Reklama

Reklama

Špalíček

  • angličtina The Czech Year
Animovaný / Loutkový / Hudební / Poetický
Československo, 1947, 78 min

První celovečerní loutkový film Jiřího Trnky poeticky zobrazuje lidové zvyky a tradice, po staletí udržované na českém venkově. Filmová suita, na motiv Alšova Špalíčku národních písní, sestává ze šesti na sebe navazujících částí, situovaných do jednotlivých ročních období. Lyrické vyprávění a hru prostých loutek, inspirovaných lidových uměním, dokresluje hudba Václava Trojana s motivy lidových písní, zpívaných dětmi z Kühnova sboru. Snímek, oceněný mj. Zlatou medailí na MFF v Benátkách, vznikl spojením šesti původně samostatných krátkých filmů (Masopust, Jaro, Legenda o sv. Prokopovi, Pouť, Posvícení, Betlém). Jiří Trnka, jenž se podílel nejen na tvorbě loutek a dekorací, ale i na scénáři, zde mohl naplno uplatnit své plastické cítění a scénografický talent, a vtisknout tak novou podobu žánru loutkového filmu, dosud považovanému spíše za nenáročný útvar. Spolu s Hermínou Týrlovou či Karlem Zemanem tak odstartoval vrcholnou éru českého loutkového, potažmo animovaného filmu, oceňovaného i na mezinárodních filmových festivalech. (Dafilms.cz)

(více)

Recenze (17)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Takový loutkový Rok na dedine z českého venkova, který má v sobě víc než jen ukázku folkloru. On je to vlastně film o tom, jak se tehdy lidé dokázali bavit a těšit na tyto velké události navzdory nepřízni osudu a smutným událostem - a že to tu s každou další povídkou vychází stále více najevo, u Pouti a Posvícení obzvlášť. Celé to taky je povídkový film, složený z Trnkových krátkých filmů vyrobených v roce 1947, přičemž jsem to čekal (vzhledem k předloze), jen mě zarazilo, že každá povídka tu má vlastní titulky a nepůsobí to tolik jako film, ale spíš jako pásmo. To mi ale vůbec nevadí, na rozdíl od Trnkova vedení jednotlivých povídek, které se ve většině z nich ještě dělí nad podpovídky a kvůli tomu zde chybí jejich větší celistvost. Je to tedy velkolepý a chytře natočený projekt, který si oproti Starým pověstem českým nehraje na víc než by měl, ale stejně jako u něj je takový zvláštně nedotažený. Práce s loutkami je zde ale skvělá, jednotlivé scény jsou působivě vytvořené a natočené, sem tam to má dobrý nápad (loutkové divadlo (v loutkovém světě)) a o to zde šlo především, tudíž je Špalíček povedený loutkový film a za mě i lepší, než Staré pověsti české. Jen mu tedy dám stejné hodnocení jako Roku na dedine, jelikož mi Rok na dedine sedl víc a hlavně ve mě víc zanechal. U Trnky mám bohužel ten problém, že ať od něj vidím cokoli, často to objektivně ocením, ale subjektivně se mi do toho dost těžko dostává a u Špalíčku to dopadlo bohužel stejně, takže mi asi bude zase trvat, než se od Trnky na něco podívám. Slabé 4* ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Špalíček představovall ve své době určitě moderní projekt a mimořádný umělecký počin, jenže po těch mnoha desítkách let musím konstatovat, že k němu sice vzhlížím s úctou, ale bez nějakého emočního pohnutí. Je v tom zkrátka uznání velkého klasika, ale zároveň pocit, že dnešní dětské generaci už tohle nic neřekne. Špalíček zkrátka svým tempem i vizuálním pojetím zastaral. Dnešní generace už žije jinak a tenhle svět folklóru je pro ně stejně vzdálený jako zpěv paní Šulákové nebo muzejní expozice starých lidových zvyků z 19. století. Takže uděluju 3* za loutky a vědomí, že tenhle film přes můj odstup patří do zlatého fondu české kinematografie. Jinak Kühnův dětský sbor, hudba Václava Trojana a přece jen zastaralá animace na mě působí zaprášeným dojmem, který vede jen k průměrným 55 % celkového dojmu. ()

Reklama

anais 

všechny recenze uživatele

Moc hezký film, skládající se z několika provázaných povídek. Jedna jako druhá jsou plné okouzlujících Trnkových loutek a lideové poetiky. Kromě vizuální stránky má stejnou důležitost i hudební složka, které dominuje chlpaecký sbor, který nás pomocí lidových písniček provádí dějem. Za nejslabší článek si dovolím označit hned začátek, popisující vesnický masopust. Tato část je jakýmsi úvodem, nemá něco jako děj, působí "jen" hířením všech možnych barev a zvuků. Ono by to vlastně tak špatné nebylo, ale ve srovnání s tím, co přijde... ve filmu je tolik nápadů, že by se hravě mohl srovnávat čímkoliv od Pixaru (ač se jená o něco naprosto jiného:) Nejvíc se mi líbil závěrečný betlém, který má tak krásnou atmosféru, že ani nevím, k čemu ji přirovnat. Snad k náladě, která panuje pod vánočním stromečkem, vzduch provoněný svíčkami, takovou to vřelou atmosférou... ()

SaNcHeZ_cz 

všechny recenze uživatele

Co se týče výtvarného zpracování a hudební stopy jedná se o naprostou špičku. Ono ostatně celá řemeslná stránka je fascinující a při určitých momentech až vyráží snímek dech. Bohužel celá druhá polovina snímku, tedy samotný obsah je až příliš pro mě nepřístupným materiálem, který více než nějaký sofistikovaný obraz roku na české vesnici ukazuje sebestřednou snahu být dokonalý na úkor srozumitelnosti a diváckého požitku i z této podstaty snímku. Tři hvězdy jsou pro tak vizuálně propracovanou záležitost třeskutě málo, nicméně obsah mi nedovolí jinak. ()

Fabienne 

všechny recenze uživatele

Ač se jedná o jeden z prvních Trnkových filmů, můžeme bez problémů rozpoznat mnoho znaků typických pro jeho další tvorbu jako je například lyrické vyprávění děje výtečně podpořené hudbou Václava Trojana. Ta byla v tomto případě doplněna sborovým zpěvem lidových písní. Špalíček je první Trnkův barevný film a jeden z prvních barevných celovečerních u nás. Proto byl (a je) často srovnáván s Borského Janem Roháček z Dubé. Barva ale rozhodně není podle mě tím, co vyzdvihuje tento snímek nad jiné. Nejvíc mě zaujala již zmiňovaná hudba, která vyniká ještě víc ve spojení s dokonalým rytmem obrazového střihu. 4 a ½ * ()

Galerie (7)

Zajímavosti (5)

  • Jedná se o první český celovečerní animovaný film. (Tommass95)
  • Ostávalo najnáročnejšie vyrobiť podľa diel ľudových umelcov bábky a rozhýbať ich. Pätnásťčlenný tým venoval náročnému projektu celý rok práce. Veľkou výzvou bolo dodať bábkam, keďže tváre oproti zvyšku tiel neboli pohyblivé, dramatický výraz, z ktorého divák i bez slovného komentára vyrozumie, akú emóciu postavička zdieľa. (classic)
  • V roce 2015 byl digitálně restaurován Národním filmovým archivem v budapešťské laboratoři Magyar Filmlabor za finanční podpory grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska, spolufinancování Ministerstva kultury České republiky a za partnerství Norské národní knihovny a sdružení CESNET. (Dafilms.cz)

Reklama

Reklama