Reklama

Reklama

Fiktivní snímek Špinavý trik, který je založen na reáliích jednoho z nejpozoruhodnějších skandálů v dějinách Spojených států, vypráví příběh špičkového podvodníka Irvinga Rosenfelda (Christian Bale), který je společně se svou obdobně vychytralou britskou partnerkou a milenkou Sydney Prosserovou (Amy Adams) přinucen ke spolupráci s agentem FBI Richiem DiMasem (Bradley Cooper), který se zcela vymkl kontrole. DiMaso je s sebou strhává do světa jerseyských politických machinátorů a mafiánů, který je nebezpečný i lákavý současně. Jeremy Renner představuje Carmena Polita, zaníceného, ale prchlivého politika, který se ocitl v pasti mezi podvodníky a FBI. Irvingova nevypočitatelná manželka Rosalyn (Jennifer Lawrence) by se přitom mohla stát onou příslovečnou poslední kapkou, která způsobí, že se mocné hráze intrik a podvodů definitivně protrhnou. Stejně jako předchozí filmy Davida O. Russella je i film Špinavý trik snímkem, který nelze jednoduše přiřadit k žádnému konkrétnímu žánru a který staví na syrových emocích a situacích, ve kterých se rozhoduje mezi životem a smrtí. (Falcon)

(více)

Videa (9)

Trailer 1

Recenze (744)

castor 

všechny recenze uživatele

Dvacet minut pryč. Čtyřicet minut pryč. Hodina a něco fuč a pořád nic. Tenhle kousek se vleče, žvaní v něm sice vynikající herci (bavilo mě spíš ženské duo Amy Adams – Jennifer Lawrence), ale ani to ještě jaro nedělá. David O. Russell strašně chce a tím si podkopává nohy. Jeho předchozí Terapie láskou byla emočně velmi nestálá, dramaticky povrchní, komediálně průměrná. Herecky ale bravurní. Stejně jako tady. Ale tím to tak trochu končí. Sofistikovaná síť podvodů a intrik mileneckého páru narazí na ambiciózního poldu, který se chce prodrat nahoru. To už se ale pohybujeme ve světě velké politiky a samozřejmě i vyšších cílů tvůrců. Zápletka se rozvíjí velmi pozvolna, tu a tam jí komentují důležití aktéři. Postavy se hromadí, minuty přibývají a tahle gangsterka se pomalu a nepěkně zajídá. To „haló“ kolem si tenhle kousek nezaslouží.. ()

verbal odpad!

všechny recenze uživatele

Snaží li se někdo namalovat na zeď kosočtverec, bude to pořád kunda, i když pečlivě namíchá barvy a použije exkluzivní štětce z koňských žíní. Obsah a obsazení mě nadchlo, těšil jsem se jak cigoš na sociální dávky, a pak jsem dvě hodiny otráveně sledoval, jak se partička pitoreskních figurek v podání špičkových herců marně pokouší vytlačit scenáristickou zácpu a ukojit režisérské ambice egoistického, artového psychotika. Je z toho chaotická, neředěná dávka koncentrované, žvanivé nudy, určená zejména pro notorické okusovače nehtů, hloubavé sociální rádobyinženýry a všechny ty, co jsou schopni opětkovat i Příjezd lokomotivy. To takový já opět neváhám sáhnout k odborným, erudovaným, filmově teoretickým termitům a s klidem to označit za "Iritující pičovinu". ()

