá než zmínit několik univerzálních problémů, na něž dokument mezi řádky reaguje: 1, Proč Kubrickovo dílo setrvalo, když skutečnosti, kterých se dotýká, byly řešeny ve spoustě jiných filmech? Je to dáno emocionální prázdnotou Kubrickových filmů. Zatímco Bresson rozkládal drama na elementy a emoce tím vysával, Kubrick zabránil hned v prvopočátku, aby mu nějaké emoce do filmu vůbec pronikaly. Při natáčení tak vehementně působil na herce, že se veškerý sentiment a cit odbyl na place a na samotné filmy žádný nevyzbyl. Herci byli pro Kubricka jen prostředky ke ztvárnění výsledné kompozice - postihoval jimi pravdu světa jako boží oko, jako nezaujatý, zcizující pohled vizionáře, který sice nemá lidi rád, ale rozumí jim a jeho uvědomění paradoxně předčí mnohé přisluhovače empatie. A v tom je ta síla, krása a čistota jeho díla, a tedy setrvalá hodnota. 2, Kolik natočil Kubrick celkově filmů? Všechny jsou sice sevřené kvalitou, ale otevřené v tématu, jako by každý točila jiná osoba, nebo spíš tatáž osoba, ale v různých stavech schizofrenie. A nejen, že je každý jiný, ale i při opětovném sledování toho kterého filmu máte pocit, že sledujete jiný. 3, Co vůbec ztělesňuje v umění požadavky a kritéria lidu? Kubrickovy filmy se přes počáteční ostych při premiéře setkaly s obrovskou popularitu a jsou přímým důkazem toho, že obyčejní lidé chtějí víc, než je jim dáváno. 4, Může vizionář, pokud je navíc charakterově handicapovaný (uzavřenost, odstup, pedantnost), komunikovat přímo s lidmi? Nemůže. Vyjadřovací schopnosti k tomu nestačí. Může promlouvat pouze skrze své dílo. Snění doma v gauči a polopatické blábolení po hospodách a mýtincých postrádá smysl, stejně tak je pomíjivé se handrkovat s bulvárem a s publicisty. Kubrick se stavěl stejně přehlíživě k ovacím, jako ke kritice – věděl, že ani jedno není věčné. To je jen dílo. 5, Proč byl Kubrick „zlý“? Nejen díky vrozenému genofondu. Předně za to mohla média, diletanti a filmoví pisálci, kteří mu nerozuměli. Jak by mohli při své omezenosti. Všechny jeho filmy tak došly slávy v pozdějších letech. 6, Lze analyzovat Kubrickovy filmy? Pokud filmová kritika upozaďuje režiséra a při analýzách velí hodnotit dílo samotné, jak si počínat s tvorbou tak silné osobnosti? V případě Kubricka paradoxně velice snadno. Přestože se výrazně podílel na scénářích, stál za kamerou a filmy si takříkajíc řídil skrznaskrz kompletně od začátku do konce, nebyl autorským režisérem. 7, Jaká je souvislost mezi Kubrickovou povahou a jeho filmy? Kubrick v sobě propojil vizionáře a pragmatika, konzervativce a novátora, příkladného rodiče a existencialistu, uzavřeného nemluvu, který byl nucen 24 hodin denně komunikovat s celým štábem. Závěr: Přes svou výpovědní hodnotu dojme dokument víc než 98% filmů a po jeho zhlédnutí se chce ocenit všechny filmy Kubricka maximálním hodnocením. Je evidentní, že máme do činění s někým opravdu výjimečným, ale přitom tak dosažitelným, že mám přímo chuť vzít kameru a pustit se do toho. Ostatně samotný Kubrick přes svoje zanícení stěží očekával, čeho všeho dosáhne, a začínal jako každý druhý – od píky. () (méně) (více)

Galerie (3)

Reklama

Reklama