Režie:
Jamie UysScénář:
Jamie UysHudba:
John BoshoffHrají:
Marius Weyers, Sandra Prinsloo, N!xau, Louw Verwey, Michael Thys, Brian O'Shaughnessy, Jamie Uys, Ken Gampu, Paddy O'Byrne (vypravěč), Joe Seakatsie (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V nejvyprahlejší poušti světa Kalahari žijí Křováci. Nic nemají, po ničem netouží, vystačí si s tím, co jim nadělí příroda. Jednoho dne ale pilot letadla, které považují za boha, vyhodí z okénka láhev Coca-Coly, která spadne nedaleko jejich obydlí. Kulatá láhev se hodí na plno věcí, a tak se o ni brzy všichni začnou hádat. Vnese do jejich řad nesnesitelné napětí. Chtějí ji vrátit nebesům, ale nedaří se jim to. A tak se Xi rozhodne, že ji odnese na konec světa… V téže době se ve velkém, 600 mil vzdáleném městě, rozhoduje novinářka Kate Thompsonová, s jejímiž články není nadřízený stále spokojen, že odjede do Afriky vypomáhat jako učitelka. A právě do Botswany. Místní farář jí pošle naproti mladého mikrobiologa Andrewa Steyna, který je velice stydlivý a ženy ho zcela vyvádějí z míry, takže před nimi nakonec vždy vypadá jako pitomec. Jejich cesta starým, nebrzdícím džípem je velmi dobrodružná, a tak je Kate ráda, když se objeví místní švihák Jack Hind, který doprovází turisty, a nabídne jí svezení ve svém autobusu. Mezitím ve vedlejší zemi zaútočí komunistická banda vedená Samem Bogou a zdecimuje část vlády. Boga prchá před policií a potřebuje přejít přes území Botswany. Všude, kam Bogova banda přijede, za sebou zanechá hotovou spoušť… Kate začíná učit a nesmělý mikrobiolog jí jednoho dne přiveze boty, které při jejich dobrodružné cestě buší málem utopila v řece. Oblékne se na to do nedělního a je odhodlán tentokrát nic nezkazit. Stačí ale jediný pohled na půvabnou blondýnku a už k pobavení malých žáčků začne zakopávat, shazovat věci ze stolu, koktat a všelijak jinak se „předvádět“... (TV Prima)
(více)Recenze (341)
Skvělé komediální nahlédnutí do jihoafrické Botswany, které často působí až jako groteska. Na začátku se dozvíte, jak obyčejná lahev od Coca-Coly může změnit život obyvatelům pouště Kalahari a jak prohnilá a zkažená je naše civilizace. Dále budete svědky toho, co to obnáší, když se do těchto končin vydá někdo nezkušený a nakonec naruší komediální ráz filmu přestřelka s revolucionáři. I tak je ale vše skloubeno do jednotného celku a film divákovi uteče jako voda. Geniální komedie. ()
První díl o dobrodružných osudech křováckého lovce Xi. Vlastně je to tak trošku humornější pohled na střed dvou odlišných kultur. Co může způsobit jedna prázdná sklenice od coca-coly? Pro mě povedená komedie, která vás nenásilně osloví svým, někdy možná potrhlým, ale často originálním humorem bez hektolitrů tělních tekutin a stupidních dialogů. Jako nejvtipnější scénku v tomto případě nominuji Xiho jako řidiče auta. :-) ()
Jde o primitivní komedii? Ano, ale jen v tom dobrém slova smyslu. Primitivní a pohodový svět Křováků je mi velmi sympatický. Kontrast mezi nimi a naší civilizací je zobrazen výborně a dokáže vždy spolehlivě rozesmát. Mám raději druhý díl, ale rovněž jednička je skvělá. Ústřední dvojice (bílých) hrdinů je také parádní a společně s českým dabingem a známým Ajajajajajaj! přidává čtvrtou hvězdu. ()
Na západní publikum zacílenou, již názvem přímočaře "zblázněnou" komedii - jež při diváckém hlasování na montrealském festivalu zvítězila spolu s Carmen Carlose Saury - si pamatuje i dnešní dvacátnická generace z dřívějšího televizního uvádění, a pro mnoho z diváků je dost možná i jediným "africkým" filmem, s nímž se jim podařilo setkat. Úspěšná žánrová směs, s prvky akčního a dobrodružného filmu i (chaplinovské) situační grotesky, nabízí lehkou rodinnou zábavu skrze náhled do vysušené divé přírody pouště Kalahari v Botswaně, kde se postupně pojí trojice narativních linek, v níž vystupují bílí (angličtí) zdomácnělí protagonisté (mikrobiolog, novinářka přecházející k misijní učitelské práci), černí povstalečtí násilníci i původní "křováčtí" obyvatelé savany, přežívající v "primitivním" vývojovém stádiu. Tak totiž optika filmu jednotlivé skupiny odděluje a představuje, v zájmu humoristické nadsázky, která je ale mírně nekorektní až (nezáměrně) exploatační, vykořisťovatelská. Příznačným námětem pro kritiku skrze post-kolonialistický přístup je (nejen) úvodní turisticky naučná "dokumentaristická" pasáž a momenty přímočarého srovnávání s civilizovaným, ale chaotickým a nebezpečným světem, ale i samotná narativní metoda, která si v pasážích "křovácké" linie vypomáhá autoritativním vypravěčem, jenž má v moci interpretovat domorodé myšlení a konání a přináší "nám" barvitý překlad dění. Zneužití bezmocných účastníků nebo naopak neškodný, navíc láskyplně pojatý vhled do "nepoznamenané" (ani Coca-Colou) kultury? ()
Romantické komedie většinou nebývají zrovna vzorem intelektuální zábavy, ale bývají roztomilé, představitelé hlavních hrdinů bývají sympatičtí a film je ve výsledku celkem zábavný. Zde se zadařila pouze ta nenáročnost. Ta však zašla za hranici snesitelnosti a vzniknul křečovitý film plný trapného humoru. ()
Galerie (24)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
Zajímavosti (23)
- Ve filmu si zahrály československé samopaly vz.23 a vz.25, které byly vyřazeny ze stavů čs. armády a nahrazeny vzory 24 a 26. Vyřazené samopaly byly v padesátých letech 20. století posílány na Kubu a do některých afrických zemí. (mistel)
- Na začátku filmu je záběr na město, což je jihoafrický Johannesburg. Avšak jeho název není zmíněn kvůli tehdejšímu silnému embargu. (Jimmy15)
Reklama