Reklama

Hild 

všechny recenze uživatele

První letošní velký oscarový favorit ve mně zanechal spíše rozporuplné pocity. Nemůžu si pomoct, ale z filmu jsem cítila hlavně to, že vznikl za účelem získávání mnoha cen, ale David O. Russell jakoby do toho nedal něco více ze sebe, prostě jen natočil retro gangsterku, která vypadá "cool". Stejně jako v Silver Linins Playbook, i tady se David snaží každý monolog, nebo dialog silně vypointovat, jenomže zatímco v Silver Linings Playbook se mu to dařilo hlavně proto, že film byl o postavách, tady už to na mě místy působilo nuceně. První hodina byla i docela utahaná, což jsem nečekala, nicméně druhá polovina už šlápla na plyn a bavila mě, velkou zásluhu na tom má perfektní herecké obsazení, musím zmínit Jennifer Lawrence, která i na velice omezeném prostoru dokázalo to, že právě její scény mi utkví v hlavě asi nejdéle. Špinavý trik je pro mě taková ta klasická oscarovka, u které oceníte kvality (film je dobře napsaný i natočený), ale postrádáte v něm něco osobitého a výjimečného a po skončení zůstanete úplně chladní. Těmi 4* si stále nejsem jistá. 70% ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Jo zlatá sedmdesátá! Je konec sedmdesátých let minulého století a Amerika se teprve vzpamatovává z války ve Vietnamu a aféry Watergate. Do prodeje přichází mikrovlná trouba a New Jersey je v očekávání korupční aféry v níž budou mít prsty členové Kongresu. Samolibý obchodník Irving Rosenfeld s "přehazovačkou" jede v machinacích s investicemi, falešnými depozitními certifikáty a v neposlední řadě obstarává padělané umění astronomických hodnot. Jde po něm FBI a má na výběr v podstatě jen ze dvou možností: bud skončí v "chládku" anebo bude spolupracovat s federáli při vyšetřování velkého finančního zločinu, jehož hlavním aktérem bude místní zkorumpovaný starosta Carmine Polito a ambiciozní agent s podivnou zálibou v natáčkách Richie DiMaso, který současně celou akci povede, nic neponechá náhodě. Náš hrdina si pochopitelně zvolí tu druhou nabízenou možnost, do vyšetřování vtáhne svoji atraktivní a podnikavou rusovlasou milenku Sydney, která změní svoji identitu za britku jménem Edith a vše nabere neočekávaný průběh. Past může sklapnout. Jestli nakonec sklapne, kdo se do ní chytí, a jestli náhodou nesklapne naprázdno, to už neprozradím. Jisté je však jedno: všem zúčastněným hercům bych nejraději rozdal oscarové sošky, jak byli perfektní, ale samotnému filmu už tak ne. Příběh je chtě nechtě z diváckého hlediska atraktivity poněkud fádní a s převážně statickým odvyprávěním příběhu se film jeví, na svoji více jak dvouhodinovou stopáž, natahovaně. V úvodu filmu je divákovi oznámeno, že některé události se skutečně staly. Tomu se dá v ose příběhu věřit, protože ve filmu není nic až tak závratně přehnaného a většinou se ráz vyprávění drží při zdi, a někdy až moc. Zpočátku dvě hlavní postavy, Irving a Sydney, seznamují diváka svým vnitřním komentováním s událostmi kolem postav i se svými vnitřními pocity, které bezprostředně předcházejí korupční aféře. I když se od toho později upustí, tak si nejsem jistý, jestli mělo smysl první hodinu sledovat Irvingovo seznámení se Sydney, Irvingovu problémovou a afektovanou manželku, se kterou se kvůli adoptivnímu synovi nechce dát rozvést, citovou rozpolcenost Sydney se kterým mužem, konkrétně s Irvingem nebo Richiem, vlézt do postele atd. Poté se film rozběhne zase trochu jiným směrem, ne o moc záživnějším a ani o moc strhujícím, ale jak se tam ty scény s prvky absurdity i erotického pnutí střídaly, tak byla radost pohledět na herecké akvizice. Christian Bale bude zřejmě útočit na oscarový triumf. To samé platí i o Amy Adams, která pánskou pozornost strhávala režisérovým až obsedantním smyslem snímat její neskutečné výstřihy a obnažená stehna, přičemž takových záběrů bylo ve filmu nepočítaně a prakticky nebyla scéna, až na pár řídčích výjimek, kde by se Amy s něčím takovým nevytasila. Všechna čest, že takovou roli nadupanou podle scénáře sexappealem, na jehož sepsání se režisér David O.Russell podílel, dokázala zahrát i po herecké stránce a vyniknout v ní i jinak, než jako absolutní sex symbol. Akorát zamrzí, že velmi dobře po erotické stránce zvládnutá scéna na záchodcích, neskončila souloží (ovšem o decentně odhaleném zadku Amy se mně bude zdát). Amy si to sice ještě v první hodině rozdá s hlavním hrdinou, ale pro diváka nemravu nemám dobrou zprávu. Je pouze vidět "vápno a cihly". Jennifer Lawrence, která se zjeví ve filmu cca po dvaceti minutách, poleze svým afektovaným chováním všem brilantně na nervy, avšak mám pro ni doporučení, že by po takové roli měla pokud možno urychleně ukončit účinkování v Hunger Games, neb je jí na to škoda. Bradley Cooper coby jeden z producentů snímku odvedl rovněž pozoruhodný kus herecké fazony. To samé platí o Jeremy Rennerovi v roli starosty. Jako nevyužitý se jevil pouze Robert De Niro (obrovská škoda) v roli obávaného mafiána, pro něhož tady byla rezervována pouze jedna scéna, ale jemu šitá na míru. Herci do jednoho super. Režisér se moc "nepochlapil". Občas napodoboval Scorseseho "Casino" bez jeho unikátní vybroušenosti a někdy De Palmův styl bez jeho "špinavé" originálnosti a dohromady filmu citelně chyběla větší osobitost režijního rukopisu. Film pak ve výsledku nepřinesl velký vzruch, vyjma dekoltu Amy Adams, tak nějak střídavě hezky nudil anebo na divákovi vyloudil pobavený úsměv nad určitou absurditou té či oné situace, avšak celkový dopad popisované korupční kauzy, byl z hlediska diváckého prožitku, poněkud vlažný. Mé hodnocení: 60% () (méně) (více)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

David O. Russell nemá zmysel pre mieru. Už pri jeho predchádzajúcom Silver Linings Playbook mnou zmietala neistota a pocit umelého kalkulu, skrývajúceho sa pod lákavým povrchom. American Hustle sa to už ani nesnaží skrývať. Vyladená divácka šou, ktorú predstavuje funkčná (a efektne zostrihaná) videoklipová naratívna štruktúra, mnohopočetnosť žánrov, postáv, narátorov a história, komicky prekrútená do sebaironickej a sebaparodujúcej frašky plnej známych tvárí na pôdoryse vážnej témy a aféry gargantuovských rozmerov láka na krajne mainstreamový, ale tak trochu nevšedný zážitok. Jedným z dôkazov Russellovho zmyslu pre humor je obsadenie - v skutočnosti boli všetci aktéri aféry v danej dobe v priemere o 20 rokov starší. Taktiež zámerne hyperbolizovaná štylizácia charakterov a atmosféry neskorých 70. rokov by výdatne podporili Russellov zámer ukryť pod pozlátkom rafinovaný trik, ktorý by dokázal vytasiť na diváka. Miesto neho však nemá nič v rukáve, len 138 minút materiálu, ktorý sa dá prirovnať k sofistikovanej prostitútke - je na pohľad krásna a hrá sa na nedotknuteľnú, ale vo výsledku si to nakoniec rozdá s každým. A pod tým všetkým sa skrýva absolútne banálny a zbytočný hoax, ktorý v skutočnosti cieli len na jediné, a to je akademická trofej, po ktorej Russell tak túži. Samotný príbeh je vitrínou scenáristického balastu, klišé a lacných barličiek, na ktorých stojí jeho chabá sieť imaginárnej rafinovanosti. Rozkročenosť medzi žánrovými škatuľkami pri nevyrovnanosti filmu nemožno vnímať ako úspešné nevyhranené, univerzálne umelecké solitérstvo, ako skôr nerozhodnosť a neschopnosť ustrážiť si vypustených králikov. Skrátka, niekto by tu chcel príliš, ale všetko mu to padá na hlavu ako domček z kariet. Zvoľnil by som z mierne prehnaného hodnotenia, ale s ohľadom na (opäť zámerne, ale zúfalo priehľadne) rozprávkový záver a "veľké odhalenie" nemôžem ísť vyššie, najmä keď som nedávno videl podobne ironickú, nestriedmu a fraškoidnú, ale premyslenú a zábavnú nepovrchnú esej Orsona Wellesa na tému podvodov F for Fake. Mimo toho nevidím jedinú vec (okrem zábavného hairstylingu a kostýmov), kvôli ktorej by si American Hustle zasluhoval moju pozornosť a považujem ho len za stratený čas. 15% ()

Galerie (88)

Zajímavosti (38)

  • Dle slov Louise C. K., představitele Stoddarda Thorsena, byla povídka o rybaření, kterou jeho postava v průběhu filmu vypráví, improvizována podle potřeby. Byl vymyšlen i konec, ale do finální verze filmu se nedostal. (HellFire)

Související novinky

Před Blade Runnerem za mimozemšťany

Před Blade Runnerem za mimozemšťany

08.03.2015

Denis Villeneuve teď patří mezi nejvyhledávanější režiséry v Hollywoodu. Rodák z kanadského Quebecu začal točit ještě v minulém století, americkou pozornost ale upoutal až předloňským dramatem… (více)

Oscary - výsledky

Oscary - výsledky

03.03.2014

Výsledky 86. udílení cen Akademie filmového umění a věd vesměs potěšily a v něčem i překvapily. Špinavý trik, snímek s deseti pro nás nepochopitelnými nominacemi, neproměnil ani jednu. Naopak… (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Reklama

Reklama